آخرین خبرهااسلایدرملی

ياد آیت‌الله‌هاشمي در شهر

هاشمی

تدبیر شرق : نامگذاری یک بزرگراه به نام آیت‌ا… هاشمی کوچک‌ترین کاری بود که برای قدردانی از دهه‌ها خدمت و از خودگذشتگی آیت‌ا… هاشمی می‌شد انجام داد. نام آیت‌ا… هاشمی در تاریخ ایران به نیکنامی ثبت شده است و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. آیت‌ا… مظهر سازندگی بود و گزاف نیست اگر ادعا شود این سازندگی در بخش‌های مختلف کشور صورت گرفته است و نمی‌توان به یکی از مظاهر سازندگی پس از دوران دفاع مقدس در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و… اشاره داشت و نشانی از آیت‌ا… هاشمی در آن نیافت. بزرگراه «نیایش»، عصر دیروز طی مراسمی رسمی، به نام «آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی» تغییر کرد. پس از ارتحال آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی برخی از اعضای شورای شهر پیشنهاد نامگذاری یکی از خیابان‌ها یا میادین به نام این یار دیرین امام و رهبری را داشتند که سرانجام پس از بررسی‌های مختلف، تغییر نام بزرگراه نیایش به نام «آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی» به تصویب حداکثری اعضای شورای شهر رسید. در این مراسم علاوه بر آیت‌ا… سیدحسن خمینی، عفت مرعشی و دیگر اعضای خانواده آیت‌ا… هاشمی، بسیاری از یاران ایشان و دلسوزان کشور و اعضای شورای شهر چهارم و پنجم حضور داشتند.

آیت‌ا… هاشمی و مسائل تهران

در ابتدای این مراسم پسر آیت‌ا… هاشمی به پشت تریبون رفت و گفت: آیت‌ا… هاشمی از 14سالگی که روستا را به سمت قم ترک کرد، همواره برای سعادت و آبادانی ایران تلاش کرد. محسن هاشمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن حججی اظهار داشت: اخلاق خوش آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی ورد زبان همه است و اعتبار ما هر چه هست، از اوست. هاشمی با بیان اینکه امروز نام یک خیابان به نام یک شهروند مسئولیت‌پذیر تهران می‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل تهران از دید آیت‌ا… هاشمی پنهان نبود و زمانی که در مجلس حضور داشتند، مجمع نمایندگان تهران را تشکیل داده و مسائل تهران را بررسی و برای آن تصمیم‌گیری می‌کردند. وی متذکر شد: از مهم‌ترین اقدامات این مجمع مترو تهران است که امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تهران را حل کرده است. همچنین این مجمع به فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران توجه داشت و با کمک دولت‌ وقت این مسائل را دنبال می‌کرد. عضو پنجمین شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آیت‌ا… هاشمی تا پایان عمر اهتمام زیادی به آبادانی تهران داشت و حضور چند‌میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر او نشان از قدرشناسی مردم نسبت به او بود. وی افزود: آیت‌ا… هاشمی فردی بود که علاقه وافری به اعتدال و میانه‌روی و توجه به پیشرفت و آبادانی ایران داشت. محسن هاشمی از اقدام مدیریت شهری و شهردار تهران در راستای نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی تقدیر کرد.

یک پیشنهاد؛ خیابانی به نام مصدق

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی از یاران آیت‌ا…‌هاشمی هم در مراسم نامگذاری بزرگراه آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی(ره) گفت: فردا روز ٢٨ مرداد است که یک دولت ملی سرنگون شد و شاه جلاد به ایران بازگشت. امیدوارم ٢٨ مرداد آینده خیابانی به نام مصدق نامگذاری شود و یاد او گرامی داشته شود؛ انسانی که می‌خواست نفت را ملی کنند اما نگذاشتند؛ این انسان شریف است. امیدواریم نام خیابان نفت به دکتر مصدق تغییر کند.

یادگار امام خمینی(ره) هم دیروز در این مراسم سخنرانی کوتاهی داشت و گفت: هفته آینده درباره خدمات محمدباقر قالیباف صحبت خواهم کرد. آیت‌ا… سیدحسن خمینی با بیان اینکه امروز، روز مبارکی است، اظهار کرد: جلسه به نام یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی ایران به همت شهرداری شکل گرفته است. وی افزود: اوایل دهه 20 خیابانی به نام دهخدا که مبارز سیاسی و تاثیرگذار بوده نامگذاری می‌شود، اما کار بزرگ او لغت‌نامه دهخداست. دهخدا در قضایای نهضت ملی طرفدار دولت ملی می‌شود و بعد از 28 مرداد نام او را از خیابان برمی‌دارند. ابتهاج به‌دلیل فضای سیاسی خیابان را از نام دهخدا برمی‌دارد. دهخدا به ابتهاج گفت تو دو شب خواب را از من گرفتی. یادگار امام ادامه داد: داستان نامگذاری اگر صرفا تکریم یک فرد باشد به همین‌جا ختم نمی‌شود. بهتر بود قبل از رحلت خیابان به نام او نامگذاری می‌شد. البته نه اینکه این موضوع خواب را از چشم آیت‌ا… هاشمی ببرد؛ او در هر حالت خواب آرامی داشت. سیدحسن خمینی با بیان اینکه شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی در ده سال آخر زندگی آیت‌ا… هاشمی بودیم، گفت: چرا باید نام هاشمی را در جامعه زنده نگه داریم؟ ویژگی‌های او و علل آن بسیار زیاد است، اما جامعه به دو درس از زندگی آیت‌ا… هاشمی احتیاج دارد. او زمان مرگ 82‌ساله بود، اما جوان‌اندیش و فرزند زمان خویش بود. وی آیت‌ا… هاشمی را «یک روحانی تحصیلکرده اندیشمند فقیه» توصیف کرد که «مربوط به گذشته نبود و به امروز جامعه شناخت داشت و برای فردای جامعه تلاش می‌کرد». یادگار امام همچنین خاطرنشان کرد: رأی معنادار مردم به آقازاده ایشان احترام به شخصیت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی بود. سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم امروز را بشناسیم، گفت: مرحوم آیت‌ا… هاشمی از گذشته جدا نمی‌شد. می‌دانست اگر حال از گذشته خود منفک شود فرو می‌غلتد، اما در گذشته نمی‌ماند. ما حتی به خطای پیشینیان نیاز داریم که دوباره تکرار نکنیم. او فرزندی بود که در زمانه خود می‌زیست، درد جامعه را می‌شناخت و همتی برای بهتر شدن فردای جامعه داشت. وی تصریح کرد: مرحوم هاشمی عمل می‌کرد به آنچه می‌شناخت و صرفا سخن نمی‌گفت. سخن‌ها را می‌شنید و گامی به سوی حل برمی‌داشت. ایشان شجاعت حرکت داشت، چیزی که ما امروز به آن احتیاج داریم. قدرت تصمیم‌گیری در آیت‌ا… هاشمی در سال 92 زمانی که برای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری رفت، دیده شد. او در آن زمان همه زندگی سیاسی خود را با این کار عرضه کرد. وی یادآور شد: زمان حمایت از حجت‌الاسلام حسن روحانی همه یافته‌های خود را برای کاندیدایی قرار داد که احتمال داشت پیروز نشود. ما باید از او یاد بگیریم که همه چیز را بشناسیم و در راه ساختن جامعه و سعادتمند کردن فرزندان حاضر شویم و هر هزینه‌ای را بدهیم. سیدحسن خمینی تاکید کرد: اینکه امروز بر دیوار شهر نام آیت‌ا… هاشمی را قرار می‌دهیم و این را نیاز برای جامعه می‌دانیم برای این است که به این درس نیاز داریم و باید مرور کنیم که برای سعادت فردای این مردم هر هزینه‌ای را باید داد. آبروی یک رجل سیاسی به درد قبرش نمی‌خورد؛ باید برای مردم مصرف شود. باید تصمیم گرفت و با شجاعت برای بهروزی این جامعه هزینه داد. گاهی اوقات این تصمیم صبر است و گاهی اوقات جوش و خروش است. آیت‌ا… هاشمی هر دو حالت را داشت.

هم خطا، هم خدمت

محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: به مردم خدمت کردم، البته هم خطا کردم و هم خدمت و امیدوارم دیگران خطاها و اشتباهات ما را تکرار نکنند. وی گفت: زمان انقلاب 16‌ساله بودم. همان روزها بود که با نام هاشمی آشنا شدم و این توفیق نصیب من شد با کسی که چندین سال تنها نامش را می‌شناختم از نزدیک در جبهه‌های حق علیه باطل آشنا شوم. آن زمان آیت‌ا… هاشمی ماهی یک بار و یا هر هفته بنا به مسئولیتی که در میدان جنگ داشتند به جبهه می‌آمدند. قالیباف نقش آیت‌ا… هاشمی را در دفاع مقدس بسیار برجسته دانست و گفت: از آن روز با تیزهوشی، مدیریت و دقت آیت‌ا… هاشمی آشنا شدم. زمان ورود آزادگان نیز آیت‌ا… هاشمی با نامه‌نگاری‌های زیادی که به رژیم بعث داشتند تلاش بسیاری برای بازگشت اسرا به کشور داشتند. او تاکید کرد: آیت‌ا… هاشمی بسیار پیگیر موضوع بازگشت اسرا بود و تلاش می‌کرد این مسیر به‌طور کامل باز شود و اسرا با دقت و سلامت به وطن بازگردند. شهردار تهران خاطرنشان کرد:‌ زمانی که قرار بود تونل توحید احداث شود فضای سیاسی در تهران بر علیه اجرای این تونل ایجاد شده بود. روزی آیت‌ا… هاشمی از من خواست به دفترشان بروم. گفت زمانی که در شورای‌ انقلاب بودیم یکی از موضوعات مهم ما رفع ترافیک این منطقه بود. همچنین در دهه 70 نیز بسبیار بر این موضوع توجه داشتیم اما محقق نشد حال از اینکه شما این پروژه را انجام دادید بسیار خوشحالیم و بدانید برای کسی که کار سازندگی می‌کند همیشه فشار و سختی وجود دارد. قالیباف خاطرنشان کرد: آیت‌ا… هاشمی هر موقع که سر هر پروژه‌ای حاضر می‌شد خستگی از تن او می‌رفت. من در بیش از 100 پروژه با او بودم و همیشه این شور و نشاط را در چهره آیت‌ا… هاشمی مشاهده می‌کردم و همآن‌طور که رهبر انقلاب فرموده‌اند: «آیت‌ا… هاشمی از استوانه‌های این نظام است». او با اشاره به یادداشتی با دست‌خط آیت‌ا… هاشمی گفت: من هم مانند آیت‌ا… هاشمی یک روستازاده هستم و به این مردم خدمت کردم، البته هم خطا کردم و هم خدمت و امیدوارم دیگران اینها را تجربه خود قرار داده و خطاها و اشتباهات ما را تکرار نکنند./آرمان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا