آخرین خبرهایادداشت

یادداشت – ژیلا طبسی /ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد

ژیلا طبسب

یادداشت -ژیلا طبسی : نه هرگز اسارت کشیده ام نه حتی فکرش را می توانم بکنم. هرگز خودم را با دست ها و پاهای بسته تصور نکرده ام. هرگزحتی خواب زنجیرو اسارت را هم ندیده ام. در سرزمینی دیگر کتک نخورده ام گرسنگی نکشیده ام. توهین نشنیده ام. برای جرعه ای آب ساعت ها انتظار نکشیده ام.جنگ را دیده ام.صدای آژیر فراوان شنیده ام .فراوان ترسیده ام.نوجوانی ام در اضطراب و نگرانی های ناشی از جنگ گذشت اما نمیدانم اسارت چه طعمی دارد.

سال ها پیش خلبانی که از اسارت برگشته بود با من تماس گرفت که می خواهد داستان اسارتش را بنویسد. مرا برای ناهار به خانه اش دعوت کرد. وقتی رفتم از رستو رانه گیلانه هرغذای گیلانی که فکرمی کرد ممکن است خوشمزه باشد حتی ماهی دودی را سفارش داده بود! نشستم پرازحرف بود و پرازدرد. او می گفت و من تماشایش می کردم.من حتی تصور حرف هایش هم برایم سخت بود. مهربان بود وصمیمی و مثل هرآدم پر درد دیگری زیاد صحبت می کرد

نمی دانستم چه باید بگویم .طبق عادت وقتی می خندید من هم به تاسی ازاومی خندیدم وقتی غمگین می شد مثل بچه ها تقلید می کردم و چهره ام غمگین می شد. چند بارگریست از بی مهری هایی که بر او گذشته بود من هم گریستم. هنوزاما توان پرواز داشت. بازنشسته نشده بود. گفت و گفت و بیشتر از این که از اسارتش بگوید از تنهایی های بعد از اسارتش می گفت . از این که بعد از بازگشتش همسرش که دچار ناراحتی های روحی روانی شدیدی شده بود ترکش کرده است.

از این که کسی سراغش را نمی گیرد و تنهایی آزارش می دهد و من مانده بودم که با کلماتم چگونه تسلی اش دهم و آیا اصلا مگرمی شد درک ناقصم را ازآن همه اسارت و تنهایی با چند کلمه به او نشان بدهم !

او تنها آزاده و اسیر سرافرازکشورمان نبود که به فراموشی سپرده شده بود مثل جانبازان عزیزی که هم خودشان و هم دردهایشان به فراموشی سپرده شده اند ! دردهای جانبازان عزیزی که هر روزاز گوشه و کنارمملکت به گوش می رسد. از بیکاری و رنج ناشی از زخم های به جا مانده از جنگ گرفته تا نادیده گرفته شدن مشکلات عدیده ای که سال هاست با آن خو گرفته ، پیرشده اند وبه نزد پروردگارشان بازگشته اند

امروزاززمانی که ازرسانه ی ملی عکس ها و تصاویرآزادگان عزیزرا هنگام مراجعت به میهن عزیزمان دیده ام مدام این شعررا با خودم زمزمه می کنم که :

ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا