آخرین خبرها

“سازاق” در جشنواره ی رضوی رونمایی می شود/ ادای دین فیلمساز تبریزی به مادران انتظار

“سازاق” در جشنواره ی رضوی رونمایی می شود/ ادای دین فیلمساز تبریزی به مادران انتظار

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، این فیلم راوی داستان پدر و مادر سالخورده ای است که نزدیک به سه دهه چشم انتظار فرزند رزمنده ی خود بوده و نذر کرده اند که هر زمان پیکر فرزندشان پیدا شود به میمنت پایان انتظار، همانجا گوسفندی قربانی کنند.

حال با خبری که به این پدر و مادر می رسد اینان راهی جاده ها می شوند تا نذر خود را ادا کنند اما در طول مسیر حوادثی در انتظارشان است…

سازاق؛ ادای دین به غواصان شهید و مادران منتظر
نویسنده و کارگردان سازاق با بیان اینکه این فیلم به منظور ادای دین به غواصان شهید و مادران منتظر تولید شده است گفت: اغلب هنرمندان کشور نسبت به موضوع دفاع مقدس احساس دین قلبی داشته و همواره در پی این هستند تا اثری برآمده از دل و درون خود تولید کنند.
علیرضا سلمانپور ادامه داد: با وجود ساخت بیش از ۱۵ فیلم در موضوعات مختلف همیشه دلم می خواست فرصتی پیش آید تا نسبت به دفاع مقدس ادای دین کنم اما هربار که فیلمنامه ای با موضوع دفاع مقدس می نوشتم بنا به دلایلی موفق به ساخت آنها نمی شدم که در نهایت عوامل مختلفی دست به دست هم داد تا داستان و تولید فلیم سازاق با موفقیت به پایان برسد. که در اینجا لازم میدانم از تلاش های بی وقفه برادر عزیزم آقای جعفر شکوری تقدیر و تشکر کنم چرا که اگر تلاش و حمایت ایشان نبود مطمئنا سازاق نیز در جرگه فیلمنامه های قبلیم قرار می گرفت که فرصت تولید نداشته اند.
وی اظهار داشت: ایده ی این فیلم از یک صحنه ی واقعی که در جریان یکی از سفرهای خود مشاهده کرده بودم به ذهنم رسید ولی در حین نوشتن فیلمنامه، خبر کشف پیکرهای مطهر غواصان با دستانی بسته، مسیر داستان را عوض کرد و باعث شد با تلفیق این دو رویداد، فیلمنامه ی سازاق نهایی شود.

سازاق

سلمانپور با بیان اینکه فیلمبرداری این اثر در بهمن ماه سال گذشته در سرمای ۲۰ درجه زیر صفر منطقه ی مرزی “رازی” در اطراف شهرستان خوی انجام گرفت افزود: برای فیلمبرداری و تولید سازاق در این منطقه، فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی و به ویژه مرزبانی ناجا و نیز فرمانداری شهرستان خوی نهایت همکاری را با ما داشتند.
این فیلمساز تبریزی با اشاره به اینکه سازاق در زبان ترکی به معنی سوز و سرما است دلیل انتخاب این نام را برای این فیلم چنین عنوان کرد: داستان فیلم در فضای سرد و برفی جاده های کوهستانی به وقوع می پیوندد و نیز داستان سازاق به نوعی بیانگر رابطه هایی است که با وجود فضای سرد حاکم بر آنها هنوز نفس گرمی می کشند. سلمانپور در ادامه صحبتهایش گفت: این فیلم زحمات پدر و مادری را نشان می دهد که تمام رنج و سختی های راه را به جان می خرند تا به ۳۰ سال چشم انتظاری خود پایان دهند و به یوسف گم گشته شان برسند.
وی با بیان اینکه خانواده های ایثارگران در راه دفاع از کیان این سرزمین دست کمی از رزمندگان نداشته اند یادآور شد: با اینحال اما کمتر کسی می تواند حس و حال پدران و مادرانی را درک کند که سالیان سال چشم انتظار فرزند خود بوده و همچنان با یک عکس و نشان کوچکی از پاره ی تن خود روزگار می گذرانند.
سلمانپور که “آب” به عنوان نماد هستی و زندگی همواره در آثارش جایگاه ویژه ای دارد، موضوع غواصان شهید را از یکی از تم های اصلی داستان سازاق عنوان کرد و اظهار داشت: همواره پرداختن به مظلومیت و غربت این عزیزان یکی از دغدغه های ذهنی من به شمار می رفت و در این اثر نیز سعی کرده ام به موضوع غواصان شهید به طور ویژه ای پرداخت کنم.
فیلمسازی از نسل آژیرهای قرمز و سفید!
علیرضا سلمانپور متولد ۱۳۶۱ محله ی قره آغاج تبریز است که به قول خود تا جایی که به یاد دارد “با آژیر قرمز در زیر زمین خانه های محقرمان قایم می شدیم و با آژیر سفید شروع به توپ بازی در دل کوچه تنگمان می کردیم!”
وی در همان دهه نیز از هفت سالگی با شرکت در کلاس های تابستانی شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز، وارد دنیای تئاتر و سینما شد و به قول خودش، شانس آشنایی با مجموعه ای از هنرمندان بنام آن دوران را داشته است که اتفاقا این آشنایی ها مسیر زندگی وی رقم زده است.
او در این خصوص گفت: افتخار شاگردی اساتید بزرگواری چون آقایان حسن نجفی، مرحوم قبه زرین، مرحوم صادقی، مهدی لزیری، شهرام خدایی، سالار حیدرنژاد، وحید منافی، کمال صادق زاده و بسیاری از هنرمندان تئاتر و سینمای تبریز را داشته و مطالب بسیاری از آنها آموخته ام.
وی که از سال ۷۶ وارد عرصه ی سینما و تئاتر شده است اظهار داشت: بعد از طی دوره یکساله آموزش هنرهای نمایشی در سال ۱۳۷۷ در انجمن نمایش تبریز، احساس کردم به چیزی فراتر از تئاتر نیاز دارم که فضایش بازتر و قدرت مانور آن بیشتر باشد از اینرو ترجیح دادم وارد فضای فیلم و سینما شوم و بدین سان در سال ۱۳۷۸ جهت کسب علم و هنر سینما وارد انجمن سینمای جوانان ایران شدم.

سازاق

سلمانپور نقطه ی آغاز فعالیت حرفه ای خود در عرصه فیلمسازی را حضور در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر تبریز اعلام کرد و گفت: در سال ۷۹ زیر نظر استاد کمال صادق زاده اولین فیلم خود را در قالب کارگاهی به صورت مشترک با یونس طراحی با نام بازگشت ساختم و همین شد آغاز راهی که تاکنون ادامه داده ام.
وی با اشاره به علاقه ی قلبی خود به هنر فیلم و سینما تصریح کرد: همین علاقه نیز باعث شد در سال ۸۰ دومین فیلم خود با نام “پرستار” را در ایام مرخصی یک هفته ای دوران خدمت سربازی بسازم!
سلمانپور که اکنون در رشته علوم ارتباطات اجتماعی مشغول تحصیل است، فراگیری تدوین و صدا گذاری را بصورت حرفه ای در همان دوران آغازین ورود به هنر سینما فرا گرفته است وی در مورد اینکه چرا از تدوین شروع کرده است گفت: شاید بدلیل مشکلات مالی بود که به سراغ این رشته در سینما رفتم چرا که هم حس کارگردانی ام ارضا می شد و هم می توانستم مسایل مالی خود را حل و فصل نمایم البته الان می بینم که این تصمیمم کاملا به جا بوده چرا که در حرفه کارگردانی تجربه هایی که در گذشته به عنوان تدوینگر داشته ام بسیار کمک حالم می شوند.
سلمانپور با اشاره به اینکه برای رسیدن به مرحله ی حرفه ای فیلمسازی راهی تقریبا ۲۰ ساله را پیموده است گفت: فیلم کوتاه “کوزمک” نخستین اثر حرفه ای من محسوب می شود که در سال ۹۳ به صورت مشترک با یونس طراحی و با حمایت جعفر شکوری ساخته شد و در بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی جوایزی به خود اختصاص داد.
امیدوارم سازاق دیده شود
علیرضا سلمانپور با اشاره به سختی های ساخت فیلم سازاق گفت: در تمام مدت مراحل فیلمبرداری، عوامل گروه از هفت صبح تا ساعت ۳ بامداد در موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی بسیار سخت زحمت کشیدند و ماحصل کار اثری شد که شاید بتوان گفت حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.
وی یادآور شد: خیلی مایلم هستم این اثر در جشنواره های مختلف دیده شود چراکه مادران منتظر و غواصان شهید جزو مظلوم ترین بخش های دفاع مقدس به شمار می آیند که لزوم توجه و دیده شدن بسیار می طلبند.
این فیلمساز تبریزی همچنین با اشاره به اینکه فیلمبرداری این فیلم ۲۶ دقیقه ای ۹ روز طول کشیده است و مراحل فنی پس از تولید آن نزدیک به ۴ ماه زمان برده است این بازه زمانی نسبتا طولانی تولید را نشان از دقت و ریزبینی تمامی عوامل تولید آن میداند و اشاره می کند که بی شک وقتی انتظار داریم سازاق حرفی برای گفتن داشته باشد این انتظار از همدلی و تلاش های تمامی عوامل فیلم نشات می گیرد.
وی با اشاره به پذیرفته شدن سازاق در جشنواره فیلم کوتاه رضوی گفت: خیلی خوشحالم که اولین جشنواره ای که سازاق در آن حاضر خواهد بود به نام مولایم امام رضا مزین شده است.
گفتنی است این جشنواره قرار است از هفتم تا دهم مردادماه جاری در یزد برگزار شود .
در آخر سلمانپور ضمن اشاره به برخی از عوامل سازاق عنوان کرد که این فیلم با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران تولید و آماده نمایش شده است.

سازاق

عوامل فیلم کوتاه سازاق:
نویسنده و کارگردان : علیرضا سلمانپور
تهیه کننده : جعفر شکوری
مجری طرح : کانون تبلیغاتی فلق
بازیگران : ماهرخ رفیع زاده/کریم اشتری/مهدی سمساری/فرهاد دهوری
دستیار کارگردان و برنامه ریز : حامد درویشی
مدیر تصویربرداری : امیر پورحکمت
دستیاران تصویر : مهدی میمندی/ علیرضا علیزاده
تدوین : علیرضا سلمانپور
اصلاح رنگ و نور : امیر حسین حداد خوشبین
مدیر صدابرداری : حسن سلمانی
طراح صدا و صداگذار : محمد مهدی جواهری زاده
صحنه و لباس : بهنام اصلانپور
گریم : سودا لایزالی
عکاس پشت صحنه : صمد علیزاده / امیر اشک خونی
مدیر تولید : رسول ایرانزاد
مدیر تدارکات : فرهاد دهوری
حمل و نقل : رشید اعظمی / حمید تقی زاده
مسئول تجهیزات سینمایی : امیر اشک خونی
مسئول روابط عمومی: مهرداد خوشکار مقدم

46

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا