آخرین خبرها

چرا قراداد توتال اتفاق بسیار مهمی است؟ / پیام قرارداد توتال برای مخالفان روحانی در ایران و تندروها در امریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ کانورسیشن نوشت: نه سال پیش زمانی که تحریمها علیه ایران از سوی جامعه بین المللی اعمال شد شرکت توتال آخرین کمپانی انرژی غربی بود که فعالیت هایش را در ایران تعطیل کرد. امروز بعد از برداشته شدن تحریم ها در پی توافق هسته ای سال 2016 توتال اولین کمپانی غربی است که به بازار انرژی ایران بازگشته است.

به گزارش «انتخاب»؛ سوم جولای این کمپانی فرانسوی اعلام کرد که قراردادی را با ایران برای توسعه و تولید گاز در فاز 11 پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است به امضا رسانده است.

این اعلام نه فقط برای توتال و اقتصاد ایران بلکه برای تقویت توافق هسته ای که امروز محل بحث در آمریکا و ایران است و منافع آن امروز جای سوال است خبر مهمی بود.

این قرارداد از اینجهت برایایران مهم است که این کشور به عنوان دارنده بیشترین منابع و ذخایر گازیدر جهان فاقد زیرساخت های لارم و سرمایه گذاری جهت استخراج انرژی لازم از این میادین گازی حتی برای مصرف خودش است. بنابراین ایران یکی از بزرگترین وارد کننده های گاز از ترکمنستان است. این کشور برای تولید گاز لازم برای بازار خوذش به کمپانی های نفت و گاز بین الملل نیاز دارد تا در این صنعت سرمایه گذاری کنند.

داده ها نشان می دهد که ایران در سال گذشته افزایش فوق العاده ای در تولید گاز طبیعی داشته است. سال گذشته نزدیک به 1.6 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در هر روز مصرف کرده است و این آمار در حال افزایش است. با سرمایه گذاری خارجی نزدیک به 2 میلیون فوت مکعب در هر روز برای بازار داخلی ایران در سال 2021 تولید خواهد شد.

ایران امیدوار است که این توافق به تعاملات بین المللی بیشتر منجر شود . بعد از سالها انزوا و تحریم که اقتصاد ایران را ازار داده بود ایران خواستار ورود به بازار بین المللی است . حسن روحانی رییس جمهور ایران اخیر بار دیگر به عنوان رییس جمهور چهار سال آینده انتخاب شده است . او یک سیاست مدار عملگراست که خواستار باز شدن درهای اقتصاد ایران به روی جهان است.

روحانی که توافق هسته ای با غرب را نهایی کرد امروز سرمایه گذاری خارجی در ایران را تشویق و ترغیب میکند. توافق با توتال انگیزه های لازم را در کمپانی های خارجی برای امضای قرار داد با ایران ایجاد خواهد کرد. کمپانی های نفتی نظیر شل و انی ایتالیا هم اکنون مذاکراتشان را با ایران برای قرارداد های جدید آغاز کرده اند. توافق با توتال نشان داده این قرار داد ممکن است.

علاوه بر این، مخالفان روحانی، توافق هسته ای را مورد انتقاد قرار داده و میگویند این توافق هیچ کمکی به اقتصاد ایران نکرده است و برنانه هسته ای ایران را متوقف کرده. در حالی که توافق توتال به لطف برداشته شدن تحریم ها در ازای توافق هسته ای به دست آمده است.

برای کمپانی های غربی ای که در ایران سرمایه گذاری کرده اند این کشور هنوز خطراتی را برای سرمایه هایشان دارد. سرمایه گذاران خارجی به ثبات بیشتری نیاز دارند اما منطقه خاورمیانه در آشوب است. سیاست های ایران در سوریه و یمن و روابط پیچیده اش با کشورهای همسایه نظیر عربستان که اخیرا با قطع رابطه اش با قطر نشان داد تا چه حد با ایارن در تضاد است این وضعیت را تشدید کرده است.

از همه مهم تر سیاست های آمریکا در قبال ایران هنوز در هاله ای از ابهام است. دولت ترامپ توافق هسته ای را تایید کرده اما رکس تیلرسون اخیرا گفته بود کاخ سقید مهلت 90 روزه ای را برای اعمال نظر درباره توافق هسته ای نیاز دارد .

مجلس سنا نیز اخیرا لایجه تحریم های جدیدعلیه ایران را تصویب کرده است. ایران نیز احتمالا این وضعیت را تحمل نخواهد کرد و تغییراتی در توافق هسته ای ایجاد می کند. این وضعیت توافق های تجاری را با خطر روبه رو کرده است.

توتال نیز مطمئنا از این ریسک های احتمالی آگاه است اما به وضوح نمیخواست این فرصت را برای سرمایه گذاری در ایران و به دست آوردن سهم 50 درصدی از توسعه بزرگترین میدان نفتی جهان را از دست بدهد. این کمپانی 5 میلیارد دلار در دو بخش سرمایه گذاری کرده است. توتال در ابتدا 2 میلیارد دلار و سپس باقی این هزینه را سرمایه گذاری خواهد کرد و این مشروط به موفق بودن توسعه و استخراج است.

توتال برخلاف اتحادیه اروپا و آمریکا ایران رابرای توافق هستهای تحسین کرده و خواستار بهبود روابط با ایران است. شاید پاتریک پویانه مدیر عامل توتال با این جمله که گفت ما اینجا هستیم تا پلی باشیم نه دیوار در واقع به ترامپ طعنه زده بود.

در نتیجه باید بدانیم قرارداد توتال بدون توافق هسته ای ممکن نبود و زنده نگه داشتن این توافق با سرمایه گذاری در اقتصاد ایران امکان پذیر است. این پیامی سیاسی به مخالفان روحانی درایران و تندروها آمریکا بود که اروپا مشتاق نه تنها حمایت از توافق هسته ای بلکه مشتاق و آماده سرمایه گذاری درایران است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا