استان هااسلایدرفرهنگی و هنری

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان : مرمت بناهای تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی استان است

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ،مرمت چند بنای تاریخی استان را از برنامه های امسال این اداره کل عنوان کرد.

رضا علیزاده شامگاه یکشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: مرمت بخش عمده ساختمان هتل ایران در قسمت کریدور غربی، مرمت برج های شرقی و غربی قلعه رودخان فومن ، مرمت مسجد اکبریه لاهیجان و بقعه پیل علی در انزلی با مشارکت مردم و هیات امناء مساجد و بقاء متبرکه در دست اقدام است .

وی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در زمینه حفظ و صیانت از بناهای تاریخی افزود: اداره کل اوقاف و سایر دستگاه های متولی مانند آموزش و پرورش، بانک ملی و غیره نیز که ساختمان های تاریخی در اختیار دارند باید به میدان بیایند تا با یک وحدت رویه علاوه بر حفاظت و صیانت از این بناها، مردم نیز لذت بیشتری از این بناهای تاریخی ببرند .

علیزاده با اشاره به برگزاری تورهای گردشگری مذهبی با عنوان سفرهای نورانی در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گیلان در تاریخ پایگاه تشیع بود وجود مجموعه بقاء متبرکه در گیلان به عنوان یک موقعیت ممتاز برای این استان، گردشگری مذهبی مورد توجه ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

وی یادآور شد: با وجود وارد آمدن خساراتی در بناهای گردشگری مانند آتش سوزی در اقامتگاه امام زاده ابراهیم(ع) شهرستان شفت در سال گذشته ، خوشبختانه با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بسیاری از بناها مجددا احیاء شده و بسیاری از مجموعه های ما نیز مطابق الگوها و ضوابط میراث فرهنگی ساخته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به مشارکت مردم در مرمت بناهای تاریخی گفت: تجربه موفق میراث فرهنگی گیلان در شهرک تاریخی ماسوله برای مرمت خانه های این شهرک به صورت مشارکتی با مردم بیانگر آن است که حضور هرچه بیشتر جامعه محلی در کنار دستگاه های اجرایی برای مرمت و صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی موجب می شود میراث فرهنگی نیز متناسب با بضاعت مالی و اعتباری در این مسیر گام برداشته و عملکرد موفقیت آمیزتری نسبت به گذشته داشته باشد.

علیزاده خاطرنشان کرد: بازخورد های اجتماعی نشان داده که وجود احساس مسئولیت از سوی مردم در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی موجب می شود مردم در صورت احساس خطر نسبت به تخریب آثار تاریخی به عنوان تکلیف اجتماعی وارد میدان می شوند.

وی با اشاره به آغاز سفرهای تابستانی و تشکیل ستاد خدمات سفر از اول تیرماه امسال در گیلان گفت: نحوه ارائه خدمات مختلف به مسافران از سوی دستگاه های خدمات رسان به مردم و ساماندهی سواحل در راستای ایجاد فضایی ایمن با کمترین خطر برای میهمانان ورودی به این استان به نحوی که گردشگران با خاطره ای خوش به شهر و دیار خود بازگردند در دستور کار این ستاد قرار دارد.

علیزاده با تاکید برلزوم حفظ محیط زیست از سوی همه آحاد مردم و گردشگران تصریح کرد: متاسفانه ورود گردشگران به مناطق طبیعی در این فصل از سال همواره نگرانی هایی را برای جوامع محلی میزبان در خصوص حفظ محیط زیست و پراکندگی زباله ها و پسماند در پی دارد به نحوی که پس از بازگشت مسافران ، چهره زشتی از طبیعت گیلان مشاهده می شود.

وی تاکید کرد: در صورت توجه مردم به حفاظت از محیط زیست به عنوان یک تکلیف اجتماعی و اخلاقی در نحوه رفتار با طبیعت ، می توان به توسعه پایدار در حوزه گردشگری رسید و باید گردشگری مسئولانه در این استان سرسبز اتفاق بیفتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اظهار خرسندی از برپایی نمایشگاه گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری در این بخش در منطقه آزاد انزلی گفت:منطقه ازاد انزلی به عنوان ظرفیت بسیار مهم برای گیلان به شمار می رود که باید از ظرفیت های بالقوه این منطقه در راستای توسعه صنعت گردشگری بهره گرفت.

علیزاده افزود : در دنیای توسعه یافته امروزی برگزاری نمایشگاه گردشگری یکی از فرصت هایی است که در جهت معرفی مناطق از آن استفاده می شود و بی تردید حمایت سازمان منطقه آزاد انزلی و این نمایشگاه به فعالان صنعت گردشگری و معرفی جاذبه های گردشگری گیلان تاثیر گذار بوده و جاذبه های گردشگری گیلان نیز به فعالان گردشگری سایر استانهای حاضر در این نمایشگاه معرفی می شود.

استان گیلان دارای بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان است که تعطیلات نوروز و تابستان هرسال گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.
نمایشگاه گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد ایران در 43 غرفه در مرکز همایش ها و نمایشگاه های منطقه آزاد انزلی از 11 تا 16 تیر ساعت 17 تا 22 آماده دیدار عموم است .

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا