آخرین خبرها

دولت یازدهم رونق را به باغ های چای بازگرداند

به گزارش ایرنا، چای یک محصول مهم و راهبردی است که در حدود 115سال قبل توسط یک دیپلمات میهن دوست به نام کاشف السلطنه از کشورهای آسیای جنوبی شرقی به کشور آورده شد که این محصول اختصاصا در آب و هوای شمال کشور رشد می کند و ویژه بخش شرقی استان گیلان و غربی مازندران است.
صنعت چای افت و خیزهای مختلفی را درطول دوران خود داشته و برنامه ریزی های متفاوتی را پشت سر گذاشته است ، درسال هایی که کشور به شدت به خودکفایی داخلی تاکید داشت این صنعت به ویژه در سال های 90تا 93شرایط بدی را تجربه کرد.
باغ های چای در سال های قبل از تشکیل دولت یازدهم به سمت جنگل و متروکه شدن پیش می رفت، بسیاری از صاحبان باغ های چای اراضی خود را برای فروش و ویلاسازی و تغییر کاربری در معرض فروش گذاشته بودند ، چای تولیدی در انبارها تلمبار شده و همه ذائقه ها به سوی چای خارجی گرایش پیدا کرده بود، دولت یازدهم با حمایت از صنعت چای داخلی این محصول پر مصرف را از سیر قهقرایی و سقوط نجات داد.
دولت تدبیر و امید یک سال بعد از روی کار آمدن با تاسیس صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور با عضویت چایکاران و کارخانه داران گام مهمی در این زمینه برداشت و هم اکنون این صندوق 42هزار عضو دارد این درحالی بود که طی سال های 90تا 92هیچگونه تسهیلاتی به چایکاران پرداخت نمی شد.
به گفته رییس سازمان چای کشور در سال‌ های رونق حدود 70 هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شد که این میزان 65تا 70درصد از نیاز 110 هزار تن مصرف داخلی سالیانه را تامین می‌کرد ولی این روند سیر نزولی پیدا کرد و در سال‌های 91 تا 93 بدترین‌ شرایط تولید چای در کشور تجربه شد .
با حمایت های دولت یازدهم بار دیگر نور امید بر باغ های چای تابید ، به گونه ای که تولید 19هزارتن چای خشک و برداشت 31هزارتن برگ سبز چای در سال 92 در دولت یازدهم جهش یافت و در سال 95 با تولید 31هزار تن چای خشک و 139هزارتن برگ سبز ، رونق به باغ های رو به خزان شمال بازگشت .
بی انگیزگی در تولید چای به جایی رسیده بود که سطح باغ های چای در استان های گیلان و مازندران که زمانی بیش از 30هزار هکتار بود در سال 92 به 17هزار و 500 هکتار کاهش یابد و با بازگشت دوباره چایکاران به باغ های چای در دولت یازدهم سطح این باغ ها به 21 هزار و 500 هکتار رسید.
از سویی به دلیل افزایش سطح برداشت از باغ های چای میزان واردات چای نیز کاهش یافت . سال گذشته واردات چای خشک 10هزار تن نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت که میزان 55میلیون دلار صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورد.
رییس سازمان چای کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دولت یازدهم در حالی روی کار آمد که کشور در حوزه کشاورزی و به طور خاص صنعت چای وضعیت اسفناکی را سپری می کرد و بسیاری از چایکاران باغ های چای خود را رها کرده بودند.
محمدولی روزبهان افزود: با برگشت رونق به باغ ها طی سه سال اخیر شاهد افزایش در آمد قشر چایکار از 690میلیارد ریال در سال 92 به دو هزار و 340میلیارد ریال در سال 95 بودیم.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سال جاری 660میلیارد ریال به چایکاران پرداخت شده است که این پرداخت رکوردی برای اولین بار در تاریخ صنعت چای به شمار می آید و بهای برگ سبز چایکاران به موقع و زودتر از موعد مقرر به حساب چایکاران پرداخت شده است .
وی اظهارداشت: دولت با اولویت قرار دادن دو محصول مهم چای و برنج در استان گیلان، تلاش کرد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری ، امید از دست رفته در چایکاران را با اتخاذ سیاست های صحیح، مدون و تاثیرگذار و حمایت های ویژه به این قشر زحمت کش و مظلوم بازگرداند.
وی تصریح کرد: سال های ٩١ تا ٩٣ از نظر حجم تولید، بدترین سال های این صنعت در تمام سنوات گذشته بود؛ در سایه توجهات ویژه دولت یازدهم سال های 94 و 95 تبدیل به سال های بسیار پر رونقی در این صنعت تبدیل شد.
رییس سازمان چای ادامه داد: با افزایش 108 درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در این سال ها، درآمد چایکاران در سال 95 با رشد 200 درصدی به دو هزار و 340میلیارد ریال رسید که رقمی بی سابقه در تمام ادوار این صنعت بشمار می رود.
روزبهان یادآورشد: درحالی که تا سال 92 هیچ گونه تسهیلاتی به چایکاران و کارخانجات چایسازی از طرف سازمان چای پرداخت نشده بود، دولت یازدهم با تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای که هم اینک 460 میلیارد ریال سرمایه دارد ، تمامی قدرالسهم چایکاران را پرداخت کرده و از منابع این صندوق و منابع سازمان چای کشور هم بیش از 315میلیارد ریال وام کم و یا بدون بهره جهت ، به زراعی و تجهیز کارخانه ها پرداخت کرده است.
وی اظهارداشت: این حمایت ها موجب شد که تولید برگ سبز چای در سال گذشته به 139 هزار تن و استحصال چای خشک به 31 هزار تن برسد که در هفت سال اخیر، این میزان تولید بی سابقه بوده است.
وی گفت: در سه سال گذشته به دلیل امید ایجاد شده در چایکاران، چهار هزار هکتار از باغ های چای ترک شده دو باره احیا شد و مساحت باغ های فعال از 17 هزار 500 هکتار به 21 هزار 500 هکتار افزایش یابد .
به گفته وی همچنین تسهیلات به منظور تجهیز و نوسازی کارخانه های چای در سال گذشته از طریق سازمان چای کشور به 105واحد تولیدی به مبلغ 95میلیارد ریال و از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور نیز در سال گذشته به 46واحد تولیدی به مبلغ 32میلیارد ریال وام پرداخت شدکه در مجموع 127میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته به کارخانه ها پرداخت شده است.
رییس سازمان چای کشور اظهارداشت: همچنین وام به زراعی و احیای باغ های چای به سه هزار و 845چایکار به مبلغ 56میلیارد ریال ، تسهیلات هزینه خرید موتور ،هرس و برگ چین به تعداد290 چایکار به مبلغ 15میلیارد ریال و وام تغذیه و نگهداری باغهای پرداختی از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور به تعداد 10هزار و 750نفر چایکار به میزان 120میلیارد ریال در سال گذشته پرداخت شده است.
وی مجموع وام های پرداخت شده در سال گذشته به چایکاران را 191میلیارد ریال و پرداختی به چایکاران و کارخانه ها را 318میلیارد ریال ذکر کرد .
روزبهان یادآورشد: تعداد 487چایکار با سطح زیرکشت 435هکتار برای دریافت تسهیلات آبیاری باغهای چای به سازمان جهادکشاورزی استان های گیلان و مازندران معرفی شده اند .
در استان های گیلان و مازندران حدود 25هزار هکتار باغ چای وجود دارد که 90 درصد این باغ ها در گیلان قرار دارند.
خبرنگار: فرهاد نظرپور ** انتشار دهنده : بابایی
6029 / 6030

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا