آخرین خبرهااجتماعیخبر داغ

ولی جهانی: این اقدام در اولویت برنامه‌های میراث‌فرهنگی گیلان است مرمت اضطراری بنای تاریخی دانشسرا در صورت تأمین اعتبارات

بنای تاریخی دانشسرا

ولی جهانی، با توجه به مکاتبات مستمر انجام شده با استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و وزارت‌خانه در صورت منابع مالی مورد نیاز، طرح مرمت بنای تاریخی دانشسرا در اولویت برنامه‌های این اداره‌کل خواهد بود.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان اعلام کرد: با توجه به مکاتبات مستمر انجام شده با استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و وزارت‌خانه در صورت منابع مالی مورد نیاز، طرح مرمت بنای تاریخی دانشسرا در اولویت برنامه‌های این اداره‌کل خواهد بود.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: عمارت تاریخی دانشسرا با تزئینات آجری و پنجره‌های چوبی با معماری خاص به عنوان نخستین دانشسرای شهر رشت (مدرسه رشیدی) روزگاری محل تربیت آموزگاران و معلمان فرهیخته این سرزمین بوده که با مساحت ۱۴۰۰ مترمربع و در دو طبقه با زیربنای ۶۷۰ مترمربع در یکی از محله‌های قدیمی شهر رشت (ساغریسازان) و با شماره ۲۳۰۴۶ در مرداد ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: این بنای تاریخی ابتدا در اختیار اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان قرار داشته که با شکایت وراث مالکیت بنا از آن اداره‌کل سلب و در اختیار وراث قرار گرفت که به دلیل‌عدم رسیدگی‌های لازم توسط وراث وضعیت سلامت این بنا در خطر تهدید جدی قرار گرفته است.

جهانی اضافه کرد: وضعیت این بنا و نیاز به تأمین منابع مالی برای انجام طرح مرمتی آن طی مکاتبات متعدد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در سنوات گذشته و سال جاری با استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و وزارت‌خانه به اطلاع رسیده است.

جهانی در انت‌ها و با اشاره به آسیب‌های جدی وارده به سقف بنا دانشسرای رشت افزود: با توجه به شرایط اضطراری بنا و مذاکرات صورت گرفته با شهرداری و اعضای شورای شهر رشت و درخواست تأمین منابع مالی از استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت‌خانه همچنین استفاده از ظرفیت خیرین میراث‌فرهنگی در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای انجام طرح مرمت ساختمان دانشسرا این مساله در اولویت‌های اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خواهد بود.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا