آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

معاون دانشگاه علوم پزشکی؛ نمک را از سر سفره‌های خود حذف کنید | شعار ما در رژیم غذایی تنوع و تعادل است

نمک

حیدرزاده گفت: یازدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار ” تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا ” از ۱۵دی لغایت ۳۰ دی ماه سال جاری با همکاری گروه های درون بخشی و ارگان های بین بخشی در سراسر کشور برگزار می شود.

نشست خبری با حضور دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت «بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با شعار «تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا» در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد.

حیدرزاده در این نشست گفت: نوع تغذیه در هر جامعه تبدیل به فرهنگ هر کشوری می‌شود و برای همین در جای جای دنیا باهم تفاوت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به این مطلب که مردم کشورمان از ترکیب دو رژیم مدیترانه‎ای و جنوب اروپایی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: رژیم غذایی در کشور ما ترکیب شده از این دو رژیم است.

وی با بیان این مطلب که طبیب‌ها در گذشته برای درمان‌ و پیشگیری‌ از رژیم درست غذایی استفاده می‌کردند، گفت: در ۹ ماه گذشته جهان با بیماری کرونا در حال نبرد است که یکی از راه‌های مقابله با این ویروس افزایش سطح ایمنی بدن است.

حیدرزاده افزود: استفاده خود سرانه از مکمل‌ها خطری است که در ابتدای کرونا ایجاد شد.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم در کنار استفاده درست از مکمل‌ها برای افزایش توانایی بدن در برابر کرونا بسیار موثر است، افزود: شیوع کرونا در جامعه نشان داد که خانواده‌های که رژیم سالم‌تری داشتند ایمن‌تر بودند البته رژیم غذایی بدون الکل مد نظر است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان گیلان در ادامه مصرف الکل در ابتدای بروز کرونا در کشور و استان را یکی از علل‌های ناآگاهی مردم دانست و گفت: خانواده‌هایی که الکل استفاده می‌کردند در معرض خطر بودند و متاسفانه برخی تصور می‌کردند که الکل سبب از بین بردن ویروس در بدن می‌شود که این اشتباه بود.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به تغذیه تخصصی است، گفت: بدن ما نیازهای خوراکی پیچیده دارد که در هر سن نیاز خوراکی فرق دارد و برای شناسایی این نیازها به متخصص تغذیه مراجعه می کنیم.

حیدرزاده با بیان اینکه تغذیه گیلان به غیر از غذاهای شور، نمکی و روغن بسیار مناسب است، یادآور شد: ۳۰ الی ۵۰ درصد از بیماری‌هایی که منجر به مرگ می‌شود با رژیم غذایی در ارتباط است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی گیلان با بیان اینکه تغذیه باید با شرایط اقتصادی و شرایط آب و هوایی منطقه مطابقت داشته باشد، تصریح کرد: در گیلان همه چیز برای تغذیه سالم وجود دارد و در آینده تصمیم داریم که رژیم غذایی درست برای رستوران‌ها تنظیم کنیم.

وی در مورد استفاده از نمک نیز اظهار داشت: ایرانی‌ها در مصرف نمک زیاده‌روی می‌کنند. خانواده‌هایی که فشار خون دارند باید نمک را از سر سفره‌های خود حذف کنند.

حیدرزاده با بیان اینکه در این چند سال‌های اخیر نمک‌هایی با رنگهای مختلف ارایه می‌شود افزود: برای استفاده از این نمک‌ها هیچ تصمین و تاییدی وجود ندارد و اگر فشار خون دارید باید نمک یددار و دارای پتاسیم استفاده شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی افزود: ماهی‌های دریای خزر نیز کمبود ید دارند و در هنگام پخت غذا از نمک استفاده شود اما به صورت مستقیم از سر سفره‌ها حذف شود.

مصرف تریاک سرطان معده را افزایش می‎دهد

حیدرزاده با بیان اینکه یازدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار ” تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا ” از ۱۵دی لغایت ۳۰ دی ماه سال جاری با همکاری گروه های درون بخشی و ارگان های بین بخشی در سراسر کشور برگزار می شود، گفت: در نظر داریم که تغذیه سالم در بین مردم تداوم داشته باشد.

وی در مورد استفاده از ویتامین D و زینک در دوران کرونا و تاثیر آن بر پیشگیری از این بیماری گفت: از دهه ۸۰ با پژوهش‌های صورت گرفته کمبود ویتامین D در بین افراد جامعه شایع است و توصیه شده که از ۱۲ سال به بالا یک عدد ۵۰ هزار واحدی قرص ویتامین D استفاده شود.

حیدرزاده ادامه داد: قرص زینک را بدون آزمایش و نسخه پزشک نباید مصرف کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در رژیم غذایی هیچ نوع حذف و منعی نداریم افزود: شعار ما در رژیم غذایی تنوع و تعادل است.

وی با اشاره به اینکه سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در استان گیلان است، گفت: توصیه ما به افراد این است که از مصرف غذاهای دارای نیترات‌ مثل ماهی دودی پرهیز کنند و مصرف زیاد نمک و بیماری‌هایی مانند رفلکس نیز زمینه ساز سرطان می‌شود.

حیدرزاده در پایان گفت: همچنین مصرف تریاک هم سرطان معده را افزایش میدهد.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا