آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

رودبنه در یک نگاه با علوی

رودبنه

بخش رودبنه شهرستان لاهیجان با وسعت 180 کیلومتر مربع و جمعیت 26000 نفر شامل یک شهر و 54 روستا با 45 کد آبادی و 43 دهیاری دارای علاوه بر پتانسیل در نیروی انسانی ظرفیت‌ های بالقوه و بالفعل مناسبی در زمینه های کشاورزی و گردشگری و صنایع دستی و صنایع تولیدی و تبدیلی مرتبط در حوزه های ذکر شده است.

بیشترین پهنه های آبی شهرستان در این بخش مستقر است که چهارچوب سرمایه گذاری و بهره برداری از این آب بندها و آبگیرها و تالاب ها باید با سرعت بیشتری در دستور کار دستگاه های متولی موضوع قرار گیرد، بهره برداری چند منظوره از پرورش ماهی های گرم آبی تا زراعت چوب و توسعه گردشگری در قالب تفرجگاه و طبیعت گردی از پتانسیل های بیش از 12 پهنه آب بندان بخش رودبنه می باشد.
همانگونه که همگی مستحضر هستید ظرفیت گردشگری روستایی و اگری توریسم یکی از فرصتهای توسعه در استان گیلان است که همواره در گفتار و برنامه ها از شعارهای مسئولین بوده و می باشد ، که ما در بخش رودبنه این موضوع را در اسرع وقت عملیاتی کردیم به عنوان مثال در سال 1397 و در طرح صدور مجوز برای 5000 واحد بومگردی که توسط استاندار وقت جناب آقای دکتر سالاری هدف گذاری شده بود ، اولین مجموعه بومگردی استان گیلان به دستان ایشان در روستای صداپشته بخش رودبنه افتتاح گردید .مجموعه ها که در نقاط مختلف بخش در قالب مجتمع های پذیرایی احداث و به بهره برداری رسیده اند که منجر به اشتغال و گردش مالی مناسبی در بخش رودبنه شده اند. هر چند با گسترش و شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری به دلیل ماهیت کاری و شکنندگیش بسیار متاثر شد و سرمایه گذاران متضرر گردیدند.
صنایع دستی و مشاغل خانگی با محوریت بانوان و صندوق خرد زنان در بخش رودبنه پیشتاز استان است ، با پیگیری های صورت گرفته و مشارکت صندوق کار آفرینی، مورد حمایت تسهیلاتی هم قرار گرفته اند ، که می توان گفت با فعال شدن این ظرفیت اشتغال و کارآفرینی زنان، اقتصاد روستایی قطعا پیشرفت خوبی را خواهد داشت و منجر به بهبود فضای اقتصادی خانوارها می شود.
همانگونه که می دانیم قطعا توسعه در منطقه و بخش متاثر از عوامل مختلف و شرایط ایجاد شده در سلسله مراتب های اداری ملی و استانی و شهرستانی ست. اما از اولویت های شکل گیری توسعه ، ایجاد و بازسازی و پایداری و بروز رسانی زیر ساخت ها و روساخت هاست از جمله راه ، آب ، برق و ارتباطات و گاز و … در شکل گیری فرصت های شغلی و کارآفرینی بسیار موثر است در چند سال اخیر در موضوع پایداری و توسعه و تاب آوری خطوط انتقال برق در بخش رودبنه به همت مسئولین اداره برق لاهیجان و ناصرکیاده کارها و اقدامات خوب و موثری با مشارکت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها رقم خورد که جای تقدیر دارد ، اما با توجه به وسعت بخش و نوع اقلیم و آب و هوای استان گیلان هنوز از ایده آل ها فاصله داریم ، شاید مهمترین ضعف ساختاری برق در بخش رودبنه ، نبود یک پست برق مستقل 63 هزار باشد که وجود آن می تواند وابستگی ما را از شهرستان های مجاور از برطرف کرده، که در زمانهای بحران ها دچار مشکلات خارج از حیطه اختیار نشویم. در زمینه آب شرب روستایی هرچند بیشترین نارضایتی ها را در سنوات قبل داشتیم اما با پیگیری های صورت گرفته و اقدامات موثر فنی و ترمیم خطوط سعی به آن شد که ضعف ها از نظر کمی و کیفی بر طرف شود که خوشبختانه در چند ماه اخیر رضایتمندی مردمی را داریم و اعتراضات به مواردی معدود رسیده که آنها هم بصورت ویژه رفع می شوند.
در زمینه راههای روستایی و فرعی هنوز از وضع مناسب و استاندارد فاصله داریم ، دهها کیلومتر از راه های ما نیاز به آسفالت ، مرمت و روکش دارند به دلیل اقلیم گیلان و تردد زیاد ، به خصوص گردشگرپذیری منطقه این نیاز همیشگی ست البته محدودیت های اعتباری و مالی که چند سال اخیر دولت به دلیل تحریم های ظالمانه با آن روبروست از دلایل عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز است .
بعد از قریب به سه دهه از آخرین لایروبی اساسی با پیگیری های صورت گرفته لایروبی نهر سیدعلی اکبری به طول بیش از 15 کیلومتر با محوریت آب منطقه ای و مشارکت دهیاران در منطقه پایین دست جلگه از کچلام تا ساحل جیرباغ در دستور کار قرار گرفت و در حال عملیات است ، انشالله با تکمیل این پروژه از نظر تامین آب زراعی و همچنین سیلاب های فصلی دچار بحران در بخش نخواهیم بود.
در طرح بیمه مساکن روستایی که طی تفاهم استانداری و بیمه ایران رقم خورد، با مبلغ سالانه 53 هزار تومان مساکن روستاییان در قبال همه حوادث تا سقف 4ه میلیون تومان بیمه می شد، که بخش رودبنه با بیمه نمودن منزل 3870 خوانوار بیش از 54% مجموعه مساکن این بخش را تحت پوشش قرار داد که از میانگین استانی بسیار فراتر است لازم به ذکر است حدود 15 درصد مساکن هم تحت پوشش سایر بیمه ها قرار داشتند.
در طرح ساخت مسکن محرومین در قالب تفاهم نامه بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، بیش از 110 % تحقق اهداف در بخش رودبنه رقم خورد و با افتخار می گوییم تمام پروانه های ساختمانی بصورت رایگان بعنوان رتبه اول استان از طریق سامانه سیماک ثبت و اجرایی گردید ، که جا دارد از همکاری دهیاران ، مسئولین فنی دهستان ها و همکاران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقدیر داشته باشیم.
خوشبختانه به همت مسئولین آموزش و پرورش و اولیا و مربیان مدارس و خیرین شهرستان و کشوری تمام سعی مان بر این بود که وضعیت مدارس چه از نظر فضاهای مناسب آموزشی جدید چه از لحاظ تجهیزات به خصوص سیستم های گرمایش و سرمایش به ایده آل نزدیک شود ، که این مهم محقق گردید اما نیاز است ادامه دار باشد . البته با عنایت به قدمت بیشتر مدارس و کم شدن تعدادجمعیت دانش آموزی در مناطق روستایی بعضی از مدرسه ها تعطیل و بلا استفاده شده اند که قطعا نگهداری و حفاظت از این فضاها وظایف آموزش پرورش را سنگین می کند انشالله باید طرحی در دستور کار قرار گیرد که این فضاها در اختیار بخش های خصوصی در زمینه های آموزشی و تولیدی و فرهنگی با هماهنگی آن اداره و شوراهای اسلامی روستا و دهیاران قرار گیرد. باعث مصرت و افتخار ما بوده که شورای آموزش منطقه رودبنه با کسب رتبه اول شورای نهضت سواد آموزی استان گیلان در سال تحصیلی 98 مورد تقدیر استاندار محترم جناب دکتر زارع و مدیرکل آموزش پرورش استان قرار گرفت.
از دیگر اقدامات در بخش رودبنه برنامه ریزی در شورای ترافیک بمنظور کاهش تلفات رانندگی در سالهای اخیر نسبت به سنوات قبل است که بی تردید برگزاری کارگاه های آموزشی به همت دهیاران و پلیس راه استان در طول سال ،با محوریت بخشداری و شناسایی نقاط خطر و حادثه آفرین در این مهم موثر بوده است و همچنین توزیع کلاه ایمنی رایگان میان موتورسواران با هدف فرهنگ سازی رفتارهای ترافیکی تاثیرگذار بوده است و افتخار داشتیم اولین مرکز پلیس راه روستایی کشور به دستان فرمانده محترم پلیس راه کشور در بخش رودبنه روستای شیرجوپشت افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
یکی از ظرفیت های بالقوه بخش رودبنه تالاب بین المللی امیر کلایه ست با وسعت حدود 1000 هکتار وضعیت موجود که قابلیت بهره برداری در قالب مدیریت طرح زیست محیطی را دارد می تواند پتانسیل ویژه ای برای بخش رودبنه در نوار ساحلی ایجاد کند، انشالله با تعین تکلیف سازمان مسئولی منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان که در مرحله ارزیابی سرمایه گذار و به روز رسانی استعلامات دستگاه های متولی ست بتوانیم تحولی اساسی در امر توسعه گردشگری و صادرات که منجر به اشتغال پایدار می گردد، فراهم نماییم.
در حوادث مختلف غیر مترقبه مردمان بخش رودبنه برای هموطنان عزیزمان همواره کمک رسان و یاری گر بودند ، با اتفاقات سال اخیر که تمام کشورهای دنیا و و به تبع کشورعزیزمان و هم میهنانمان تحت تاثیر و درگیر ویروس کورنا بوده ، علاوه بر رعایت نکات و پورتکل های بهداشتی توسط اقشار جامعه و مردم نیاز بود در موضوع اطلاع رسانی مناسب و نصب علائم هشدار در نانوایی ها مراکز عرضه مواد غذایی و خدمات ، کمکهای معیشتی به اقشار آسیب دیده ، توزیع اقلام بهداشتی ، تولید ماسک ، ضد عفونی مراکز عمومی و نقاط پر تردد اقدامات مستمری صورت بگیرد که به همت شوراهای اسلامی ، دهیاران و خیرین و مشارکت مردمی در قالب طرح های ملی و شهرستانی بالغ بر یک میلیارد تومان به صورت نقدی و غیر نقدی مشارکت و توزیع گردید که باید از این اقدامات خیر تجلیل و تمجید نمود ، انشالله با رخت بر بستن این ویروس منحوس ، همچنان شاهد این همدلی ها باشیم. امروز با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی و هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی از مجموع 13 مرکز نیکوکاری شهرستان لاهیجان 8 مرکز در بخش رودبنه استقرار پیدا کرده که با استفاده از ظرفیت این مراکز افراد و جامعه هدف هر منطقه سریع تر و هدفمندتر مورد حمایت قرار می گیرند. امیدوارم و آرزو دارم هر کس در هر جایگاهی که هست با همت و جهاد و تمام تلاش در بهتر شدن حال مردم گام بردارد و حرکت کند که فرصت خدمت و عمر محدود.

رودبنه

رودبنه

/تدبیرشرق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا