اسلایدرتدبیر ورزشییادداشت

رقص ورزش !

صاحب مقصودی رقص ورزش

یادداشت – صاحب مقصودی// فدراسیون ورزش های همگانی در نامه ای به باشگاه های ورزشی سراسر کشور فعالیت آنها در رشته های زومبا، ایروبیک حرفه ای، بادی ریتم و هیپ هاپ را ممنوع اعلام کرد و دلیلش را هم عدم تطابق این رشته ها با وضعیت فرهنگی جامعه دانست. اینکه منظور فدراسیون از عدم تطابق با وضعیت فرهنگی جامعه دقیقا چیست را فقط در تشابه آنها با حرکات موزون یا همان رقص می توان پیدا کرد.


حال آنکه خود رقص نیز فی نفسه بخاطر تحرک و انعطاف پذیری فراوانی که به فرد می دهد نمی تواند بد باشد اما به لحاظ رعایت یکسری موازین شرعی و اسلامی بهتر است که نباشد، اما اینکه اکنون بیاییم جامعه ایرانی را از هر رشته ورزشی که از کمترین مشابهت با حرکات موزون برخوردار است نیز محروم کنیم کمی دور از انصاف است.

شاید هیپ هاپ و ایروبیک حرفه ای بیشتر از آنکه شاخه ای از ورزش باشند شاخه ای از رقص هستند اما قبول کنید زومبا و بادی ریتم رسما ورزش هستند فقط با هیجانات درونی بیشتری نسبت به سایر رشته های ورزشی.

کافی است در فضای مجازی مزایای هریک از این رشته های ورزشی را جستجو کنید، علی ماشالله مطلب در خصوص فواید این رشته های ورزشی از سوزاندن کالری فراوان و انعطاف بدنی گرفته تا فرم دهی و تناسب اندام برایتان می اورد، حال ممکن است همه اینها را در غالب فضایی شاد برای ما به ارمغان بیاورد.

قطعا در جامعه اسلامی کسی مخاف شادی نیست، تفریحات سالم و شادمانی یکی از سفارشاتی است که به اندازه ای روایت در مورد آن در اسلام وجود دارد که هیچ انسان منصفی نمی تواند آن را منکر شود. نمونه اش اینکه پیامبر اکرم می فرماید« محبوب ترین فرد نزد خداوند کسی است که خانواده ای را شاد نماید. » و یا اینکه حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: « فرح و شادمانی باعث بهجت و انبساط روح و مایه ی تهییج وجد و نشاط است.» و کم نیست از این دست آیات و روایات.
اگر بحث عدم تطابق فرهنگی در جامعه باشد که شنای بانوان در صدر این لیست قرار می گیرد، اما وقتی برای این مشکل راه حلی پیدا شد، قطعا برای امثال زومبا نیز می شود پیدا کرد.

امیدوارم کسی غربی بودن این رشته را مطرح نکند که در آن صورت غربی ها نیز حق دارند برای مثال ورزش های زورخانه ای ما و یا حتی کشتی را بواسطه شرقی بودن و ایرانیزه بودن نپذیرند. اما آیا آنان با چنین بهانه های دست به چنین کارهایی زدند؟

امید است حال که دولت تدبیر و امید بار دیگر نشان لیاقت خود را از مردم دریافت کرده است، در جامه عمل پوشاندن به یکی از شعارهای خود که همانا توجه بیشتر به نیمی از ظرفیت و جمعیت کشور یعنی بانوان است را فراموش نکرده باشد، حداقل برخی از رشته های فوق الذکر را که عمدتا مخاطبانش بانوان هستند را به ریل ابتدایی اش بازگرداند. همانطور که پیشتر رشته ورزشی« پارکور » ممنوع شد و بلافاصله با دخالت دولت قبای ممنوعیت از دوشش برداشته شد و شاید ممنوعیت بوکس و شطرنج نیز درس عبرت دیگری برای این مهم باشد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا