آخرین خبرهااستان ها

اقدام گروه جهادی امربه‌معروف برای حمایت عادلانه دولت از رسانه‌ها

تدبیرشرق/صدها رسانه مکتوب و مجازی در استان گیلان فعال بوده و رسانه‌ها نقش بی‌نظیری در حوزه اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی در این استان داشته‌اند.

گیلان از استان‌های پیشرو در حوزه کمی رسانه بوده و قدمت چاپ نشریه در استان گیلان به بیش از یک قرن می‌رسد و در حوزه رسانه‌های نوین مجازی نیز گیلان جزو استان‌های برتر کشور است.

عدم پرداخت عادلانه یارانه مطبوعات یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه خبری گیلان است و یارانه‌های دولت در کنار تبلیغات و آگهی‌های دولتی، سه منبع اصلی درآمد رسانه‌ها در کنار رپرتاژآگهی به شمار می‌رود.

وظیفه دولت‌ها در حمایت از مراجع رسمی اطلاع‌رسانی

یک کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه دولت بر اساس قانون وظیفه حمایت از رسانه‌ها را دارد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اطلاع‌رسانی از مجرای رسانه‌های مکتوب و مجازی بخش خصوصی در کشور انجام می‌شود و امروز با توجه به گسترش نشر اخبار غیررسمی از شبکه‌های اجتماعی، ضرورت حمایت دولت از رسانه‌های دارای مجوز به‌عنوان یکی از مراجع رسمی اطلاعات در کشور امری انکارناپذیر است.

به گفته صدیقه میر علوی، پرداخت یارانه به مطبوعات بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی را کمترین حمایت دولت‌ها از رسانه‌ها دانست و افزود: مگر می‌شود همین پرداختی اندک نیز سلیقه‌ای باشد، رسانه‌های بسیاری در استان‌ها و شهرستان‌ها فعال هستند که کمتر از نهادهای دولتی برای تنویر افکار عمومی تلاش نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ده‌ها رسانه به دلیل وضعیت کرونایی در آستانه نیمه تعطیلی است، گفت: البته شاهد پرداخت تسهیلات کرونایی به برخی رسانه‌های متقاضی در گیلان با تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم که جای تشکر دارد و درخواست داریم تا مابقی درخواست‌ها نیز به‌سرعت بیشتری رسیدگی شود.

ریالی یارانه نگرفته‌ایم!

یک خبرنگار گیلانی نیز با انتقاد از وضعیت پرداخت ناعادلانه یارانه مطبوعات اظهار کرد: بیش از پنج سال در حوزه رسانه و با مجوز رسمی فعال هستیم ولی تا کنونی ریالی به‌عنوان یارانه دریافت نکرده‌ایم!

به گفته این خبرنگار، فاصله بین دریافتی یارانه توسط رسانه‌ها غیرقابل‌پذیرش و غیرقابل‌باور است، استان برتر آماری در تعداد رسانه‌ها هستیم و مسئولان فرهنگی گیلان فقط آمار بازی می‌کنند و به فکر ارتقای کیفیت رسانه‌ها با پرداخت عادلانه یارانه نیستند.

این مسؤول با انتقاد از تشکل‌های رسانه‌ای گیلان بیان کرد: متأسفانه برخی شائبه‌ها در مورد فعالیت تشکل‌ها وجود دارد و انتظار داشتیم برای حمایت مالی از رسانه‌ها، تشکل‌ها و نهادهای رسانه‌ای مسئول پیش‌قدم شوند.

پیگیری حقوقی بی‌عدالتی در پرداخت یارانه رسانه‌ها

قائم‌مقام مجمع اصحاب رسانه و هنر استان گیلان نیز با انتقاد از پرداخت ناعادلانه یارانه مطبوعات توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: رسانه‌های محلی مکتوب و مجازی مورد کم‌لطفی قرارگرفته‌اند و انتظار داریم وزارت فرهنگ و به‌ویژه معاونت مطبوعاتی در این زمینه اصلاح رویه داشته باشد.

سید جعفر منصوری با انتقاد از بی‌توجهی دولت به رسانه‌های محلی که در حوزه فرهنگ بدون داشتن کوچک‌ترین امکاناتی فعال هستند، افزود: در نامه‌های جداگانه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضرورت حمایت از رسانه‌های مجازی و مکتوب نظرات کارشناسی مدیران مسئول، خبرنگاران و اصحاب رسانه را منتقل می‌کنیم.

وی با اشاره به دریافت یارانه توسط برخی رسانه‌های حامی دولت، گفت: درست نیست که چند رسانه‌ بیش از ۱۵۰ میلیون تومان یارانه دریافت کند و بسیاری از رسانه‌ها از کمترین حمایت مالی دولت به‌عنوان یارانه، محروم باشند.

منصوری با بیان اینکه مجمع اصحاب رسانه و هنر استان گیلان به موضوع عدالت در پرداخت یارانه مطبوعات ورود جدی خواهد داشت، تصریح کرد: نا عدالتی‌های موجود از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در صورت نیاز مراجع قضایی پیگیری می‌شود و جمعی از وکلای حقوقی در حال بررسی موضوع هستند.

وی با تأکید بر اینکه مجمع اصحاب رسانه و هنر استان گیلان به‌منظور حمایت حقوقی از اصحاب رسانه و هنر، پیگیری مشکلات این قشرها، نظارت بر حسن اجرای قوانین و با بیش از ۲۱ شرح وظایف با مجوز رسمی فعال است، افزود: از همه دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه برای همکاری با مجمع دعوت می‌کنیم.

شناسایی ۱۵ معضل در مسیر فعالیت اصحاب رسانه و هنر در گیلان

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به رویکرد تخصصی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان اظهار کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد از ستاد، مجوز فعالیت جهادی دریافت کرده‌اند و در حوزه‌ها مختلف و به‌ویژه معیشت، اقتصاد، فرهنگ و هنر و پیگیری حقوق عامه فعال‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجاد سرافراز با بیان اینکه از تلاش‌های مجمع اصحاب رسانه و هنر گیلان برای پیگیری قانونی حقوق اصحاب رسانه، از مجاری قانونی حمایت می‌کنیم، افزود: قدردان زحمات خالصانه اصحاب هنر و رسانه برای اعتلای ارزش‌های اسلامی در جامعه هستیم.

وی با تأکید بر تشکیل کارگروه حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان بیان کرد: نظارت و مطالبه گری از مسئولان از مهم‌ترین وظایف گروه‌های جهادی است و بیش از ۱۵ مورد از مشکلات خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و هنرمندان گیلانی توسط کارگروه مذکور احصا شده است.

تسریع در روند صدور مجوز سازمان‌های مردمی جهادی

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تقدیر از حساسیت مردم مؤمن و انقلابی گیلان به دو فریضه الهی امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار کرد: آماده دریافت انتقادها، پیشنهادها و ایده‌های مردمی در این دو حوزه هستیم و از مشارکت جوانان مؤمن و انقلابی با ستاد استان استقبال می‌کنیم.

عبدالکریم علیزاده با بیان اینکه تاکنون ۱۱ گروه جهادی در شهرستان رشت تشکیل‌شده افزود: اساتید، دانشجویان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و آحاد شهروندان می‌توانند برای تشکیل گروه جهادی امربه‌معروف و دریافت مجوز فعالیت طبق ضوابط موجود اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه روند صدور مجوز سازمان‌های مردمی جهادی تسریع می‌شود، گفت: از تمامی فعالان حوزه هنر، رسانه و فرهنگ برای پیگیری مطالبه گری مردمی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، تولید و فرهنگ دعوت می‌کنیم.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان تصریح کرد: از مجمع اصحاب رسانه و هنر استان گیلان نیز در راستای مطالبه به‌حق و قانونی عدالت در پرداخت یارانه مطبوعات حمایت اداری، معنوی و قضایی می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا