آخرین خبرهاخبر داغیادداشت

آب رفتن آرزوهای جوان ایرانی با پول ۲۰۶ دو سال قبل یک موتور سیکلت معمولی بخرید!

موتور سیکلت معمولیبهنیا ثابت رفتار: به خاطرات پدربزرگ ها مراجعه نمی کنیم. به همین دو سال قبل می پردازیم. یادش بخیر. در اوایل سال ۹۷ با حدود ۳۷ میلیون تومان می توانستید یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر خریداری کنید. حالا با گذشت حدود ۳۰ ماه با همان پول ۲۰۶ دو سال قبل می توانید یک موتور سیکلت معمولی بخرید.

انگار همانند اصحاب کهف چشمانمان را بر هم گذاشته ایم و به خوابی عمیق فرو رفته ایم و حالا سالها بعد بیدار شده ایم و می بینیم که قیمت ها هیچ شباهتی با آنچه پیش از خواب سراغ داشتیم ندارند. اما ما بیدار بوده ایم و روز به روز وضعیت اسفناک افزایش افسارگسیخته قیمت ها را دیده ایم و زجر بیشتری کشیده ایم!
ما به خوبی می بینیم که برخی مسئولین با بی کفایتی خود، ما را به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم! آیا امروز باید خوشحال باشیم که به عنوان مثال برخی مدل های خودروی پراید به زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازمیگردد؟! همین دو سال پیش قیمت آن چند بود و در این مدت چند صد در صد افزایش یافته است؟ آیا درآمدها هم به همان شکل چند صد در صد رشد داشته است؟
چه کسی پاسخگوی آرزوهای نسلی خواهد بود که با بی کفایتی مسئولین یا فساد گسترده و یا سوء مدیریت برخی از آنان به ورطه نابودی کشیده شده است؟! شاید اگر کمی مسئولانمان دلسوزتر بودند امروز نام بسیاری از خواسته ها، آرزو نبود بلکه حق شهروندی و از حقوق اولیه هر ایرانی به شمار می رفت! داشتن شغل متناسب با تحصیلات، درآمد متناسب با مخارج، بیمه، مسکن، خودرو، خوراک، پوشاک، تحصیل و سفر و … برای یک خانواده حق و حقوق اولیه است که با تدابیر آقایان بسیاری از این موارد به آرزو تبدیل شده است! افسوس که شعارهای برخی افراد فرسنگ ها با توانمندی ها و نیات قلبی شان متفاوت است و وقتی بر مسند قدرت تکیه می زنند تمامی آنها را به فراموشی می سپارند.
البته این مشکلات تنها به صنعت خودروسازی برنمی گردد و از تخم مرغ گرفته تا مسکن یکی پس از دیگری در بسیاری از موارد با انفجار قیمت ها همراه شده اند و بعد برای مدتی اندکی کاهش قیمت داشته اند. در کنار تمام این مسائل خودروسازان داخلی نیز هر سازی که دلشان خواست نواختند و مردم به ناچار به سازشان رقصیدند! خودروهای بی کیفیت داخلی با قیمتی معادل چندین برابر قیمت های همین دو سال قبل روانه بازار شدند و آب از آب تکان نخورد. حتی خودروسازان مجوز هم می گیرند که بتوانند به صورت قانونی، فصلی یکبار محصولاتشان را افزایش قیمت بدهند. گاهی خودروهایشان را با قیمتی نامعلوم و غیرقطعی پیش فروش می کنند و وقتی موعد تحویل آن فرا می رسد هزار و یک بهانه برای تحویل ندادن آن دارند و به اسم حمایت از تولید داخلی هر بلایی که خواستند سر مصرف کنندگان آوردند.
در کنار افزایش قیمت انواع خودرو، قیمت موتور سیکلت نیز به طرز سرسام آوری افزایش یافته به نحوی که می توانید با پول ۲۰۶ دو سال قبل یک موتور کویر بخرید! قیمت انواع موتور سیکلت، قیمت کویر موتور رادیسون ۱۲۵ را بیش از ۳۰ میلیون تومان، کویر موتور S2-150 را بیش از ۴۲ میلیون تومان، همتاز rs150 را بیش از ۴۳ میلیون تومان و آپاچی ۲۰۰(۱۳۹۸) را ۶۸ میلیون تومان اعلام می کند. حتی نمونه هایی چون وسپا پریماورا ۱۵۰ به قیمت عجیب و غریب ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است!
و این تنها به معنای موتور سواری به جای ماشین سواری نیست؛ بلکه به معنای آب رفتن آرزوهای جوان ایرانی است که با هزاران امید و آرزو سالها در این مملکت تحصیل کرده، تلاش کرده و به آینده خودش و کشورش امید داشته است. حالا امید به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر انسان، هدف ناکارآمدی مدیریتی آقایان قرار گرفته و حاصل آن قطعا جامعه ای سرخورده و ناامید از آینده خواهد بود که سرمایه های اجتماعی خود را یکی پس از دیگری از دست خواهد داد و شاهد مهاجرت بیش از پیش خواهد بود.
نادیده گرفتن توانمندی های سیل عظیم جوانان مستعد پشت سدهای مدیریتی پیرمردهای امتحان پس داده، هزینه سنگینی خواهد داشت که حاصل آن، جز حال و روز وخیم تر اوضاع مدیریتی و اقتصادی کشور نخواهد بود. پس چه بهتر پیش از آن که دیر شود جلوی فرصت سوزی ها گرفته شود و از ظرفیت نسل جوان برای ایجاد تحولی شگرف در اوضاع کشور بهره برداری شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا