آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

نقش مؤثر طرح تنفس جنگل در ساماندهی زراعت چوب

طرح تنفس جنگلعضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل ایجاد سیل در کشور را عدم آبخیزداری در کشور برشمرد و گفت: در قانون آمده که ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های اراضی باید آبخیزداری شوند ولی این امر تاکنون محقق نشده است.

به گزارش تدبیرشرق، سید کاظم دل‌خوش امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم در مردم در حفظ منابع طبیعی موفق عمل نکرده‌اند، اظهار کرد: در قرن دو قرن گذشته ۱۸ میلیون هکتار منابع طبیعی وجود داشته ولی به دلیل عدم هماهنگی میان مردم و مسؤولان در حفظ ظرفیت طبیعی و خدادادی اکنون تنها سه و نیم میلیون هکتار منابع طبیعی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به شفاف بودن حفاظت از جنگل‌ها در ماده ۴۵ قانون اساسی گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین بودجه‌ای، برنامه ششم و دائمی به حفظ محیط‌زیست تأکید و موارد لازم در خصوص حفظ جنگل به منابع طبیعی تعیین تکلیف شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در برنامه ششم توسعه موارد متعددی به منابع طبیعی در خصوص حفظ جنگل اعلام شده است، افزود: جلوگیری از بیابانی شدن جنگل‌ها، آبخیزداری، ساماندهی و جنگل‌داری ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی ازجمله مواردی است که در برنامه توسعه ششم و دیگر قوانین وجود در حوزه حفظ جنگل به منابع طبیعی اعلام‌شده است.

دل‌خوش یکی از مشکلات وجود در حفظ جنگل و ساماندهی آن را کمبود بودجه دانست و بیان کرد: در برخی از کشورها منابع طبیعی به دلیل اهمیتش دارای یک وزارت خانه مجزا است ولی در ایران به دلیل کمبود بودجه، افزایش قاچاق چوب، عدم آبخیزداری صحیح و عدم ساماندهی مناسب زراعت مشکلات عدیده‌ای در حوزه چوب ایجادشده است.

وی با تأکید بر نقش مؤثر زراعت چوب در پیشرفت اقتصادی کشور تصریح کرد: زراعت چوب و توسعه آن بسیار به اقتصاد کشور و استان کمک کرده و منجر به پیشرفت اشتغال و توسعه اقتصادی می‌شود لذا باید بررسی شود که چند درصد از سیاست‌های ابلاغی در حوزه منابع طبیعی و حفظ جنگل اجرایی شده است.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید منابع در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: در اصل ۴۴ و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تأکید شده که دولت نباید در امور اجرایی دخالت و حفظ منابع طبیعی و جنگل را به مردم واگذار کرده و نظارت کند لذا انتظار داریم دولت به این مهم توجه و منابع طبیعی را به مردن واگذار کند تا از این طریق بتوانیم به رشد اقتصادی، توسعه کشور و افزایش زراعت چوب کمک کنیم.

دل‌خوش با اشاره به مشکلات متعدد زارعین چوب در کشور افزود: در این شرایط کرونایی زارعین چوب با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و با این وام‌های اعطاشده مشکل آنان برطرف نمی‌شود لذا مجلس این آمادگی را دارد از طریق بودجه سنواتی مشکل این قشر زحمت‌کش از جامعه را برطرف کند.

وی یکی از دلایل ایجاد سیل در کشور را عدم آبخیزداری در کشور برشمرد و افزود: در قانون آمده که ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های اراضی باید آبخیزداری شوند ولی این امر تاکنون محقق نشده و وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید طرح‌های خود را ارائه دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه طرح تنفس جنگل به ساماندهی این حوزه کمک می‌کند، تصریح کرد: مقام معظم‌ رهبری در فرمایشات خود طرح تنفس جنگل را مطرح و این امر در کشور در حال اجرا بوده و سال آخر اجرایش است لذا بسیار امیدواریم زراعت چوب و جنگل در کشور به‌خوبی از این‌ طریق ساماندهی شود.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا