آخرین خبرهااستان ها

۲ هزار هکتار از اراضی شالیکاری انزلی در حد بستر تالاب قرار گرفته اند

دنیامالی خواستار تعیین دقیق حریم بستر تالاب انزلی شد؛

تدبیرشرق/دنیامالی در خصوص حریم بستر گفت: آب منطقه ای برای تعیین حریم تالاب طرح هادی و طرح جامع شهری را مد نظر قرار داده در صورتی که تعیین این حریم نیازمند مطالعات بیشتری است.

«احمد دنیامالی» امروز (پنج شنبه، ۲۹ آبان) در جلسه شورای کشاورزی انزلی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار هکتار از اراضی شالیکاری انزلی در حد بستر قرار گرفته و این درحالیست که بسیاری از کشاورزان تا سه نسل گذشته در آن اراضی به کشت مشغول بوده اند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر اینکه مطالعه صورت گرفته در حوزه‌های مختلف باید جامع‌تر باشد، لایروبی رودخانه‌ها را از نگرانی‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: مزارع انزلی در فصل پرآبی دچار مشکل شده و تمام سموم و کود شیمیایی به مزارع آبزی‌پروری و به آبزیان تالاب برمی‌گردد و موجب بروز خسارت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر سردهنه‌های رودخانه‌ها باز باشد جریان رسوب‌گذاری را می‌توان مدیریت کرد.

دنیامالی سپس از جهاد کشاورزی خواست به کشاورزان آموزش‌های لازم جهت ثبت نام در سامانه سوخت ارائه شود و تاکید کرد: در صورت ارایه آموزش صحیح به کشاورزان از بروز بحران در بخش سوخت جلوگیری خواهد شد.

دنیامالی به استفاده از ظرفیت کامل آب بندانها در بخش آبزی‌پروری تاکید کرد و عنوان داشت: در حال حاضر در هفت دهنه از ۷۰ دهنه آب بندان این شهرستان آبزی‌پروری صورت می‌گیرد و ما باید از تمامی ظرفیت موجود استفاده کنیم. با ماهی دار کردن آب بندان‌ها می‌توانیم علاوه بر اشتغالزایی، پروتئین منطقه را نیز تامین کنیم.

وی سپس از برق دار کردن چاه‌های آب در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: در بخش راندمان کشاورزی شهرستان بندرانزلی با وجود اینکه اراضی محدودی داشته و در شبکه پایین دست آب قرار دارد اما بهترین عملکرد را در واحد سطح داشته است.

نماینده مردم انزلی در محلس بر ضرورت مطالعه جهت حل مشکل کم آبی و پرآبی تاکید و خاطر نشان کرد: اگر آب منطقه‌ای مساعدت لازم را جهت لوله‌گذاری شبکه جاده‌ای از بین رفته داشته باشد می‌توان بخشی از مشکلات روستاییان را در فصل کشاورزی مرتفع کرد.

دنیامالی در ادامه خواستار رهاسازی ۱۵۰ میلیون بچه ماهی شد و گفت: بسیاری از این بچه ماهیان در مسیر از بین می‌روند. به دنبال اختصاص اعتبارات ملی بیشتر در این زمینه هستیم.

*باید جلو ساخت و ساز غیرمجاز را گرفت

فرماندار انزلی نیز در این جلسه بر پیگیری ساخت وساز‌های غیرمجاز تاکید کرد و افزود: باید از این ساخت و سازها که اکثرا توسط افراد غیربومی انجام می‌شود، جلوگیری کرد.

«اسماعیل میرغضنفری» شهرستان بندرانزلی را دارای پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی اعلام کرد و یادآور شد: برای تقویت و ترمیم مشکلات سبدغذایی، جهاد کشاورزی وآب منطقه‌ای کشت محصولات مختلف وبهره مندی از زمین‌های کشاورزی را در دستور کار خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: به خاطر رسوبات، تالاب انزلی که بخش بزرگی از معیشت مردم شهر را تامین می‌کند، دچار مشکل شده است و حل این موضوع نیاز به اقدام و اراده ملی دارد.

وی از نمایندگان ادارات آب منطقه ای، محیط زیست، جهاد کشاورزی، شیلات، ثبت اسناد، بنیاد مسکن، شهرداری و بخشداری و ادارات مربوطه خواست بر مبنای کنوانسیون رامسر از امروز به مدت یک ماه مواتع و مشکلات را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به استان اعلام کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا