آخرین خبرهااسلایدرخبر داغفرهنگی و هنری

تخریب بناهای تاریخی رشت بارأی دیوان/تأسف از وضعیت سرانه فضای سبز

بناهای تاریخیدر جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت نسبت به تخریب بناهای قدیمی و تاریخی این شهر بر اساس رأی دیوان ابراز تأسف شد و درباره خطر ریزش ساختمان قدیمی و تاریخی، فرهنگی ورزشی شهرداری رشت هشدار داده شد.

به گزارش تدبیرشرق، رئیس شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در یک‌صد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورا در ساختمان جلسات شورا با اشاره به اینکه برای فضای سبز باید برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود، اظهار کرد: در فصل مناسبی برای نهال‌کاری قرار داریم و اگر این زمان را از دست بدهیم به‌یقین مشکلاتی بروز پیدا می‌کند و از بابت توجه به این موضوع به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت تأکیددارم.

بازگشایی خیابان احسان دوست رشت
احمد رمضانپور به بازگشایی برخی از خیابان‌ها اشاره کرد و گفت: با بازگشایی خیابان احسان دوست، می‌توانیم نسبت به کاشت نهال‌های جوان اقدام کنیم و متأسفانه با شرایط ویژه آب و هوایی که در گیلان وجود دارد مایه تأسف است که سرانه فضای سبز این استان از برخی استان‌های کویری کمتر است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان سیما و منظر شهرداری رشت باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب نسبت به تأمین گل و گیاه موردنیاز به‌منظور استفاده در میادین و غیره رشت اقدام کند، تصریح کرد: در شرایط آب و هوایی مناسب حاکم در شهر رشت و استان گیلان باید به لحاظ تأمین گل و گیاه موردنیاز به خودکفایی برسیم و نباید از این بابت به دیگر استان‌های هم‌جوار مراجعه کنیم.

از دست رفتن فرصت کاری 
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با مخاطب قرار دادن شهردار رشت بیان کرد: بنده معتقدم در حال از دست دادن فرصت کاری به لحاظ آب و هوایی هستیم و شهردار رشت چنانچه قصد انجام انتصاباتی را دارد درنهایت طی دو هفته این موضوع را مشخص کند و عزمشان را به‌منظور اجرای پروژه‌های عمرانی جزم کند.

تخریب بناهای تاریخی رشت
عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به تخریب تعدادی از بناهای تاریخی رشت ازجمله سرای میخچی و غیره اظهار کرد: متأسفانه این بناها در شرایطی تخریب شدند که در زمره آثار تاریخی ثبت‌شده بودند اما بارأی دیوان درنهایت دستور تخریب آن‌ها صادر و شاید به‌زودی شاهد برپا شدن ساختمان‌های چندطبقه به‌جای آن باشیم.

نابودی فرهنگ و پیشینه تاریخی مردم رشت
رضا رسولی با بیان اینکه با تخریب این آثار ارزشمند درواقع فرهنگ و پیشینه تاریخی مردمان این شهر در حال نابودی است، افزود: متأسفانه متولیان خوبی دراین‌باره نیستیم و بناهای ارزشمندی ازجمله خانه میرزا خلیل رفیع، ساختمان پست در میدان شهدای ذهاب، ساختمان ساعت و غیره در شرایط خوبی قرار ندارند و اعضای شورا نیز می‌دانند که در صورت بارش برف ساختمان قدیمی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با خطر تخریب مواجه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه برای این ابنیه‌های تاریخی توجیه اقتصادی در نظر گرفته نشده است، گفت: عدم ترغیب  به‌منظور ورود سرمایه‌گذاران به این موضوع نیز در بروز این مشکلات تأثیرگذار بوده است.

حذف مشوق‌ها توسط اعضای شورا

رسولی با اشاره به اینکه برای احیای بناهای تاریخی باید فضای مناسب به‌منظور مشارکت شهروندان فراهم شود، افزود: شهر رشت از شهرهای فرهنگ دوست است اما متأسفانه تمامی مشوق‌های لازم به‌منظور ایجاد و حفظ سینما، سالن‌های تئاتر و غیره حذف‌شده و کار به‌جایی رسیده که شهر رشت در حال حاضر فقط یک سالن سینمای فعال دارد و متأسفانه حذف این مشوق‌ها توسط همکاران شورایی به امضا رسیده است.

پیشتاز شدن برخی از اعضای شورا در پیگیری برخی از موضوعات با نزدیک شدن به‌روزهای انتخابات شورا

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به‌روزهای انتخابات برخی از دوستان با جدیت بیشتری پیشتاز پیگیری برخی از مباحث شده‌اند، اظهار کرد: امیدوارم حفظ شانیت شورا، توسط برخی از دوستان بیشتر موردتوجه قرار بگیرد.

سید امیرحسین علوی به سخنان رضا رسولی پیرامون حذف مشوق‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: بعید می‌دانم که تاکنون شهروندی به‌منظور ترمیم بناهای تاریخی به شهرداری رشت مراجعه کرده باشد و شهرداری پاسخی با مضمون پرداخت عوارض از این بابت مطرح کرده باشد.

وی با تأکید به اینکه به شهردار رشت و برخی از مدیران اطرافش تذکر می‌دهم، گفت: باید نسبت به موضوعات هوشیارتر و عاقلانه‌تر عمل کنیم و تاکنون نیز در شورای پنجم رشت کوله باری از اتفاقات رقم خورده است.

ورود شورا و شهرداری رشت به موضوع دانشسرا

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتفاق تلخی که برای دانشسرا افتاد نگران‌کننده است، اظهار کرد: پس از مطرح‌شدن این موضوع در محافل عمومی، تذکرات لازم به شهرداری رشت به‌منظور خرید این ملک مطرح شد و این را به فال نیک می‌گیریم.

بهراد ذاکری با بیان اینکه شهرداری رشت در شرایط مالی مناسب قرار ندارد، افزود: علاقه‌مند بودیم که شهرداری رشت به لحاظ مالی از توان بالایی برخوردار بود و امروزه می‌توانستیم نسبت به چنین اقداماتی ازجمله احیای بناهای تاریخی با خیالی آسوده ورود می‌کردیم.

وی با مخاطب قرار دادن رضا رسولی عضو دیگر شورای شهر رشت بیان کرد: ای‌کاش رضا رسولی در آن سال که بابت کف‌پوش‌های بی‌کیفیت، پروژه‌های بازآفرینی و غیره هزینه‌های فراوانی به شهرداری تحمیل می‌شد نیز تذکر می‌دادند.

ذاکری با تأکید بر اینکه با فشار مردمی، شورا و شهرداری رشت نسبت به موضوع دانشسرا ورود کرد، گفت: آیندگان درباره عملکرد تمامی اعضای شورا قضاوت می‌کنند و معتقدم بهتر است به‌جای محکوم کردن یکدیگر به رفع مشکلات بپردازیم.

پس از نطق رضا رسولی عضو شورای اسلامی شهر رشت پیرامون حذف مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مباحث فرهنگی، فرهام زاهد عضو دیگر شورای شهر رشت نسبت به سخنان وی انتقاد کرد و وی را متهم به عدم واقعیت گویی کرد.

فرهام زاهد با اشاره به اینکه اعضای شورا از هر موضوعی در راستای حمایت از فرهنگ، تیم‌های ورزشی و غیره در حد توان مساعدت کردند، اظهار کرد: از این بابت به شورا و شهرداری نمره قبولی نمی‌دهم اما در حد بضاعتمان کوتاهی نکردیم.

در این جلسه از اتمام مرمت ساختمان میرزا خلیل رفیع به‌عنوان ساختمان متعلق به نخستین شهردار رشت خبر داده شد.

تأمین هزینه خرید و احیای ساختمان دانشسرا

یکی دیگر از اعضای شورای شهر رشت نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه همه از شهرداری رشت انتظار ورود به‌تمامی موضوعات را دارند، اظهار کرد: بابت خرید ساختمان دانشسرا باید تمامی مباحث موردتوجه باشد.

اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه خاطرات فراوانی از ساختمان دانشسرا دارم، افزود: معتقدم از هرکدام یک از کدهای بودجه که می‌توانیم هزینه‌های خرید و احیای ساختمان دانشسرا را تأمین کنیم و پیش از اینکه اتفاق تلخی برای این ساختمان رقم بخورد نسبت به احیای آن اقدام کنیم.

در این جلسه طرح احداث و راه‌اندازی مجموعه بوم گردی و رستوران آکواریوم پارک ملت بررسی شد.

ترک تشریفات در طرح احداث و راه‌اندازی مجموعه بوم گردی و رستوران آکواریوم پارک ملت

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت با حضور در صحن شورا پیرامون طرح احداث و راه‌اندازی مجموعه بوم گردی و رستوران آکواریوم پارک ملت اظهار کرد: این طرح تاکنون طی سه مرحله به فراخوان عمومی گذاشته شد و علی‌رغم دریافت پاکات تکمیلی اسناد فراخوان از اشخاص حقیقی و حقوقی، تاکنون این موضوع به نتیجه ختم نشد.

مریم گل احضار با بیان اینکه قصد ترک تشریفات پیرامون این طرح راداریم، افزود: پیشنهاد شهرداری رشت، انعقاد قرارداد مشارکتی به‌صورت ترک تشریفات با شرکت توسعه و عمران شهرستان رشت به استناد اعلام آمادگی شرکت در شهریورماه سال جاری است

به دلیل خروج برخی از اعضای شورا از جلسه امشب، جلسه شورا برای دقایقی از رسمیت خارج شد.

پس از حضور مجدد برخی از اعضای شورا در جلسه امشب، موضوع ترک تشریفات در طرح احداث و راه‌اندازی مجموعه بوم گردی و رستوران آکواریوم پارک ملت بررسی شد و اعضای شورا به یک‌فوریت آن رأی موافق دادند و قرار شد این طرح به‌صورت عادی در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر رشت بررسی شود.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا