آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

عضو‌کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم: قرار نیست میلیاردها تومان در مجلس هزینه یک تذکر محلی شود/ دولت بودجه مجلس را پرداخت می‌کند اما هیچ اقدام موثری ندیدیم/ لاریجانی اجازه نمی‌داد مجلس از مسیر خارج شود

مجلسعضو‌کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم گفت: در مجلس دهم نظر مشاوره ای رهبری را در همه امور اخذ می کردیم و آقا نظریه ارشادی به مجلس و نمایندگان می‌دادند.

«مهرداد لاهوتی»، نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم،در رابطه با “بی اعتنایی مجلس یازدهم به لوایح دولت و ارجحیت بخشی به طرح های خود” گفت: تجربه سه دوره نمایندگی مردم را دارم و این تجربه نشان داده لوایح دولت موثرتر و کارشناسانه تر از طرح های نمایندگان است؛ زیرا دولت متناسب با نیازهای موجود و با شناخت کافی لایحه را توسط کارشناسان خود بررسی و تدوین می کند. از مجلس یازدهم انتظار می رفت لوایح باقی مانده دولت را تعیین تکلیف کند، اما متاسفانه هیچ لایحه ای رسیدگی نشده است. نمایندگان به جای اینکه صبح تا غروب از دولت انتقاد کنند، بایستی مانند مجالس قبل سراغ لوایح و‌ طرح های باقی مانده دولت بروند تا آنها را به ثمر، برسانند.

او ادامه داد: کار مجلس قانون گذاری و ‌نظارت بر اجرای قانون است، نظارت به معنای مچ گیری از دولت نیست، بلکه باید همراهی با دولت باشد. مجلس هنوز هم وقت دارد تا طرح ها و لوایح دولت را در دستور خود قرار دهد. تذکر، سوال و استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما در این شرایط به صلاح نیست. از خرداد تاکنون حدود پنج ماه گذشته است و دولت بودجه مجلس یازدهم را پرداخت می کند اما هنوز، شاهد اقدام موثری نبوده ایم.

لاهوتی بیان کرد: نمایندگان فقط وقت تلف می‌کنند، مجلس خود را درگیر حاشیه های سیاسی کرده است، حاشیه های که هیچ تاثیر مثبتی بر جامعه نداشته است. حضرت آقا، این مجلس را مجلس انقلابی نامگذاری کرده اند و تاکنون همین مجلس انقلابی دو اخطار از رهبری گرفته است. وقتی رهبری می‌گویند دولت باید تا آخرین روز کار کند پس باید نمایندگان با دولت، همکاری کنند.

عضو‌ کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم مطرح کرد: در مجلس دهم نظرات ارشادی رهبری را در همه امور اخذ و به آن عمل می کردیم، مثلاً در زمان استیضاح وزیر کشاورزی، لاریجانی نقل قولی از رهبری را قرائت کرد که در آن آمده بود، اگر از من سوال می کنید زمان استیضاح را مناسب نمی دانم، به عنوان کسی که یکی از استیضاح کننده ها بود پس از جمله رهبری، استیضاح خود را پس گرفتم. انتظار می رود مجلس در کنار لقب پسندیده ای که رهبری به کار برده اند، به فرمایش ایشان هم توجه بیشتری کنند.

لاهوتی گفت: اینگونه نیست که هر یک از قوا راه خود را بروند. هدف این است که همکاری قوا را شاهد باشیم، نباید قانونی وضع کرد که دولت نتواند آن را اجرا کند، مثلاً طرح معیشتی مجلس زمانی که دولت دو یارانه به مردم می‌دهد، می بایست در این شرایط نمایندگان با دولت مشورت می‌کردند و این یارانه های مختلف اصلاح می شد. اینگونه طرح ها بیشتر منجر به تضعیف مجلس می‌شود.

اومطرح کرد: مجلس از فرصت ها خوب استفاده نکرد و امیدواریم با تدبیر و درایت هیات رییسه و نمایندگان از این به بعد کارهای مثبتی را انجام دهند، چهار سال نمایندگی با چشم برهم زدنی می‌گذرد و زمان طولانی نیست.

او در رابطه با تفاوت مجلس نهم با مجلس یازدهم گفت: در مجلس نهم همه مجلس اصولگرا بود اما در آن مجلس فراکسیون رهروان ولایت شکل گرفت و همه در آن عضو شدند، حتی اقلیت مجلس هم در آن حضور داشت و در آنجا بحث های سیاسی مطرح نبود، بیشتر موضوعات کاری بود. همان مجلس اصولگرا برجام را به تصویب رساند، برجام یک فهم مشترک بود و مجلس نهم با اراده نظام در بحث برجام همراهی کرد. برجام کار یک فرد نبود، دولت، شورای امنیت ملی و‌ مجلس یک‌ کار جمعی را به تصویب رساندند. برجام یک کار بزرگی بود که در مجلس نهم صورت گرفت، در آن زمان حتی نمایندگانی که نظرات متفاوتی داشتند در نهایت زیر چتر فراکسیون رهروان ولایت، قرار گرفتند. در مجالس هشتم، نهم و دهم کارهای بزرگی صورت گرفت البته مقداری فرصت سوزی شد اما سعی ما بر حفظ اقتدار مجلس بود و در مواقع نیاز، درست عمل شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: باید یک همراهی در مجلس یازدهم وجود داشته باشد و هیات رییسه مجلس را هدایت کند و به سوی کار ببرد، لاریجانی اجازه نمی داد مجلس از مسیر خارج شود. در اوایل مجلس هشتم نطق پیش از دستور نمایندگان حاشیه هایی به همراه داشت و دو سوم وقت مجلس را می گرفت اما در اصلاح آیین نامه، این مسئله حذف شد و لاریجانی اجازه نمی داد تذکر یک نماینده خارج از دستور باشد، قرار نیست میلیاردها تومان هزینه شود برای یک تذکر محلی!

نماینده مردم لنگرود اضافه کرد: در مجالس قبل، لوایح دولت درصد تغییرات خیلی پایینی داشت، نباید در لایحه دولت خیلی تغییراتی به وجود بیاید زیرا با مخالفت شورای نگهبان مواجه می شود. باید به نظرات کارشناسی دولت احترام گذاشت، دولت شش ماه تمام با تیم کارشناسی برای بودجه ۱۴۰۰کار می کند و نباید درصد تغییرات به گونه ای باشد که بودجه غیر قابل اجرا شود.

لاهوتی در پایان افزود: سال آینده زمان تهیه قانون برنامه است باید مجلس خود را اماده کند تا مسیر حرکت پنج سال آینده کشور را مشخص کند؛ مجلس باید برنامه محور شود. مجلس یازدهم می تواند یک ریل گذاری درست داشته باشد و این مجلس را یک مجلس صادق می دانم.

/برنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا