آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

تشکیل بزرگ‌ترین اتحادیه تجارت آزاد جهان با حمایت چین و در غیاب آمریکا

تجارت آزادپانزده اقتصاد آسیا و اقیانوسیه روز یکشنبه بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را با حمایت چین و در غیاب آمریکا تشکیل دادند. پیمان جدید مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای شامل ۱۰ کشور عضو آ‌سه‌آن به اضافه پنج کشور ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است و هدف کاهش تدریجی تعرفه‌‌ تجارت منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه را دنبال می‌کند. این پیمان با عضویت چین، ژاپن و کره جنوبی به بزرگ‌ترین اتحادیه تجاری جهان بدل شده است.

پانزده اقتصاد آسیا و اقیانوسیه روز یکشنبه بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را با حمایت چین و در غیاب آمریکا تشکیل دادند.

به گزارش یورونیوز، امضای پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای(RCEP) در حالی در جریان اجلاسی مجازی به میزبانی ویتنام صورت گرفت که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی و برخلاف توافق اولیه باراک اوباما، آمریکا را از ادامه حضور در مذاکرات این پیمان منع کرد.

پیمان جدید مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای شامل ۱۰ کشور عضو آ‌سه‌آن به اضافه پنج کشور ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است و هدف کاهش تدریجی تعرفه‌‌ تجارت منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه را دنبال می‌کند. این پیمان با عضویت چین، ژاپن و کره جنوبی به بزرگ‌ترین اتحادیه تجاری جهان بدل شده است.

نگوین ژوان فوک، نخست‌وزیر ویتنام که به عنوان رئیس دوره‌ای آسه‌آن میزبانی این اجلاس را بر عهده داشت، در خصوص اهمیت این پیمان گفت: «۳۰ درصد اقتصاد جهان و ۳۰ درصد جمعیت جهان از آنِ این ۱۵ کشور است.»

او وعده داد که پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای(RCEP) به زودی توسط دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای عضو به تصویب برسد و اجرای آن همزمان با بهبود شرایط اقتصادی کشورها پس از شیوع ویروس کرونا آغاز شود.

مطابق توافق حاصل شده، کاهش یا حذف تعرفه‌های تجارت محصولات صنعتی و کشاورزی بین ۱۵ کشور عضو طی دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

البته افزون بر آمریکا، هند نیز در نوامبر سال گذشته میلادی از جریان مذاکرات پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای کنار کشیده است؛ با این وجود سران کشورهای عضو آسه‌آن روز یکشنبه تاکید کردند که آغوش این اتحادیه تجاری برای بازگشت هند همچنان باز است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا