آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:ضرورت تکمیل پروژه‌های عمرانی طرح تحول سلامت در گیلان/ مدیریت کرونا نسبت به گذشته مطلوب‌تر است

پروژه‌های عمرانیرییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در وبینار تخصصی کرونا، بر لزوم تأمین ۳۰ دستگاه دیالیز در مراکز درمانی، راه‌اندازی سه مرکز آزمایشگاهی در مرکز، شرق و غرب استان و همچنین تکمیل پروژه‌های عمرانی طرح تحول سلامت در گیلان تأکید کرد.

به گزارش تدبیرشرق, وبینار تخصصی کرونا با حضور معاون درمان وزارت بهداشت و هیات‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکتر ارسلان سالاری-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست وبیناری، با ترسیمی از وضعیت شیوع بیماری کرونا در گیلان در روزهای نخست این بیماری، اظهار داشت: طی ماه های نخست این بیماری و در اسفندماه سال گذشته، بسیاری از کادر درمان نسبت به بیماری کووید ۱۹ آموزش و تخصص لازم را نداشتند و علاوه بر آن در بیمارستان‌های استان با مقاومت مردم و در برخی از شهرستان‌ها با عدم همکاری برخی مسوولان در بستری بیماران مبتلابه کرونا، مواجه بودیم.

وی با اشاره به میزان ابتلا و درگیری گیلانیان به ویروس کرونا، افزود: زیرساخت‌های بهداشت و درمان در استان گیلان به‌شدت نسبت به متوسط کشوری پایین بود و علاوه بر آن نرخ سالمندی در گیلان و بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر نیز در این استان به‌وفور دیده می‌شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نقش مردم در کنترل نسبی بیماری کووید۱۹، اشاره کرد و خاطرنشان شد: وجود شرایط سخت و ناشناخته بودن بیماری کرونا موجب شد تا در ماه‌های نخست شیوع این بیماری، شمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا در گیلان افزایش پیدا کند اما این ویروس با همراهی و همگامی مردم در کنار تلاش کادر بهداشت به کنترل نسبی رسید.

این مقام مسوول، با اذعان بر مدیریت بهینه بیماری کرونا در گیلان علیرغم شیوع بالای این بیماری در روزهای نخست، تصریح کرد:با وجود درگیری استان گیلان در ماه‌های نخست حضور این ویروس در کشور، خوشبختانه سیر ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان نسبت به سایر استان‌های مشابه صعودی نیست و این مهم، نشان از تحقق مدیریت مطلوب تر این بیماری در گیلان نسبت به گذشته است.

وی همچنین بر لزوم تأمین ۳۰ دستگاه دیالیز در مراکز درمانی، راه‌اندازی سه مرکز آزمایشگاهی در مرکز، شرق و غرب استان و همچنین تکمیل پروژه‌های عمرانی طرح تحول سلامت در فرصت باقی مانده، تأکید کرد.

در این نشست علاوه بر رییس دانشگاه، دکتر انوش دهنادی مقدم- معاون درمان و همچنین دکتر آبتین حیدرزاده- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ و همچنین اقدامات درمانی آن پرداختند.

کلان‌شهر بودن گیلان، مسافت کم بین شهرها و ترددهای بین شهرستانی آسان و تأثیر این سه فاکتور در ایجاد و گسترش ویروس کرونا و همچنین ایجاد وحشت در برخی از بیماران و همراهان آن‌ها نسبت به مراجعه به مراکز بیمارستانی و مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته به جهت سرایت بیماری کرونا در آن‌ها از مهم‌ترین مواردی بود که دکتر حیدرزاده در این نشست اشاره به آن کرد.

دکتر دهنادی مقدم-معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز طی این نشست، کمبود تخت‌های درمانی، کمبود تجهیزات درمانی، کمبود اکسیژن ساز در بیمارستان‌های استان، لزوم تأمین بودجه برای راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی تنفسی، پوشش بیمه‌ای برای ویزیت دوم بیماران کرونایی، جبران بخشی از خسارت ناشی از کاهش درآمد بیمارستان‌ها و همچنین ضرورت آموزش مستمر پزشکان به‌ویژه برای داوطلبان در بخش ICU را مورد توجه قرار داد.

/خزرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا