آخرین خبرهاسیاسیملی

از شنبه هفته آینده اول آذر محدودیت‌های جدید و بیشتری اعمال خواهد شد

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

تدبیرشرق/حسن روحانی، رئیس‌جمهور تشدید محدودیت ها و به حداقل رساندن تجمعات و ترددها را ضروری دانست و تاکید کرد که در همین راستا طرحی آماده شده که طی این هفته نهایی خواهد شد و از روز شنبه اول آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

رئیس‌جمهور تشدید محدودیت ها و به حداقل رساندن تجمعات و ترددها را ضروری دانست و تاکید کرد که در همین راستا طرحی آماده شده که طی این هفته نهایی خواهد شد و از روز شنبه اول آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه اساس این طرح تا پایان کرونا ادامه می‌یابد، اظهارداشت: افزایش محدودیت‌ها با این هدف است که مردم کاملا لمس کنند شرایط یک شرایط فوق العاده است و برای عبور از این شرایط با کمترین ضرر، همه باید یاری کنند.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: هر عاملی که در روند مبارزه با بیماری کرونا، اعتماد مردم را به ستاد ملی، قرارگاه عملیاتی و به وزارت بهداشت کاهش دهد، به ضرر کل کشور است.

وی با اشاره به برگزاری چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: حدود ۹ ماه است که با معضل این بیماری مواجه هستیم و مصوبات متعددی در ستاد ملی برای مقابله با این بیماری و مهار آن تصویب شده است و همچنین محدودیت‌هایی در شهرها و استان‌های مختلف کشور برای موفقیت در این مسیر ایجاد شد.

رئیس جمهور آموزش را موضوعی مهم در راه مقابله با این بیماری دانست و گفت: باید سواد سلامت مردم را در این زمینه بالا ببریم و اطلاعات و آموزش کافی به مردم بدهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه مردم باید به ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن و تصمیماتی که در آن ستاد اتخاذ می‌شود اعتماد صددرصدی داشته باشند، گفت: هر چیزی که اعتماد مردم را در رابطه با این بیماری و اقداماتی که انجام می‌شود، کاهش دهد به زیان مردم بوده و موجب کاهش دقت در رعایت پروتکل‌ها خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت و همه دستگاه‌هایی که دولت را در راه مقابله با این بیماری یاری می‌کنند باید الزامات پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه و دقت قرار دهند، گفت: هر چیزی که جزو لوازم مورد نیاز مقابله با این بیماری است از جمله امکانات و تجهیزات توسعه لحظه به لحظه دولت الکترونیک و همچنین کمک سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله نیروهای مسلح به وزارت بهداشت، ضروری است.

روحانی همچنین به اهمیت ضمانت اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: اگر مصوباتی تصویب و ابلاغ شود، اما توسط عده معدودی اجرا نشود، به هدف خود نخواهیم رسید، لذا باید حتماً با اقلیت متخلف برخورد شود.

رئیس جمهور به حداقل رسیدن تجمعات و ترددهای غیرضرور را یک مسأله مهم و اساسی در راه مقابله با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: با کاهش ترددهای غیرضرور و تجمع‌ها می‌توان ویروس را مهار و از شیوع آن جلوگیری کرد اما متأسفانه در برخی موارد با برگزاری تجمعات غیرضروری همچون تجمع برای پیروزی یک تیم فوتبال و یا یک تجمع مذهبی در شهر مشهد مواجه هستیم که این تجمع‌ها ما را با مشکل مواجه می‌کند.

روحانی در ادامه به اهمیت موضوع بیماریابی و شناسایی مبتلایان بدون علامت اشاره کرد و گفت: شناسایی بیمارانی که علامت مشخص ندارند و جداسازی این افراد از جامعه و مردم از اهمیت بالایی برخوردار است که این مهم با افزایش تعداد تست‌های تشخیصی امکان‌پذیر خواهد بود که در این راه دولت، وزارت بهداشت و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری همه تلاش خود را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور افزود: موضوع جداسازی و قرنطینه مبتلایان و ردیابی بیماران که با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود نیز یکی از اقدامات مهمی است که در راه مقابله با ویروس کرونا انجام می‌شود و وقتی همه این مراحل را انجام دادیم و باز هم مشکل وجود داشت ناچار به اعمال محدودیت‌های بیشتر می‌شویم.

روحانی افزود: امروز تصمیمات کلی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر اتخاذ کردیم که از شنبه آینده طرح مربوط به آن با توجه به ویژگی شهرها از نظر وضعیت بیماری اجرا می‌شود و تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید باور کنند که این بیماری و ویروس همچنان میهمان ناخوانده کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان است و باید با این ویروس زندگی کنیم، گفت: تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای این بیماری معرفی نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته راهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نزدیک خود نداریم و اگر مراقبت و دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کنیم، ابتلا به بیکاری کاهش می‌یابد، بیماری زودتر تشخیص داده می‌شود و درمان صورت خواهد گرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه این ویروس جهش یافته و ویروس اسفند و فروردین نیست، اظهار داشت: شرایط ویروس امروز تغییر کرده و سرعت انتقال آن ۹ برابر شده است و باید بیشتر رعایت کنیم بویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی فعالیت می‌کنند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات کنند.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با کمک و همکاری هم و مراعات پروتکل‌ها مثل دور اول بیماری که سرافراز عبور کردیم، در این دور سخت‌تر بیماری هم با کمک و همکاری یکدیگر ان‌شاء الله سرافراز عبور خواهیم کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا