آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادیخبر داغدسته‌بندی نشده

اختصاصی ؛ عدم توجه سازمان تامین اجتماعی گیلان نسبت به بخشنامه های ابلاغ شده از سوی وزارتخانه!/چرا سازمان تامین اجتماعی گیلان نسبت به وضعیت پیمانکاران و مشاوران بی تفاوت است؟!

حال با بررسی های بعمل آمده مشخص گردیده که سازمان تامین اجتماعی استان گیلان نسبت به این بند بخشنامه کاملا بی توجه بوده و با ارسال اعلام بدهی و تعیین حق بیمه و نهایتاً کشاندن پای پیمانکاران و مشاوران به اجرائیات سازمان، مشکلات عدیده ای برای این شرکت ها ایجاد نموده است

تامین اجتماعی استان گیلان

اختصاصی تدبیر شرق -زیر دره بین: در دنیای امروز توسعه زیرساخت های عمرانی یکی از مهمترین مولفه های توسعه یافتگی درهر کشوری محسوب می شود. چرا که اصولا بخش های عمرانی بستری اولیه برای شکل گیری پیشرفت در بخش های دیگر هستند. اما توسعه عمرانی ارتباط مستقیمی با چگونگی تخصیص ومدیریت بودجه به این بخش دارد.

در سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چند ساله مانده اند و یا  روند تکمیل آنها در بازه زمانی طولانی رخ داده است. از سوی دیگر بنا به نظر کارشناسان با توجه به رشد جمعیتی کشور و نیاز روز افزون به توسعه زیربناها و زیرساختها نوع عملکرد فعلی پاسخگوی نیاز جامعه  نیست. از این رو فقدان منابع مالی و اعتبارات لازم پیمانکاران و مشاوران طرحهای عمرانی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
از طرفی معیشت و زندگی افراد زیادی به شرکتهای پیمانکاری و مشاور وابسته بوده و ورشکستگی این شرکت ها بدلیل عدم تخصیص اعتبارات و مشکلات عدیده مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی می تواند آسیب جدی به جامعه وارد کند لذا حمایت های دولت چه در تامین منابع مالی و چه در تسهیل امور اداری سازمان های ذی ربط این شرکت ها میتواند موثر واقع شده و مانع بخشی از فشارهای مالی موجود باشد بنابراین نیاز است دولت شرایط لازم را برای حضور پیمانکاران و مشاوران فراهم کند تا آن‌ها انگیزه لازم را برای اجرای پروژه‌های عمرانی داشته باشند.
اما ظاهرا در این راستا همه ارکان و سازمان های مرتبط با دولت هم همسو نبوده وحتی نسبت به بخشنامه های سازمانی دولت بی توجه اند!

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور بهبود فضای کسب و کار و تقویت توانمندی های داخلی در سال رونق تولید، جهت رفاه حال و حل مشکلات پیمانکاران و مشاوران طرحهای عمرانی بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی را در قالب بخشنامه ای به این سازمان ابلاغ نمود . در بند ۱۲ این بخشنامه آمده است ” در خصوص پیمانکاران طرح‌های عمرانی لازم است، منحصراً پس از اعلام آخرین صورت‌وضعیت قطعی پیمانکار از سوی واگذارندگان کار، نسبت به محاسبه‌حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده ۴۱ قانون تأمین اجتماعی اقدام و از محاسبه جرائم تأخیر پرداخت حق بیمه قرارداد خودداری شود.”
حال با بررسی های بعمل آمده مشخص گردیده که سازمان تامین اجتماعی استان گیلان نسبت به این بند بخشنامه کاملا بی توجه بوده و با ارسال اعلام بدهی و تعیین حق بیمه و نهایتاً کشاندن پای پیمانکاران و مشاوران به اجرائیات سازمان، مشکلات عدیده ای برای این شرکت ها ایجاد نموده است .با توجه به اینکه امروزه پرداخت بخش اعظم مطالبات پیمانکاران و مشاوران از سوی دولت در قالب اوراق خزانه اسلامی می باشد که خود تا به امروز باعث کاهش درآمد این شرکت ها گردیده و بحث مفصلی را می طلبد بدیهی است تاکید سازمان تامین اجتماعی گیلان بر وصول مطالباتش خارج از حیطه بخشنامه ابلاغ شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منجر به ایجادبار مالی مضاعف و بحران های عمیق شغلی گردیده که مطمئنا این امر خلاف نگرش دولتمردان در این وانفسای اقتصادی کشور می باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا