آخرین خبرهااستان ها

اهدای کتاب توسط دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه‌ها در اعتلای این فرهنگ اثرگذار است

استاندار گیلان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مطرح کرد؛

تدبیرشرق/ارسلان زارع در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان با تبریک پیشاپیش هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: هر جا که کتاب و کتاب‌خوان باشد، به یقین انواع آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی جای خودشان را به زیبایی ها، مهربانی ها، اخلاق و در یک کلام انسانیت می‌دهد.

وی به جایگاه کتاب در آموزه‌های دینی مسلمانان و سیره پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و گفت: این کلام امیرالمومنین که «وقتی کسی در کتاب آرامش یابد، هرگز آرامش روحی‌اش را از دست نمی‌دهد»، نشانگر آنست که انس با کتاب آرامش روح را به دنبال دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه توسعه و تبیین فرهنگ مطالعه ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد، افزود: مطالعه و ارتباط مستمر با کتاب، ضمن ایجاد رشد فرهنگی موجب پیشرفت و ارتقاء سطح علم و فناوری می‌شود.

وی با بیان اینکه کتابخوانی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: به منظور بهره مندی اقشار مختلف جامعه توجه به حاشیه شهرها از اهمیت خاصی برخوردار است تا زمینه اشاعه فرهنگ، ادب، علم و دانش را فراهم کند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و برغم توسعه گسترده و حیرت‌آور فناوری‌های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همچنان جایگاه، اهمیت و نقش خود را داراست.

وی بر ضرورت توسعه بسترهای استفاده از کتاب الکترونیکی با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی و نیز شرایط ناشی از شیوع کرونا تأکید و تصریح کرد: بهره برداری از کتابخانه الکترونیکی ۶۰+ ویژه سالمندان، اقدامی پسندیده است که برای بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه نیازمند بسط و گسترش به تمامی شهرستان‌ها و حمایت و همکاری دستگاه‌های متولی است.

دکتر زارع افتتاح دو باب کتابخانه مادر و کودک را از برنامه‌های اثرگذار عنوان و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی مرتبط و فرمانداران طی هفته کتاب و کتابخوانی و بزرگداشت مقام کتابخوان و کتابدار، در اجرای برنامه‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ابزارهای مختلف، همکاری لازم را داشته باشند.

وی اهدای کتاب از سوی دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه‌ها را در هفته کتاب و کتابخوانی اقدامی موثر دانست و افزود: این اقدام نمادین می‌تواند در اعتلای فرهنگ اهدای کتاب بسیار اثرگذار باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان به وجود محدودیت در منابع و اعتبارات اشاره و بر ضرورت اهتمام برای اتمام پروژه‌های با پیشرفت بالا تا پایان امسال یا بهار سال آینده تأکید کرد و گفت: انتظارم از مدیران دستگاه‌های متولی، تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت است و باید در مسیر اتمام این مرکز فرهنگی اهتمامی ویژه داشته باشند.

در پایان این مراسم دو نفر از حامیان کتابخوانی استان و نیز یک کودک عضو کتابخانه‌های استان از سوی استاندار گیلان تقدیر شدند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا