آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

بورس، صعودی می شود؛ ارز،کاهشی

بورسبه گزارش تدبیرشرق، در‌ حالی‌که با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، بازارهای مالی و پولی ایران روند صعودی را در پیش گرفتند اما در ادامه و با قدرت‌گرفتن احتمال پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات که عده‌ای آن را بی‌سابقه در تاریخ این کشور می‌خوانند، ورق در بازارهای ایران نیز برگشت و با اینکه روز چهارشنبه نرخ دلار با افزایش چند صد تومانی همراه شده بود، روز پنجشنبه حدود دو هزار تومان افت کرد. بدین ترتیب، اثرگذاری اخبار سیاسی بر بازارهای ایران سبب شد تا هفته دوم آبان‌ماه سال‌جاری، به یکی از پر نوسان‌ترین هفته‌های سال‌جاری بدل شود. کاهش نرخ ارز در بازار آزاد منجر به این شد که بنا بر اعلام برخی منابع رسمی مردم برای فروش ارزهای خود اقدام کنند. این تصمیم مردم بی‌ارتباط به برخی فضاسازی‌ها در این ارتباط که احتمال دارد بهای دلار به محدوده ۱۵ هزار تومان برسد، نبود.

 

گفتنی است، ریزش بهای دلار و سکه، شرایط ویژه‌ای را در بازارهای موازی به وجود آورده است. این اتفاقات در حالی رخ داده که عده‌ای از اقتصاددانان از کمرنگ‌بودن نقش عوامل داخلی در بازارهای ایران و تاثیرپذیری شدید این بازارها از تحولات سیاسی خارجی در حالی که ارتباط چندانی بین اقتصاد ایران و جهان وجود ندارد، ابراز نگرانی کنند.


قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در واکنش به رشد قیمت دلار از ادامه روند افزایشی روز پنجشنبه بازماند اما در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در بیش از سه ماه گذشته قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۵/۰درصد کاهش، به ۱۹۳۹ دلار و ۱۰ سنت رسید. قیمت‌ها روز پنجشنبه تحت تاثیر افت ارزش دلار ۴/۲درصد صعود کرد و رشد هفتگی را به ۲/۳ درصد رساند. دیروز همچنین، دلار جهانی در برابر ارزهای رقیب ۲/۰ درصد رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد. گفتنی است، بزرگ‌ترین افت نرخ دلار طی هفت ماه گذشته، در روز پنجشنبه رقم خورد. در ایران، در حالی معاملات در روز پنجشنبه به پایان رسید که ورق در بازارهای ارز و سکه برگشت. در جریان معاملات پنج‌شنبه صرافی‌های بانکی، قیمت دلار آمریکا برای فروش به ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر یورو نیز برای فروش ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود. به گفته بازیگران بازار طلاوسکه، با توجه به افزایش اونس جهانی، قیمت طلا و سکه و ارز در داخل، هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشتند. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، پنجشنبه در معاملات بازار آزاد تهران به ۱۳ میلیون تومان رسید که نسبت به چهارشنبه کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی داشت.

سمت‌وسوی بازارهای موازی

پیش از این، فعالان صنعت خودرو پیش‌بینی کرده بودند که در صورت ادامه روند کاهشی بازار ارز ایران، قیمت انواع خودروها کاهش بیشتری خواهند داشت و در این بین قیمت پراید به زیر ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. در همین زمینه، روز پنجشنبه خبرآنلاین در گزارشی نوشت: «قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ در حالی روز چهارشنبه ۱۳۳ میلیون تومان گزارش شد که روز پنجشنبه فروشندگان وعده تخفیف‌هایی تا پنج میلیون تومان را دادند.» درباره بازار مسکن نیز برخی کارشناسان بر این باورند که انتخاب یک جمهوری‌خواه می‌تواند زمینه‌ساز نوسان نرخ ارز و پیروزی یک دموکرات منجر به رونق بازار مسکن شود. حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس بازار کار- هم گفته است: اگر پیش‌بینی کنیم که دموکرات‌ها پیروز انتخابات آمریکا باشند، تغییراتی در حوزه روابط ایران و آمریکا از باب مذاکراتی که در برجام داشتیم اتفاق خواهد افتاد که می‌تواند شرایط را به لحاظ سیاسی و روانی در بازار کار ایران تغییر دهد، در ثبات نرخ ارز اثر بگذارد، در درازمدت مسیرهای بهتری را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور فراهم و در صادرات و تبادلات تجاری ما گشایش حاصل کند.

/خبرهای فوری

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا