آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه بازار ماهی‌فروشان بندرانزلی؛ ۱۰۰ میلیون انواع ماهیان بومی سالانه در دریای خزر رهاسازی می‌شود

بازار ماهی‌فروشانمدیرکل شیلات گیلان با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه بازار ماهی‌فروشان گفت: ؛ ۱۰۰ میلیون قطعه انواع ماهیان بومی سالانه در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

عظیم مدبری با اشاره به وضعیت فعلی طرح پرورش ماهی در قفس و برنامه‌های شیلات استان برای توسعه بیش از پیش این طرح اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده توسط مهندسان مشاور، ظرفیت تولید در سواحل گیلانی جنوب دریای خزر حدود ۷۵ هزار تُن برآورد شد.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه برنامه مذکور در قالب ۷ سایت برای پشتیبانی پرورش ماهی در قفس در پهنه آبی به مساحت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار طراحی شده است گفت: شیلات با فراخوان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکنون تعداد ۴۹ فقره مجوز موافقت اصولی، پروانه تاسیس و بهره‌برداری به ظرفیت ۸۳ هزار و ۴۹۰ تُن را صادر کرده است.

مدبری بیان کرد: با هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه پرورش ماهی در سال ۹۹-۹۸ با هماهنگی دو شرکت جهادنصر کرمانشاه و جهاد نصر کردستان و استقرار ۱۲ قفس در دریا در دو منطقه جفرود و انبار سر کیاشهر موفق به تولید بیش از ۱۱۰ تُن ماهی قزل‌آلا شدیم که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را در این حوزه شاهد بودیم.

وی به مهم‌ترین برنامه‌های شیلات برای توسعه پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و افزود: تامین اعتبارات، ایجاد و تجهیز و تکمیل سایت‌های پشتیبانی در طول نوار ساحلی، هماهنگی‌های لازم با بانک‌های عامل و سایر مبادی، ایجاد ارتباطات فنی و کارشناسی با سایر کشورهای پیشرو جهت استفاده از آخرین فناوری‌های نوین جهت پرورش ماهی در قفس از برنامه‌ها هستند.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به در پیش بودن فصل صید با توجه به شیوع کرونا خاطرنشان کرد: در فصل صید امسال، اداره‌کل شیلات گیلان به‌جهت اهمیت موضوع کرونا، توزیع بیش از هزار ماسک، ضدعفونی واحدهای اقامتی صیادان به‌صورت روزانه  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد.

مدبری با بیان اینکه حدود ۴ هزار صیاد در قالب ۵۱ شرکت تعاونی از منطقه آستارا تا چابکسر در سواحل دریای خزر مستقر و به‌روش صید “پره” اقدام به صید انواع ماهیان استخوانی می‌کنند افزود: ۳۰۰ نفر دیگر نیز با ۳۰ شناور صیادی مشغول صید کیلکا ماهیان هستند و مجموعه زحمات آن‌ها در فصل صید ۹۹- ۹۸ بیش از ۴ هزار و ۸۲۵ تُن کیلکا ماهیان بود.

وی با اشاره به اینکه سالانه چندین هزار تن ماهی به بازار ماهی بندرانزلی عرضه و از آنجا به نقاط مختلف استان و کشور صادر می‌شود بیان کرد: شیلات گیلان با همکاری مسئولان شهرستان از ۱۰ سال قبل طرح ساماندهی بازار ماهی‌فروشان بندر انزلی را پیگیری و قطعه زمینی را هم برای ساخت بازار ماهی در اختیار تشکل ماهی‌فروشان بندر انزلی قرارداد.

مدبری افزود: اما زمین مذکور به‌لحاظ ساخت و ساز شهری شرایط خوبی نداشت لذا از طرفی شهرداری با قطعه زمین مناسب‌تری تهاتر شد و در یک مکان وسیع‌تر، ساخت بازار ماهی فروشان جدید  بندرانزلی از سال ۹۵ با زیربنای حدود ۳ هزار مترمربع آغاز شد که هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شیلات، حفظ و بازسازی ذخایر ژنتیکی گونه‌های ماهیان بومی است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی از حدود ۱۱ گونه از انواع ماهیان بومی تولید و در تالاب‌ها و رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌شود.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در سال ۹۸ حدود ۶۵۳ تُن در سال بود که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش حاصل شد.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا