آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

ظرفیت ژئوپلیتیکی دریای خزر راهی برای گشایش اقتصادی

دریای خزررئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به ظرفیت ژئوپلیتیکی دریای خزرگفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا فعال ساخته است.

به گزارش تدبیرشرق، سید رحیم صفوی امروز در نشست هماهنگی همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: می‌خواهیم این پیام را به دشمنان بدهیم که راهبرد فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران شکست‌خورده و جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا فعال ساخته است.

وی با بیان اینکه این همایش بین‌المللی یک رویداد علمی و کاربردی است، افزود: ما امیدواریم برگزاری این رویداد منجر به تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعمیق فضای همکاری و تعامل منطقه‌ای باشد.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها معنا و مفهوم این روابط جدید و پیام این همایش بین‌المللی را به‌خوبی درک می‌کنند، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌عنوان فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم‌ها مطرح است.

صفوی با اشاره به دلایل برگزاری رویداد در منطقه آزاد انزلی بیان کرد: هدف ما این دلیل است که این منطقه در روابط بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برای منافع ملی ایران یک نقش اساسی عهده‌دار است.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد دریایی متصل‌کننده به چین و روسیه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه با بیان اینکه تجربه نشان داده که همواره دشمنان بر مبنای نقاط آسیب‌پذیری به کشور ما فشار وارد می‌کنند، اظهار کرد: آن‌ها هیچ‌گاه با حمله نظامی به دنبال تسلیم ملت ایران نیستند چون از اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی مؤثر ایران مطلع هستند

محمدولی روزبهان با بیان اینکه دشمنان  اقتصاد را نقطه حمله و هجمه علیه ملت و دولت ایران قرار داده‌اند، افزود: ما باید این نقطه آسیب‌پذیری را تبدیل به نقطه قوت کنیم و  مناطق آزاد در این موضوع نقش تعیین‌کننده‌ای عهده‌دار هستند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد دریایی در شمال کشور است که از طریق دریای خزر و بندر آکتائو قزاقستان، چین را به ایران و به‌صورت مستقیم روسیه را به ایران متصل می‌کند، تصریح کرد: ما در منطقه آزاد انزلی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه داریم، در حال تقویت بنادر خود هستیم، زیرساخت‌های صنعتی را توسعه می‌دهیم و اتصال ریل به منطقه را با سرعت بیشتری پیگیری می‌کنیم و برگزاری این همایش بین‌المللی را در همین جهت ارزیابی می‌کنیم.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا