آخرین خبرهاسیاسیملی

علی مطهری: نوشدارو بعد از مرگ سهراب به کار نمی‌آید / باید از مسئولان به خصوص رئیس جمهور پرسید در زمان حیات استاد شجریان برای او چه کردید؟

تدبیرشرق/علی مطهری نوشت: درباره شخصيت استاد آواز و موسيقي سنتي ايران مرحوم محمدرضا شجريان چند نكته قابل ذكر است. او خواندن را به خاطر تربيت خانوادگي از قرائت قرآن و دعا آغاز كرد. سپس به خاطر استعداد ذاتي خود وارد فن آواز شد، يعني اولاً اين استعداد خود را كشف كرد و ثانياً آن را رشد داد و شكوفا كرد و هدر نداد.

چه بسيار انسانهايي كه استعدادهايي در فني دارند و آن را معطل مي گذارند و بر باد مي دهند. اما اين شكوفا كردن استعداد بايد بر اساس علم و راهنمايي اساتيد مسلّم آن فن انجام شود و شجريان درست همين كار را كرد و آواز و موسيقي را به عنوان يك فن و علم دنبال كرد و سالها در اين راه زحمت كشيد و موسيقي سنتي ايران را از گزند تندباد موسيقيهاي بازاري و غربي حفظ كرد و راه اساتيد اين فن را ادامه داد.

در سالهاي قبل از انقلاب آلوده به موسيقي بازاري و كاباره اي نشد در حالي كه زمينه آن فراهم و كاري درآمدزا بود. پس از انقلاب اسلامي هنر خود را در طبق اخلاص نهاد و سرودهايي جاودان براي جمهوري اسلامي به يادگار گذاشت، سرودهايي كه گاه با اشعار حافظ و سعدي و مولوي و خيام جان انسانها را به وجد مي آورد. يكي از رموز موفقيت او اين بود كه خود اهل شعر و ادب و عرفان بود و اين اشعار را از عمق جان خود مي خواند و سخن كز دل برآيد نشيند لاجرم بر دل.

اما با وجود خدمتهايي كه شجريان با سرودهايي مانند «شهيد» و «سپيده» به آرمانهاي انقلاب اسلامي كرد، رفتار ما با او در سالهاي آخر عمرش در خور اين خدمات نبود و او را آزرد. در جريان حوادث سال 88 آنجا كه رئيس جمهور سابق برخي معترضان را خس و خاشاك ناميد رنجيده خاطر شد و انتقاد كرد و حتي سرودي هم اجرا كرد. اين امر باعث شد كه افراط گرايي آن زمان در برخورد با معترضان، دامن او را هم بگيرد و پخش آوازهاي او از صدا و سيما ممنوع شود، گرچه گفته شده كه اين امر به درخواست خودش بوده است ولي مصاحبه دو سال پيش او با روزنامه ايران نشان مي دهد كه اين طور نبوده است. او در اين مصاحبه مي گويد «من هيچ وقت نگفته ام «ربّنا» از صدا و سيما پخش نشود، «ربّنا» متعلق به مردم ايران است و اين ادعا صحت ندارد.»

به هرحال از آنجا كه هنرمند روح لطيفي دارد و او انتظار چنين برخوردي را نداشت آزرده خاطر شد و مسئولان ما اقدام لازم را براي دلجويي از او انجام ندادند. امروز رئيس جمهور و معاون اول و وزير ارشاد پيام تسليت مي دهند ولي بايد از آنها پرسيد در زمان حيات او چه اقدامي در اين زمينه كرديد، خصوصاً رئيس جمهور كه رئيس شوراي عالي امنيت ملي است. لابد مسئولان ما در موضوع حصر خانگي هم منتظرند آنها از دنيا بروند و پيام تسليت بدهند. نوشدارو بعد از مرگ سهراب به كار نمي آيد. اين سياست كه منتقد نظام بايد حذف شود تا همه يك نظر داشته باشند بايد در جمهوري اسلامي كنار گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا