آخرین خبرهابین الملل

رییس جمهور آذربایجان: موضع ایران در مناقشه قره باغ عادلانه است

تدبیرشرق/” الهام علی اف ” رییس جمهوری آذربایجان گفت : موضع گیری جموری اسلامی ایران در مناقشه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان عادلانه است .

به گزارش ایرنا، علی اف به تازگی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ” سی ان ان ترک ” ترکیه در پاسخ به پرسشی گفت : مقام های رسمی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق جمهوری آذربایجان تاکید دارند.

رییس جمهوری آذربایجان افزود: مقام های ایران در بیانیه های اخیر خود در رابطه با این مناقشه گفتند که باید تمامیت ارضی کشورها محترم و آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود برگردند که آن نیز موضع عادلانه است .

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد .

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا