آخرین خبرهابین الملل

نفت یا اقلیم؛ چرا ترامپ علم را مسخره کرد؟

ترامپ درباره «گرمایش جهانی»: علم نمی‌داند، هوا سرد می‌شود، نگاه کنید!

تدبیرشرق/« (هوا) شروع به سرد شدن می‌کند، شما فقط نگاه کنید.» این پاسخی بود که روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اظهارات دبیر مرکز منابع طبیعی کالیفرنیا درباره ارتباط آتش‌سوزی جنگل‌ها و گرمایش جهانی داد.

دونالد ترامپ در جلسه روز دوشنبه با وید کروفوت، با رد کامل ارتباط بین تغییراقلیم و آتش‌سوزی ویران‌گر جنگل‌های آمریکا در حالی که می‌خندید گفت که “راستش، فکر نکنم علم در این رابطه بداند.” کروفوت به رئیس جمهور آمریکا نسبت به خطر رد کردن علم  و “نادیده گرفتن مشکلات و تمرکز تنها روی پوشش گیاهی” هشدار داده بود.

قبل از این جلسه او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش تغییراقلیم در آتش‌سوزی‌ها گفته بود: «فکر کنم این بیشتر یک مسئله مدیریتی است. کشورهای دیگری در اروپا هستند مثل اتریش، فنلاند و … که چنین مشکلاتی ندارند.»

 

سال‌های پیش هم ترامپ درباره تغییر اقلیم چنین اظهارنظرهایی کرده بود، برای مثال یک بار در توییتی نوشته بود: «اوایل مرداد است و هوا در نیویورک سرد است. گرمایش جهانی کجاست؟؟؟ سریعا به آن نیازمندیم!» او دفعات زیادی در صفحه توییترش این سوال را مطرح کرده است.

 هوا سرد می‌شود، اما اقلیم…

در واقع بخشی از اظهارات رئیس جمهور آمریکا کاملا درست و قطعا تا چند روز دیگر با ورود به فصل پاییز هوا سرد می‌شود، اما این سردی هوا ارتباط مستقیمی با تغییراقلیم و گرمایش جهانی ندارد، علت این موضوع هم به تفاوت هوا و اقلیم مرتبط است؛ آب‌وهوا چیزی است که امروز رخ می‌دهد. اما اقلیم، پدیده‌ای است که برای بلندمدت اندازه گرفته می‌شود.

ناسا، این دو را به این شکل تعریف می‌کند: آب‌وهوا شرایط اتمسفر، در یک دوره زمانی کوتاه است و اقلیم نحوه برخورد اتمسفر در یک دوره زمانی نسبتا بلند است.

بیشتر بخوانید:

تغییر اقلیم ایران را ببینید؛ افزایش دما،افزایش تبخیر و تشدیدخشکسالی

همین تفاوت باعث شده است که دونالد ترامپ به همراه دیگر مخالفان تغییراقلیم سرد شدن کوتاه مدت هوا را به معنای رد گرمایش جهانی بدانند، مارشال شپرد، محقق علوم جوی دانشگاه جورجیا در این باره به سی‌ان‌ان می‌گوید: «مردم چیزی که در محل زندگیشان رخ می‌دهد را با اتفاقی که به صورت جهانی در حال رخ دادن است، اشتباه می‌گیرند. اسمش “گرمایش جهانی است” نه “گرمایش محل زندگیتان”.»

میانگین دمای جهان از زمان انقلاب صنعتی تاکنون نشان می‌دهد، که گرمایش جهانی واقعی است و تحقیقات زیادی هم نشان داده‌اند که علت این گرمایش، انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های انسانی است و این روند در آینده هم ادامه دارد.

از سوی دیگر نشانه‌های دیگری هم در این رابطه وجود دارد، برای مثال پنج سال گذشته گرمترین سال‌هایی بودند که در زمین اندازه‌گیری شده‌اند.

ندانستن یا سود شرکت‌های نفتی؟

البته به نظر می‌رسد علت انکار تغییراقلیم توسط رئیس جمهور آمریکا، تنها ندانستن تفاوت اقلیم و آب‌وهوا نیست. رئیس جمهور آمریکا پیش از انتخابات تحت حمایت شرکت‌های نفتی بود، شرکت‌هایی که نقش موثری در گرمایش جهانی دارند و کاهش انتشار برای آن‌ها مشکلات اقتصادی به همراه دارد.

در همین رابطه، یک ماه پیش دولت ترامپ اعلام کرد قصد دارند قانونی که شرکت‌ها را مجبور به تعمیر ماشین‌های حفاری برای عدم نشت متان می‌کند، لغو کنند. متان یکی از اصلی‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که تاثیرش در گرمایش زمین در کوتاه مدت از دی‌اکسید کربن هم بیشتر است.

در جریان انتخابات آمریکایی شرکت‌های نفتی بزرگی مثل شورون، اکسون، BP و … صدها هزار دلار از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ حمایت کردند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا