آخرین خبرهااقتصادیملی

اختصاص ۷ درصدی منابع بانک‌ها در حوزه مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس:

تدبیرشرق/احمد دنیامالی امروز در رشت، با بیان اینکه تهیه مسکن یک الزام برای آغاز زندگی جوانان در کشور است، اظهار کرد: مسکن در این چندساله با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و هرروز در حال افزایش است لذا باید با اقدامات ضرب العجلی از این اتفاق جلوگیری کنیم.

وی‌ مهم‌ترین مشکل در حوزه مسکن را بازار لجام‌گسیخته آن دانست و گفت: در حوزه مسکن به‌عنوان یک مسئله حساس در کشور از سفته‌بازی جلوگیری کنیم زیرا در غیر این صورت این وضعیت ادامه‌دار بوده و علیرغم اقدامات مناسب در طول این ۴۰ سال هنوز با مشکلات عدیده‌ای در حوزه مسکن مواجه هستیم‌.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه دولت باید تسهیلات بلندمدت به دهک رو به پایین جامعه برای خرید مسکن ارائه دهد، تصریح کرد:  در کشورهای موفق در حوزه مسکن، منزل به مردم به‌صورت ۹۹ ساله و با تسهیلات پرداخت اقساط ۳۰ ساله داده و مردم ساکن آن منزل اجازه خریدوفروش را ندارند لذا در ایران هم باید این مهم انجام شود.

دنیامالی با تأکید بر کاهش قدرت خرید مسکن توسط مردم بیان کرد: هدف از دریافت مالیات منازل خالی سوق دادن مردم به سمت فروش منزل و‌ یا اجاره دادن آن است زیرا با کاهش پایه پولی ایران قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیداکرده و آحاد جامعه به سمت منازل استیجاری حرکت کرده است.

وی‌ یکی‌ از عمده‌ترین دلایل مشکل مسکن در کشور را میزان عرضه نامناسب دانست و افزود: در کشور ۲۳ میلیون خانوار و ۲۵ میلیون خانه وجود دارد ولی به دلیل عدم توازن توزیع در مناطق مختلف در عرضه با مشکل مواجه هستیم لذا دولت باید طبق قانون اساسی مسکن ارزان در اختیار مردم و دهک پایین و روستاییان قرار دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از طرح دو فوریتی مجلس در خصوص سامان دادن به وضعیت مسکن در کشور خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این طرح در روستاهای زیر ۲۵ هزار و شهر با جمعیت زیر ۵۰ هزار خانوار زمین‌هایی به‌صورت مجانی برای ساخت مسکن در اختیار بنیاد مسکن و مسکن و شهرسازی و در راستای طرح هادی در روستا و تفصیلی در شهر قرار می‌گیرد همچنین در این طرح دو فوریتی یک شورا با عنوان شورای عالی مسکن و‌ شورای شهرسازی به‌صورت قانونی تشکیل می‌شود.

دنیامالی با گله‌مندی از عملکرد بانک‌ها در خصوص سروسامان دادن به حوزه مسکن بیان کرد: طبق قانون باید ۲۰ درصد از منابع بانک‌ها در اختیار مسکن قرار می‌گرفت ولی اکنون این آمار هفت درصد است لذا در نظر داریم بانک‌هایی که به قانون عمل نمی‌کنند پای میز محاکمه کشیده شوند.

وی با قبول مشکل جانمایی مسکن مهر در بعضی از مناطق کشور افزود: بر اساس نظرسنجی‌های رسمی کارکرد مسکن مهر در کشور به‌طورکلی خوب و رضایت‌بخش بوده است هرچند در بعضی مناطق جانمایی این منازل با دقت انجام‌نشده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا