آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغیادداشت

“جوري عمل كنيد كه با جهش توليد تغييرمحسوسي در زندگي مردم بوجود آيد …” همانطور كه ميدانيم رهبري معظم انقلاب سال ٩٩ را سال جهش توليد نامگذاري فرمودند .

جهش توليداگر در فرآيند نام گذاري سالها توسط مقام معظم رهبري يك آناليز و تجزيه تحليلي داشته باشيم متوجه ميشويم اكثرقريب به اتفاق موضوعات معظم له در حوزه اقتصادي ست .

سال ٩٨ رونق توليد – سال ٩٧ حمايت از كالاي ايراني – سال ٩٦ اقتصاد مقاومتي ، توليد و اشتغال – سال ٩٥ اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل – سال ٩٤ دولت و ملت همدلي و هم زباني – سال ٩٣ اقتصاد فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي – سال ٩٢ حماسه سياسي و حماسه اقتصادي – سال ٩١ توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني –
سال ٩٠ جهاد اقتصادي .
با كمي تأمل متوجه خواهيم شد مباحثي نظير اقتصاد ، اشتغال ، توليد و معيشت از دغدغه هاي مهم رهبري انقلاب بوده و به نوعي نقشه راه براي مسئولان اجرايي ، تقنيني و قضايي و كليه اركان نظام ميباشد كه عمده مسئوليت اجرا توسط دولت ها صورت ميپذيرد .
اما مهمترين موضوع مد نظر تغيير محسوس در زندگي مردم مي باشد كه ميبايستي در اين خصوص تحليلي درست و همه جانبه از عملكرد داشته باشيم . همه ما يقينأ ميپذيريم در شرايط كنوني مانورهاي نمايشي و بي هدف در امر توليد و جهش توليد ما را به سر منزل مقصود نميرساند ، كما اينكه در طول سال هاي گذشته و با داشتن نقشه راه مشخص نتوانستيم به اهداف تعيين شده برسيم …
انتظار اين بود كه جهش توليد در زنجيره شعارهاي سال هاي ماضي كاهش بيكاري و افزايش ارزش پول ملي را در پي داشته باشد .
همچنين انتظار اين بود كه جهش توليد توجه دقيق به كنترل ميزان شدت تورم ، مهار اصولي و هوشمندانه نقدينگي ، مبارزه با فساد و رانت ، حذف واقعي انحصار در نهادهاي دولتي ، تسهيل سرمايه گذاري را همراه باشد .
انتظار اين بود و هست كه جهش توليد افزايش صادرات ، افزايش توليد ناخالص ملي ، استفاده از ظرفيت هاي موجود ، اصلاح ساختارهاي توليد ملي ، توسعه دولت الكترونيك ، به حداقل رساندن فرايند صدور مجوزها ، اشباع بازار داخل و تكميل زنجيره توليد را به همراه داشته باشد .
با تحليل انتظارات ياد شده و وضعيت موجود فاصله زيادي داريم ، هر چند تحريم و كرونا دو عامل مهم در عدم تحقق اهداف نقش به سزايي می توانند داشته باشند . لكن اعتراف كنيم و صادقانه به مردم هميشه در صحنه اعلام كنيم كه ميتوانستيم به جاي نمايش هاي بي محتوا و سخنرانيهاي غير مسئولانه برخي از مسئولان مرتبط با امر توليد و جهش توليد و اشتغال از فرصت هاي طلايي براي تغيير در زندگي مردم استفاده نماييم و به نوعي توجه جدي به دغدغه هاي رهبر معظم انقلاب نداشتيم .
در انتها از مجلس تازه نفس و انقلابي انتظار ميرود در اين برهه حساس و تاریخی با تعامل و همراهي دولت و بر اساس شرح وظیفه ذاتی در سطح ملي و محلي با نظارت های بیش از پیش و ارائه طرح های کاربردی در موضوعات اقتصادی و رفع معیشت مردم ، امید ملت سرافراز و انقلابی ایران اسلامی را نسبت به آرامانهای انقلاب مضاعف نمایند .
سیدمحمداحمدی
معاون سابق اقتصادی و توسعه منابع انسانی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا