آخرین خبرهااسلایدرخبر داغملییادداشت

نگاه ویژه قالیباف به دنبال حذف قانونی رقبای کاندیدای نظامی ۱۴۰۰ است؟!

کاندیدای نظامی ۱۴۰۰

تدبیر شرق – سامان‌صابریان*:ایران، کشوری که سال‌هاست سیاست‌های اداره آن با روال مشخصی پیش نمی‌رود و بازی‌های سیاسی اهالی قدرت بیشتر از هر گروه و جریان سیاسی مهره جابجا می‌کند.

از پیروز شدن خاتمی بر ناطق‌نوری، رییس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد و رونمایی از عنصری به نام روحانی و موفقیت او در کارزار ۹۲ همه طبق یک اصول مشخص و معین با خط‌کشی‌های علم سیاست نبود بلکه همانگونه که گفته شد، این اهالی قدرت بودند که مسیر را برای بازی مشخص می‌کردند هر چند که گاهی نیز آنچه که می‌خواستند نمی‌شد و مردم زیر میز بازی می‌زدند.

بعد از کارشکنی‌ها در مسیر موفقیت‌های دولت یازدهم و ناکارآمدی‌های مداوم دولت دوازدهم و در ادامه پیام روشن حضور حداقلی مردم در انتخابات مجلس یازدهم، عده‌ای بر آن شدند تا با برداشت‌های مختلف از گرای”دولت جوان و انقلابی” رهبر نظام، بازی را به زمین افرادی ببرند که شاید به تفکر آن‌ها جاذبه کشاندن مردم پای صندوق رای را داشتند و می‌توانستند با این مهره‌ها به اهداف خود برسند ولی گویا عده‌ای قصد ندارند اجازه رخ‌نمایی به اینگونه اشخاص مانند آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و مهرداد بذرپاش رییس حاشیه‌دار دیوان محاسبات بدهند.

ماجرا از این قرار است که سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در جلسه این کمیسیون چند ماه قبل از انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در نشست امروز سوابق مدنظر یک رجال سیاسی و مناصب مشاغل مدنظر مشخص شد. وی گفت: حداقل سن افراد ۴۵ و حداکثر آن ۷۰ سال در هنگام ثبت نام و کاندیداتوری باشد.

طرحی که دست‌انداز یا بهتر بگوییم چاله‌ای است که یاران قالیباف برای بذرپاش ۴۰ ساله و آذری‌جهرمی ۳۸ ساله تهیه کردند.

شاید گفته شود چرا بذرپاش او که از خود این جماعت است ولی باید توجه کرد که خیلی‌ها به حضور امثال بذرپاش در رده‌های بالای حکومت(مانند ریاست بر قوا) اعتقادی ندارند، همانطور که به سعیدجلیلی نداشتند و بذرپاش نیز از همان جماعت است و برای همین با شیوه‌ای او را می‌توان ساکت کرد و به حاشیه راند‌.

اما این بند سبب اعتراض شد و آذری‌جهرمی که تا کنون واکنش خاصی به ماجرای کاندیداتوری خود در انتخابات ۱۴۰۰ نشان نداده بود در برنامه زنده صداوسیما با کنایه به مجلس گفت:”پیامبر اسلام(ص) در ۴۰ سالگی مبعوث شدند ولی مجلس سن ریاست جمهوری را ۴۵ سال می‌بیند.

او با این کنایه داغ خود را نشان داد زیرا بذرپاش که با “هبه” حاشیه‌دار دیوان محاسبات به نان و نوایی از کنار قالیباف رسید ولی این سر آذری‌جهرمی است که بی‌شک با رویکردهایی که در این سال‌ها داشت و با تایید این طرح در مجلس و شورای‌نگهبان بی‌کلاه خواهد ماند.

با این روند به نظر می‌رسد که جریان قدرت قصد دارد فرد دیگر را برای ریاست بر قوه اجرایی ایران جانمایی کند و برای همین است که یک گزینه احتمالی را با تطمیع و دیگر را با حذف قانونی کنار می‌زند تا رسانه‌های وابسته به جریانات خاص افرادی مانند سعید محمد، فرمانده ۵۲ ساله کنونی قرارگاه‌خاتم الانبیاء(ص) را رونمایی کنند تا مانند قوه مقننه که یک نظامی بر صدر آن است، در این قوه نیز شخصیت نظامی دیگری از نهادی خاص بر صدر بنشیند؛ بازی که همان تیم‌های قدرت شاید برای جذاب شدن آن یک نیروی نظامی از ارگانی دیگر(برای مثال حبیب‌الله سیاری از نیروی دریایی و چهره‌ای خاص که حواشی جدیدی نیز داشت) را وارد میدان کنند که در دوگانه‌ای دیگر این بار باز هم عده‌ای به میدان انتخابات بیایند ولی نه از آن نوع مردمی که سال ۸۸ و ۹۶ آمدند.

دوگانه سپاهی و ارتشی در ادامه راه دوگانه روحانی عمامه سیاه و سفید، دوگانه معمم و لباس شخصی، سرهنگ و حقوقدان و انقلابی و دیپلمات می‌تواند کمکی به جذابیت کارزار قرن جدید کند؛ ماجرایی که بی‌شک برنده آن هر چه باشد مردم عادی از آن نفعی نمی‌برند تا تغییری در زندگی‌شان نمایان نشود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا