آخرین خبرها

مجتمع تجاری نیمه کاره آستارا 12 ساله شد

تا دهه 70 در محل احداث مجتمع تجاری بزرگ، سینما دایر بود که بعد از آتش گرفتن و تخریب آن، اقدام خوبی از سوی شهرداری و بخش خصوصی برای ساخت مجتمع تجاری آغاز شد و مردم امیدوار بودند قامت مرکز تجاری بزرگی بلند شود و در رونق اقتصادی شهر تاثیرگذار باشد اما این طرح در موعد مقرر تکمیل نشد و بعد از 12 سال، گویی هنوز از آوارهای سینمای سوخته آستارا ، دود بلند می شود.
عارف دستوری مسئول واحد زیباسازی شهرداری آستارا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نباید مجتمع تجاری با سینمایی که به جای آن بود را تخریب می کردند؛ آن بنای سوخته به لحاظ قدمت تاریخی می توانست نماد تاریخ و فرهنگ این شهرستان محسوب شود و حتی ستون هایش ارزش فرهنگی داشت.
علی کوهی شهردار آستارا نیز بیان کرد: در ضلع شمالی سینمای آستارا، شهرداری و در ضلع جنوبی آن فرمانداری مستقر شده بود و سینما ، اولین مقصد گردشگران و مسافران آستارا بود که متاسفانه بدون نظرسنجی و مشاوره با صاحب نظران، تخریب شد.

** علت تکمیل نشدن مجتمع تجاری احداث شده به جای سینمای سوخته
شهردار آستارا گفت: ساخت مجتمع تجاری بزرگ در زمین سینمای سوخته آستارا از سال 84 با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی آغاز شد اما سرمایه گذار و مجری مرکز تجاری تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.
علی کوهی افزود: شهرداری آستارا در سال 1384 طبق مقررات با احداث بنای بیش از شش طبقه در این شهر مخالف بود اما مجری مرکز تجاری برابر نقشه هایی که بدون هماهنگی شهرداری برای طرح خود تهیه کرده بود، قصد داشت مرکز یاد شده را تا 14 طبقه بسازد که این امر ، مغایر مقررات بوده است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه مطابق برنامه زمانبندی برای ساخت مجتمع تجاری چهار تا شش ماه زمان تعیین شده بود، تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیگیری حقوقی شهرداری برای خلع ید مجری طرح از سال 1388 آغاز شد.
کوهی بیان کرد: در سال 1395 حکم بدوی دادگاه به نفع شهرداری صادر که در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و در دایره اجرای احکام قرار دارد.
مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا نیز در پاسخ به این سئوال که به لحاظ آغاز طرح در سال 1384 و تکمیل نشدن آن طی شش ماه مقرر، چرا پیگیری حقوقی از سال 1388 آغاز شده، گفت: مجری طرح در سال های بین کلنگ زنی تا پیگیری حقوقی با مراجعه مکرر و بیان مشکلات خود، چند بار زمان ساخت مرکز تجاری را تمدید کرده و فرصت گرفته است.
اکبر پوربایرام افزود: قیمت زمین مرکز تجاری و عوارض پروانه ساخت آن به عنوان سهم یا آورده شهرداری آستارا و سرمایه گذاری نامحدود مجری طرح ، جزو مفاد قرارداد بین نهاد شهرداری و سرمایه گذار بود و مقرر شده بود مجری در پایان کار یا پول شهرداری را بپردازد یا به ازای آن، چند واحد تجاری را به نرخ روز به شهرداری واگذار کند.
وی ادامه داد: مساحت اجرای طرح یک هزار و 700 متر مربع بود و مجری آن از زمان آغاز عملیات اجرایی با وجود اخطارهای مکرر، نقشه های لازم را به شهرداری ارائه نکرده و اطاله ساخت مرکز تجاری علت اصلی شکایت شهرداری علیه او بوده است.
پوربایرام اظهار کرد: طرح به نفع شهرداری توقیف خواهد شد و از زمان فسخ قرارداد اجرای طرح، روزانه 10 میلیون ریال بر بدهی مجری به شهرداری بابت ضرر و زیان این نهاد افزوده می شود.
پوربایرام ادامه داد: تکلیف این طرح بعد از خلع ید پیمانکار مشخص خواهد شد و شهردار و شورای اسلامی آستارا در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد.
علیرغم تماس های مکرر ایرنا با مجری و سرمایه گذار طرح، امکان صحبت با او میسر نشد اما با توجه به آنچه گفته شده، به نظر می رسد بزودی تکلیف طرح بزرگ مرکز تجاری شهر آستارا بعد از گذشت سال ها از کلنگ زنی آن مشخص خواهد شد.
به لحاظ اینکه شهرستان آستارا از نظر گردشگری و اقتصادی مشهور و مورد توجه است، لازم است اجرای این طرح بزرگ در مرکز شهر شتاب گیرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و به دلیل سفر هزاران گردشگر به آن و تردد حدود 800 هزار مسافر از مرز آن در سال، یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: کبیری
7124/2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا