آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

نامه ۴ عضو شورای شهر رشت خطاب به رشتوندان در مخالفت با استیضاح شهردار

استیضاح شهردار

بسم الله الرحمن الرحيم

محضر مبارك رشتوندان فهيم، صبور و فرهيخته

شوراهاى اسلامى شهر به عنوان نماد مردمسالارى دينى از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامى و مصداق بارز حاكميت مردم بر امور اجرايى و مديريتى شهرها هستند. قطعاً تضارب آرا در‌ شوراها به مثابه ى يك فرصت بوده و شوراى هميشه يكدست مى تواند زمينه ى انحراف و فساد در فرآيند سياستگذارى، تصميم گيرى و نظارت بر عملكرد شهردارى ها را فراهم آورد.
اما اختلاف نظرها و تفاوت در ديدگاه تا جايى پذيرفتنى است كه امور جاريه شهر مورد آسيب قرار نگيرد.
پنجمين دوره شوراى اسلامى شهر رشت نيز از اين قاعده مستثنی نيست. اگرچه اين دوره از منتخبان مردم در ابتداى دوره با نشستهاى پياپى و انتخابى موجه، آغاز اميدبخشى را براى مردم ترسيم نمودند، اما در ادامه مسير و در فرآيند انتخاب مجدد شهردار در سال دوم، پارلمان محلى با موانع جدى روبه رو گرديد و اين اتفاق فرصت سوزى و آسيبهاى بسیارى با خود به همراه داشت كه برخی از آنها توجيه پذير نیست. در اين فرآيند شوراى پنجم در طول دو سال ابتدايى، هفت انتخاب سرپرست و شهردار داشته و شهردارى رشت جمعاً ١٤ ماه از اين دو سال را با سرپرست اداره گرديد. نهايتاً و با افت و خيزهاى فراوان، در خرداد ماه ٩٨ شهردار رشت معارفه گرديد و تا امروز ١٣ ماه از استقرار ايشان در شهر رشت مى گذرد. در اين مدت مسائلى از جمله بدهى هاى انباشته شده شهردارى رشت، شرايط نامساعد اقتصادى كلان كشور، وجود بحرانهاى پياپى و فقدان برخى شاخصهاى توسعه شهر و… سبب گرديد كه روند توسعه شهر با شتابى فزاينده صورت نپذيرد و اين دغدغه، نارضايتى برخى اعضای محترم شورا را در پى داشته و بدين ترتيب بی ثباتی مجدد در مديريت شهرى رقم خورد. اگرچه طولانى شدن و كمتر ملموس بودن روند توسعه، دغدغه اى همگانى است، اما بر اين باوريم كه بسيارى از اين مشكلات متكى به شخص شهردار نيست، بلكه متاسفانه برخى شاخص هاى اصلى توسعه، از جمله ضعف زيرساخت هاى انسانى و لجستيك در سازمان شهردارى رشت و همچنان فقدان ثبات، قابليت اطمينان و آرامش به دليل عدم ثبات مديريتى و امنيت سرمايه گذارى در شهر رشت از بين رفته و تا رفع اين موانع، كندى در مسير توسعه به قوت خود باقى خواهد بود. بديهى است رفع اين موانع جدى نياز به حوصله، سعه صدر و تلاش مضاعف داشته و نمي توان در زمانى كوتاه انتظار معجزه داشت. از طرفى بدهى كمرشكن شهردارى رشت ايجاب مى كند كه از اجراى پروژه هاى عمرانى غير اساسى و اضطرارى به صورت كور و بدون هدفگذارى صحيح اجتناب ورزيده شود كه اين مهم با تمركز بر برنامه اى منسجم در بودجه و ضوابط اجرايى سال ٩٩ شهردارى رشت، تعريف ساختار واحد تصويب پروژه هاى خرد و برگزارى متمركز مناقصات در شهردارى رشت، استفاده حداكثرى از ظرفيت سرمايه گذارى و اعتبارات دولتى و… از ابتداى امسال و توسط تيم مديريتى جديد شهردارى مى تواند متضمن اين مهم باشد.

با اين همه نمي توان انكار كرد كه در اين مدت اتفاقات ارزشمند و بزرگ نيز در شهر رشت در زمینه هاى مختلف رقم خورده است. شايد مهمترين اتفاق اين است كه در اين يكسال به اندازه نيم قرن در پروژه هاى محيط زيستی و مدیریت پسماندها از جمله كارخانه كود آلى و دفنگاه سراوان، نجات رودخانه ها و گره گشايى از احيای تالاب عينك، تعريف پروژه هاى سرمايه گذارى بزرگ و محرك توسعه در مقياس منطقه اى، زيرساخت فيبر نورى و … كار شده است. اگرچه قطعاً موارد یاد شده عارى از ايراد نیست اما مجدداً تاكيد مى گردد در شرايط اقتصادى كشور و با توجه به بدهكاریهاى شهردارى رشت، مى بايست هزينه هاى عمرانى با تكيه بر اعتبارات دولتى و فعالسازى ظرفيتهاى سرمايه گذارى و يا به صورت محدود از منابع داخلى و با حداكثر صرفه جويى صورت پذيرد. بنا بر اين حضور قرارگاه سازندگى خاتم الانبيا(ص) در رشت مى تواند به عنوان مهمترين دستاورد شوراى پنجم، يك فرصت طلايى براى هزينه كرد انقباضى، كاملاً مفيد و با بيشترين ميزان صرفه و بازدهى، كمترين ميزان حاشيه و فساد و…باشد؛ اما ايجاد شرايط بى ثبات در مديريت شهرى قطعاً به اين روند صدمه وارد خواهد كرد و اين نگرانى نيز صراحتا از طرف مسئولان بلندپايه اين نهاد انقلابى مطرح شده است.

از طرفى ديگر علاوه بر اينكه حضور سرمايه گذاران در شهر رشت قطعاً تحت تاثير اين بى ثباتى لحظه اى قرار خواهد گرفت، جذب بيش از ٤٠ ميليارد اعتبارات ملى در زمینه محيط زيست نيز در صورت تغيير در راس شهردارى رشت و با در نظرگرفتن فاصله زمانى روند بروكراتيك نقل و انتقال حسابها و تعريف امضای ديجيتال در اين مقطع زمانى قطعاً غيرممكن خواهد بود. ضمناً با توجه به اينكه شوراى پنجم كمتر خروجى اجرايى ملموسى براى مردم داشته است، در آخرين سال كاركرد شورا و اجماع همه اعضا در قالب بودجه سنواتى بر اجراى چند پروژه مشخص، از دست دادن فصل مساعد كارى از نظر آب و هوايى با اين حاشيه ها، بارى مضاعف بر دوش رشتوندان فهيم و فرهيخته خواهد گذاشت. اما دليل محكم ديگر بر لزوم حفظ آرامش و ثبات در سيستم مديريت شهرى، شرايط خاص كشور در جنگ اقتصادى، نارسايى هاى موجود، دسيسه هاى پياپى دشمنان نظام در راستاى ايجاد نارضايتى بين مردم و عملكرد يكپارچه رسانه هاى معاند و بوق هاى استكبار و… است كه تامل و دقت بيشترى در رعايت مصالح و اتخاذ تصميم مناسب ايجاب مى كند. در نهايت نظر ارشادى بزرگان و دلسوزان شهر و استان و مديران ارشد وزارت كشور به طور مشخص معاونت محترم عمرانى وزير كشور و مدير كل محترم شهرى و شوراهاى وزارت كشور، كه به طور مکرر بر همدلى و خويشتن دارى شورا و حفظ ثبات مديريتى در راس شهردارى رشت توصيه و تاكيد دارند بسيار مهم و تعيين كننده است تا جايى كه قطعاً کم توجهی به توصيه هاى اين عزيزان منافع شهر در فضاى سياسى استان و توان چانه زنى در جذب اعتبارات دولتى در وزارت كشور را به خطر خواهد انداخت.
با توجه به موارد مطروحه، اگرچه طرح سوال و استيضاح شهردار حق قانونى اعضای محترم شورا است، اما به اعتقاد ما قطعاً ادامه و استمرار فضاى بى ثبات و ناامن در شهردارى در قالب طرح سوالهاى پياپى، عقب افتادن مصوبه طرحها و لوايح، آبستراكسيون هاى سازمان يافته در جلسات حساس و… براى شهر زيانبار خواهد بود. در نهایت با احترام به حقوق قانونى اعضای محترم شورا، ضمن دعوت از اين عزيزان و شهردار محترم بر خويشتندارى و همدلى هرچه بيشتر، با احترام به اصل استقلال اين دو نهاد عمومى، تاكيد خود را بر حفظ ثبات مديريتى در تتمه زمان باقيمانده استقرار شوراى پنجم اعلام مى داريم.
در پایان با عذرخواهى از رشتوندان صبور و فرهيخته نسبت به شرايط به وجود آمده، در مقابل بزرگوارى و سعه صدر شما عزيزان سر تعظيم فرود آورده و مجدداً بر ساحت مقدس خداوند متعال و روح پرفتوح شهداى شاهد و گلگون كفن و امام شهدا، در محضر مبارك شما ولى نعمتان راستين، بار دیگر سوگند ياد مى نماييم تمام اهتمام و تلاش خود را به دور از حواشى به وجود آمده، بر ارائه خدمت با رعایت صرفه و صلاح و توسعه شهر و پیشرفت و شفاف سازى امور شهرداری رشت به كار گيريم.

خدايا چنان كن سرانجام كار
تو خشنود باشى و ما رستگار

با خضوع و احترام

استیضاح شهردار

استیضاح شهردار

/تدبیرشرق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا