آخرین خبرهااسلایدرملییادداشت

ادای احمدی نژاد را درنیاورید!

احمدی نژادیادداشت -سید علیرضا کریمی:گام های نخست مجلس جدید مهم است زیر خط و ربط این نهاد را برای چهار سال آینده مشخص می کند.فی المثل در عرصه سیاست خارجی حداقل در ظاهر این مجلس چشمه هایی نشان داده که در نطق رئیس و فرد نزدیک به وی هویدا بود.

 

قالیباف در اولین نطق خود در قامت رئیس مجلس اظهاراتی را مطرح کرد که با سیاست خارجی دولت حسن روحانی زاویه داشت و بیشتر شبیه به نطق های احمدی نژاد در ابتدای دولت نهم بود.پیرهادی عضو هیئت رئیسه و فرد نزدیک به وی هم تقریبا همین اظهارات رئیس را تکرار کرد البته با لحنی تند تر.او به گونه ای توئیت کرده بود که گویی آنچنان از تبادل زندانی میان ایران و آمریکا خشنود نیستند هر چند همین سیگنال خیلی ساده و ناچیز، دلار را وارد کانال 16 هزار تومان کرد!

منهای این مورد، این مجلس نشان داده اهل رسانه و یا شاید بهتر است بگوییم اهل «نشان دادن خود» است.این موضوع فی النفسه بد نمی تواند باشد به شرط آنکه در وادی افراط نیفتد.بهرحال هر مسئولی اگر آنچه کرده را رسانه ای کند و نه بیشتر پسندیده است .اما اینکه آقایان بخواهند تمام حواس شان به کارهای رسانه ای باشد و در نهایت در ورطه «خودنمایی» بیفتند پسندیده نیست.درست مثل رویکردی که احمدی نژاد داشت و در نهایت کار دست اش داد.
البته در حوزه اقتصادی هنوز موضوعی رخ نداده لیکن در حین حضور نوبخت وهمتی در مجلس یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس پیشنهادی را مطرح نمود که یا دو خاطره احمدی نژاد زنده شد.او پیشنهاد داده دولت ارز نیمایی برای وارادات کالاهای اساسی را مستقیما به مردم بدهد!
ایده سفرهای استانی هیئت رییسه مجلس نیز از آن اقدامات نمایشی بی سود و بی دلیل است.البت بنده امیدوارم آقای رئیس تدبیر به خرج داده و آن را منتفی کند زیرا دقیقا مشخص نیست چنین سفرهایی چه سودی دارد؟سفرهای استانی احمدی نژاد هم در نهایت معلوم نشد جز بذل وبخشش پول پاکتی و گرفتن گونی گونی نامه چه حُسنی داشت!هرچند سفر استانی رئیس جمهور دارای توجیه می تواند باشد اما سفر استانی هیئت رئیسه مجلس که وظیفه تقنین دارد نه اجرا، چه؟!
چندی پیش که میهمان یکی از استانداران بودم وی نیز به بی دلیل و بی نتیجه بودن چنین سفرهایی اشاره کرد زیرا عقیده داشت قرار است هیئت رئیسه در سفر به استانی که در حال خدمت است چه نکته ای را گوشزد کند که از تهران نمی تواند؟این استاندار تاکید داشت فی الحال مشکل اصلی و اول مملکت نقدینگی و پول است ؛آیا این سفرها برای استان پول می شود؟اگر می شود بیشتر به سفر بروند ولی وقتی بودجه مصوب شده و کامل هم تخصیص داده نشده این سفرها چه حسنی دارد؟
این استاندار در این جلسه خصوصی ادامه داد :به دلیل مشکلات اقتصادی، بودجه استان دچار مشکل شده و وقتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه تماس گرفتم و شرح دادم ،وی تنها به گفتن یک جمله اکتفا کرده است:«صرفه جویی کنید.»استاندار می گوید پول نداریم برای خودروهای استانداری بنزین تهیه کنیم کدام صرفه جویی؟!
لازم است به این درد ودل های استاندار چند جمله دیگر هم اضافه کرد؛از جمله اینکه اگر این سخن و استدلال استاندار به حقیقت نزدیک باشد جز اینکه این سفرهای استانی حیف و میل بیت المال باشد آورده دیگری خواهد داشت؟بعید است سفر هیئت رئیسه به شهرهای مختلف با تعداد محدودی افراد انجام شود و تیمی اعم از اهالی رسانه به همراه شان نباشد.خلاصه آنکه این سفرها پر هزینه است قطعا.
ضمنا هر نماینده پس برای چه در ماه به حوزه انتخابیه اش سر می زند؟آیا غیر از این است بر این امور نظارت کند و سپس در صحن آن را مطرح نماید؟فلذا اگر هیئت رئیسه نظری و ملاحظه ای هم داشته باشد می تواند براساس مشاهدات نمایند مجلس تصمیم بگیرد.
نتیجه گیری آنکه حضور نمایندگان مخلص احمدی نژاد در مجلس نباید باعث شود رویکرد وی در این پارلمان تزریق شود.من باب توصیه عرض می کنم که همین آقای احمدی نژاد بیشترین ضربه را به اصولگرایان وارد کرد.کدام اصولگرا جرات دارد پس از 8 سال از کارنامه دولت های نهم و دهم دفاع کند؟حالا که فرصتی دست داده و از قبل میزان مشارکت مردم مجلس تمام و کمال در اختیار جناح راست است این فرصت را غنیمت شمرده و طرحی نو در انداخته شود نه حرکت در مسیری که قبلا پیموده شده است.

*سرمقاله آفتاب یزد یکشنبه 18 خرداد ماه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا