آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

تیترزودهنگام برخی خبرگزاریها ازپایان کار نماینده صومعه سرا وخروج ازمجلس/فرآیند بررسی اعتبارنامه

نماینده صومعه سراپس ازآغازبه کار مجلس یازدهم، اعتبارنامه نمایندگان مردم تایید شدوتنها اعتبارنامه سه منتخب مردم سیدکاظم دلخوش، غلامرضا تاج‌گردون و حسین محمدصالحی از حوزه‌های انتخابیه صومعه‌سرا، گچساران و فریدن و فریدون‌شهر ازسوی شعب اعلام نشد.وخیلی سریع درخروجی برخی خبرگزاریها ازپایان کارو خروج نمایندگان ازمجلس مخابره وتیترشد.

امادرمورد اعتبارنامه‌هایی که تصویب نشده، فرآیندبررسی چنین است که ابتداشعب اعتراضات را بررسی می‌کنداگر اعتبارنامه در شعبه به تصویب رسید،به صحن علنی مجلس می‌آید و تایید آن درصحن اعلام می‌شود و در صورتی که اعتبارنامه در شعبه رد شود به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد. این کمیسیون هم ۱۵ روز فرصت بررسی دارد و نتیجه را به شعبه اعلام می‌کند.

بر اساس ماده ۳۱ این آئین‌نامه، هیئت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی به شعب را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

چنانچه نماینده به هریک از اعتبارنامه‌ها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق‌الذکر اعتراض خود را کتباً به شعبه مربوطه تقدیم می‌دارد. شعبه موظف است حداقل بیست‌وچهار ساعت قبل از بررسی هر اعتبارنامه از معترضین جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد.

بر اساس ماده ۳۲  هیچ شعبه‌ای نمی‌تواند تقدیم گزارش خود را بیش از دوازده روز از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. درصورتی‌که تأخیر به‌حکم ضرورت پیش‌آمده باشد، رئیس و در غیاب او نایب‌رئیس شعبه مکلف است هیئت رئیسه مجلس را مطلع سازد. هرگاه هیئت رئیسه علت را موجه دانست، موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر این صورت به شعبه بعد ارجاع می‌نماید که ظرف ده روز پس از دریافت پرونده، گزارش دهد.

در ماده ۳۳ آمده است: گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه‌ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت می‌شود. درصورتی‌که گزارش شعبه مبنی بر رد اعتبارنامه باشد و یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد در غیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقی گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام می‌نماید.

بر اساس ماده ۳۴  کمیسیون تحقیق ظرف حداکثر پانزده روزبه دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترضین (که باید ظرف پنج روز از تاریخ ارجاع اعتبارنامه به کمیسیون، به آن کمیسیون فرستاده باشند) رسیدگی می‌کند و پس از استماع و بررسی توضیحات شفاهی معترضین و مدافعات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، نظر خود را به مجلس ارسال می‌دارد.

مطابق ماده ۳۵  چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای از طرف شعبه یا نماینده‌ای مورد اعتراض قرارگرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون مذکور در مجلس قرائت می‌شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد. درصورتی‌که گزارش مبنی بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد،ابتدا سخنگوی شعبه معترض،ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کند و درصورتی‌که معترضان متعدد باشند حداکثر تا سه نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق با قید قرعه انتخاب می‌شوند و هریک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کنند. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرارگرفته به مدت دو برابر وقت مخالفین می‌تواند صحبت کند و می‌تواند قسمتی ازوقت خودراحداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار نماید.

همچنین بر مبنای ماده ۳۷ اگر کمیسیون تحقیق ظرف پانزده روز نظر خود را به مجلس اعلام نکرد،نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض واقع گردیده، می‌تواند طرح اعتبارنامه خود را همراه با ارائه دلایل عدم گزارش کمیسیون تحقیق، از مجلس درخواست بنماید. همچنین پانزده نفر از نمایندگان هم می‌توانند چنین تقاضایی را ازمجلس بنمایند.هیئت رئیسه موظف است دراولین فرصت این درخواست رادر مجلس مطرح نماید.پس ازاستماع توضیح کمیسیون، مجلس در این مورد تصمیم می‌گیرد. در صورت موجه بودن علت تأخیر، مجلس می‌تواند مهلت راتاپانزده روزدیگر تمدید نماید. در غیر این صورت، اعتبارنامه درجلسه بعد مجلس مطرح می‌گردد و نماینده معترض و در صورت نبودن معترض سخنگوی شعبه مربوطه دلایل عدم‌تأیید صحت اعتبارنامه از طرف شعبه رادرجلسه بیان می‌کند.پس ازدفاع نماینده صاحب اعتبارنامه، مجلس واردرأی‌گیری می‌شود

ماده ۳۸تأکید می‌کنداخذرأی نسبت به اعتبارنامه مورداعتراض مخفی وباورقه مخصوص خواهدبود.

بااین شرایط بایدمنتظر ماندوسرنوشت اعتبارنامه‌ منتخب صومعه سرا را پس ازبررسی درشعبه ،کمیته تحقیق ودرنهایت رای نمایندگان مجلس به نظاره نشست.

/جارستان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا