آخرین خبرهااستان هااسلایدربین الملل

اولین همایش بین‌المللی R2R؛ ویدیو کنفرانس بین اتاق‌های بازرگانی استان‌های سامارا در روسیه و گیلان

همایش بین‌المللی R2Rرنجکش : از ظرفیت اشتراکات فرهنگی در تقویت روابط تجاری و اقتصادی کشورهای حاشیه کاسپین بیشتر استفاده کنیم

مدیرکل دفتر جذب وحمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت: باید بتوانیم از اشتراکات فرهنگی در تقویت روابط اقتصادی و تجاری بیشتر استفاده کنیم و دیپلماسی فرهنگی نقشی مهم در این زمینه دارد که این مهم تاکنون چندان جدی گرفته نشده است.

دکتر یونس رنجکش در چارچوب اولین همایش بین‌المللی R2R در ویدیو کنفرانسی بین اتاق‌های بازرگانی، استان‌های سامارا در روسیه و گیلان در ایران افزود: با توجه به اشتراکات فرهنگی بسیار متنوعی که از دیرباز در بین مردم کشورهای حاشیه این دریا وجود دارد قادر خواهیم بود مناسبات بین دولت‌ها، تجار و بازرگانان را بیشتر تقویت کنیم.

وی اظهار داشت : حضور گردشگران و گروه‌های فرهنگی و هنری بین کشورهای حاشیه کاسپین به دلیل وجود جذابیت‌های فرهنگی و گردشگری که در منطقه وجود دارد ضمن رونق اقتصادی ناشی از ترددها و آشنایی با فرصت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشورها می‌تواند شرایط بهتری برای تجارت و داد و ستد فراهم کند.

وی ادامه داد : در شرایط امروز جهان و درگیر شدن آن با بیماری کرونا باید با روش‌های مختلف ارتباطی زمینه‌های تقویت مناسبات فرهنگی را بیشتر در نظر بگیریم.

به گفته وی، گیلان استانی واقع در شمال ایران و در حاشیه دریای کاسپین است که از طریق دریا با 5 کشور حاشیه این دریا همسایگی دارد و از سالیان دور به ویژه با کشور روسیه و همچنین کشور آذربایجان به دلیل برخورداری از مرز مشترک دارای مراودات تجاری و بازرگانی است.

وی ادامه داد: این استان با دارا بودن ظرفیت‌های زیرساختی مناسب همچون راه ارتباطی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی دارای موقعیت بسیار خوبی در کریدور ارتباطی با دنیا و اتصال دهنده کشورهای حاشیه کاسپین با جنوب است.

دکتر رنجکش افزود: علاوه بر برخورداری گیلان از فرصت‌های ترانزیتی در حمل ونقل کالاهای اقتصادی دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوعی نیز هست به طوری که گیلان استانی چهار فصل در گردشگری است و دروازه ورود به زیبایی‌های ایران به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان ادامه داد: وجود این جاذبه‌ها موجب شده است تا گیلان در سال 98 پذیرای بیش از 50 میلیون گردشگر باشد که در مراکز تفریحی و رفاهی این استان اقامت داشته‌اند.

وی اظهار کرد: از این تعداد گردشگر یک درصد آنها گردشگران خارجی بوده‌اند که 70 درصد از این تعداد گردشگر خارجی مربوط به کشورهای حاشیه دریای کاسپین بود.

وی یادآور شد: وجود این تعداد گردشگر خارجی نشان می‌دهد که هنوز این استان برای برخورداری از جاذبه‌های گردشگری خارجی به کشورهای حاشیه به خوبی معرفی نشده است و باید در این زمینه اقدامات مؤثرتری با حضور فعالان فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری و راه اندازی تورهای گردشگری انجام شود.

وی افزود: اگر بتوانیم در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری گیلان با کشورهای حاشیه کاسپین ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم در توسعه تجاری و اقتصادی نیز موفقیت‌های بیشتری فراهم آوریم.

وی گفت : فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اگر با پیوست‌های فرهنگی و گردشگری همراه باشد پایداری بیشتری به همراه خواهد داشت چون ارتباطات فرهنگی بین ملت‌ها موجب تقویت مناسبات در سایر بخش‌ها می‌شود.

وی اشاره کرد: هم اکنون بیش از 4 هزار فرصت سرمایه گذاری در گیلان در زمینه های گردشگری شناسایی شده است که آماده جذب سرمایه گذاری داخلی وخارجی است.

به گفته وی، استان‌های سامارای روسیه و گیلان در زمینه تبادل گردشگران ورزشی، علمی، پزشکی ، تفریحی و تاریخی می توانند با یکدیگر همکاری نمایند.

وی همچنین به وجود پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در گیلان به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالای علمی یاد کرد که می تواند زمینه های تبادل ارتباطات علمی و فناوری را بین دو استان فراهم اورد.

مدیر کل سرمایه گذاری استانداری گیلان ضمن تشکر از برپایی این نشست ویدیو کنفرانسی بین اتاق بازرگانی گیلان و استان سامارای روسیه اضافه کرد : مدیریت ارشد استانداری گیلان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران امادگی همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی را با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو استان در دو کشور دارد.

در این نشست که تیزهوش تابان رییس اتاق مشترک ایران و روسیه و رییس اتاق بازرگانی گیلان و سید جلیل جلالی‌فر عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه حضور داشتند هر کدام پیرامون ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی گیلان و چگونگی راهکارهای تبادل همکاری های طرفین سخنانی ایراد کردند.

رییس و هیات شرکت کننده استان سامارای روسیه هم در این ویدیو کنفرانس ضمن معرفی توانمندی‌های اقتصادی و تجاری این استان خواستار گسترش همکاری‌ها با استان گیلان شدند.

/تدبیرشرق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا