آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادی

استاندار گیلان درنشست ویدئوکنفرانسی شهرداران تأکید کرد؛ لزوم اجرای سیاست‌های تشویقی برای ترغیب به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی / کوتاهی‌ها در جذب اعتبار بخش پسماند، اطلاع‌رسانی می‌شود / کمک بیش از 9 برابری دولت به شهرداری‌ها در سال گذشته

بخش خصوصیاستاندار گیلان با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی و نیز اجرای سیاست‌های تشویقی برای ترغیب به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: برای جذب اعتبارات مربوط به ساماندهی پسماند، پیگیری‌های موثری صورت گرفته و شهرداران باید اهتمام جدی در این خصوص داشته باشند و در صورت بروز هرگونه کوتاهی در این خصوص، به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش تدبیرشرق؛ دکتر ارسلان زارع عصر امروز (چهارشنبه) در نشست ویدئوکنفرانسی شهرداران استان در خصوص مقابله با ویروس کرونا ، با قدردانی از اقدامات صورت گرفته و ارج گذاری بر تلاش فعالان حوزه ارائه خدمات شهری در روزهای سخت و دشوار کرونایی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا بسیاری از مناسبات گذشته را متحول کرده و سبک جدیدی از زیست اجتماعی و فردی را پیش روی ما نهاده و طبق نظرات کارشناسان حوزه های بهداشتی؛ باید موضوع فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های مراقبتی، پیوسته مورد توجه باشد و اقدامات پیشگیرانه توسط آحاد شهروندان انجام گیرد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی عمومی در خصوص کرونا، نقش اثرگذاری در تحقق اهداف و برنامه های پیش بینی شده دارد و مجموعه شهرداری ها با امکانات تبلیغات شهری که در اختیار دارند؛ همانگونه که در اسفندماه سال گذشته نسبت به پویش “در خانه بمانیم” آگاهی رسانی مناسبی انجام شد، باید این مهم همچنان در دستور کار باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان به اقدامات اثرگذار و مطلوب صورت گرفته در 52 شهر استان در مقابله با ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: تبلیغات محیطی، تابلوها و تلویزیون های شهری در این ایام به موضوع کرونا اختصاص یافت و علاوه بر ارسال پیامک هایی با محتوای آموزشی ، نسبت به ضدعفونی کردن محیط های پیرامونی و توزیع اقلام بهداشتی اقدامات موثری انجام شد.

وی یادآور شد: از شهرداری ها انتظار می رود نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در مجموعه های خدمات رسان تحت مدیریت خود همچون دست اندرکاران ارائه خدمات شهری و دیگر مشاغل مرتبط ، اهتمام بیشتری ورزند چراکه این امر هم سلامت این خدمت رسانان پر تلاش را تضمین می کند و هم فرهنگ سازی برای دیگر شهروندان است.

دکتر زارع به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی افزون بر 80 درصد مردم و نیز توجه به طرح فاصله گذاری اجتماعی اشاره و اضافه کرد: با همت و هم افزایی مردم، کادر درمانی ، فعالان اجتماعی و فرهنگی و همچنین مدیران دستگاه های اجرایی امروز شاهد کنترل شیوع ویروس کرونا در استان گیلان هستیم.

وی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس از هفته آینده تاکید کرد: با توجه به امکان افزایش ترددها با وسایل نقلیه عمومی، پاکسازی و ضدعفونی کردن آنها ، گام موثری در سلامت دانش آموزان است که باید مورد توجه باشد.

دکتر زارع گفت: ضدعفونی تمامی مدارس استان پیش از بازگشایی آنها انجام شود و لازم است شهرداری ها و دهیاری ها برای اجرای این مهم، یاریگر آموزش و پرورش باشند و فرمانداران نیز بر اجرا ، نظارت داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه طی افزون بر دو ماه اخیر و در جریان مقابله با کرونا ، زیباترین جلوه های انسجام ملی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: باید با هم افزایی، تعامل و اقدامات هماهنگ در استان تلاش کنیم تا زنجیره سلامتی که با تلاش های کادر درمان و سایر فعالان حوزه مدیریت کرونا ایجاد شده، از هم گسسته نشود.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: در جریان شیوع ویروس کرونا شهرداری ها همچون بسیاری از سازمان ها، نهادها و ارکان اجتماعی از منظر اقتصادی دچار آسیب شدند که این مسئله در همایش استانداران سراسر کشور مطرح و تدابیری اتخاذ شد.

 وی با اشاره به تصمیمات خوب گرفته شده در سطح ملی برای رفع مشکلات بوجود آمده در بخش درآمدی شهرداری ها گفت: در حوزه توزیع درآمد حاصل از ارزش افزوده، مهمترین مولفه برای توزیع اعتبار ، جمعیت است و ملاک جمعیت نیز سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 می باشد.

استاندار گیلان یادآور شد: علیرغم برخی دشواری ها ، دولت در سال گذشته توانست از شیوه های مختلف به شهرداری ها کمک کند؛ از جمله واریزی سازمان امور مالیاتی استان 168میلیارد تومان، کمک برای قیر رایگان شهرداری ها 15میلیارد تومان، کمک سازمان شهرداری ها برای پسماند 104 میلیارد تومان، کمک سازمان شهرداری ها برای احداث و تکمیل ایستگاه های آتش نشانی و گردشگری دو میلیارد تومان و برای تجهیز ماشین آلات شهرهای بالای 50 هزار نفر نیز یک میلیارد و یکصد میلیون تومان است.

به گفته دکتر زارع؛ در سال گذشته کمک نقدی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور حدود 75 میلیارد تومان بوده درحالیکه این کمک در سال ماقبل، هشت میلیارد تومان بوده است.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی و نیز اجرای سیاست های تشویقی بخش خصوصی برای ترغیب به سرمایه گذاری تأکید و خاطرنشان کرد: انتظار دارم در سال جاری از ظرفیت سازمان همیاری شهرداری ها استفاده بیشتری شود و شهرداری ها در اجرای پروژه ها و طرح های خود به مشارکت با این بخش بپردازند.

دکتر زارع به جرایم تعیین شده از سوی تامین اجتماعی علیه شهرداری ها اشاره کرد و گفت: جلسه ای برای رفع این مشکل با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برگزار می شود چراکه او به جد، معتقد به کمک حداکثری به شهرداری هاست.

نماینده عالی دولت در گیلان به موضوع پسماند و ارتباط آن با بهداشت محیط نیز اشاره کرد و گفت: انتظار است بر اساس پهنه بندی و اقداماتی که سازمان پسماند در دستور کار قرار داده، پیگیری های جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود نگرانی هایی در خصوص جذب نشدن اعتبار این بخش در برخی شهرداری‌ها گفت: پیگیری های جدی هم در وزارت کشور و هم در سازمان برنامه و بودجه انجام شده؛ از این رو همه شهرداران باید در جهت جذب اعتبار بکوشند و در صورت عدم توجه شهرداری ها به این موضوع با آنها برخورد می شود و این نقیصه، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات خود با وزیر راه و شهرسازی در خصوص برخی پروژه ها از جمله مشکلات بخش راه و نیز موضوع بازآفرینی محلات ، در مورد ارتفاع سازی اظهار داشت: این موضوع در شورای عالی شهرسازی مطرح می شود و در شهرداری هایی که طرح جامع آنها درحال بازنگری است، در صورت ارائه پیشنهاد، می توان نسبت به اخذ مجوز اقدام کرد.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: ارتفاع سازی به ویژه در برخی مناطق ، می تواند به سبب فروش تراکم موجب درآمدزایی برای شهرداری ها باشد و نیز زمینه جذب سرمایه گذاران بومی و غیربومی که علاقمند به برج سازی با مصارف تجاری و گردشگری در مرکز استان و شهرستان های گردشگرپذیر هستند را فراهم سازد.

وی با تاکید بر اینکه نباید ارتفاع سازی، سبک و شیوه زندگی شهری را تحت الشعاع قرار دهد، تأکید کرد که شهرداران پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه دهند.

 استاندار گیلان در خاتمه سخنانش بر لزوم پاسخگویی به درخواست ها در اسرع وقت، رعایت کرامت انسانی، تکریم ارباب رجوع، فعال سازی میز خدمت، ملاقات های حضوری با شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی و یا مکالمه تلفنی با آنان برای رفع مشکلات‌شان تأکید کرد.

در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و برخی دیگر از مدیران کل ستادی استانداری گیلان نیز حضور داشتند؛ شهرداران آستارا، رودسر، رستم آباد، لاهیجان، لنگرود، ماسوله و رشت نیز مطالبی طرح کردند.

گفتنی است به دنبال شیوع ویروس کرونا برخی شهروندان نتوانسته بودند عوارض سالانه را در اسفندماه سال گذشته پرداخت کنند که پس از طرح این موضوع از سوی استاندار گیلان؛ پرداخت عوارض تا خردادماه امسال تمدید و تعرفه آن نیز طبق سال 1398 محاسبه خواهد شد.

/Guilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا