آخرین خبرهااجتماعیاسلایدر

حریرچی: طرح ترافیک منجر به استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی می‌شود / مناطق قرمز نیز حدود ۷۲ شهرستان هستند که موارد ابتلای بیشتری دارند / احتمال ابتلای دوباره بهبود یافتگان / دفن فوت شدگان مشکوک به کرونا همانند کرونایی‌ها / مدارس آخرین مراکزی هستند که باز می‌شوند

کرونا

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حمل ونقل عمومی جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد، اما وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند.

به گزارش تدبیرشرق ,ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره صحبت‌های مطرح شده اخیر در مورد اجرای طرح ترافیک تهران در شرایط شیوع ویروس کرونا افزود: موضع وزارت بهداشت در مورد طرح ترافیک با هماهنگی دستگاه‌های دیگر اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی برداشتن طرح ترافیک باعث افزایش ترافیک و کمبود پارکینگ در سطح شهر شده است. در مورد دوران کرونایی نه وزارت بهداشت می‌تواند به تنهایی نظر بدهد و نه دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در این زمینه مسئول هستند. در نتیجه در مورد طرح ترافیک باید با خرد جمعی تصمیم گیری شود.

شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در ایران

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در کشور بیان کرد: کشورهای مختلف پروتکل‌های مختلفی در این زمینه دارند. هر بیماری که تست مثبت کرونا داشته باشد، چه بستری بوده و چه بستری نباشد، جزو آمار محسوب می‌شود. در کشور انلگستان، بیماران کرونا مثبتی که خارج از بیمارستان یا منازل یا مراکز نگهداری سالمندان بودند، جزو آمار به حساب نمی‌آمدند. در ایران اگر کسی تست مثبت داشته و فوت کرده باشد، جزو آمار محسوب می‌شود. در برخی کشورهای اروپای غربی هرکسی که تست کرونا مثبت دارد و فوت می‌کند و بیماری زمینه‌ای دیگری مثل دیابت یا قلبی و عروقی یا پرفشاری خون دارد، از آمار حذف می‌شوند. در ایران اگر علت اصلی فوت کرونا باشد، همان کرونا اعلام می‌شود. در نتیجه آمار ایران از نظر فوت کرونا بسیار شفاف‌تر است. اگر کسی تست مثبت نداشته باشد، اما مشکوک بوده هم می‌گوییم با رعایت احتیاط دفن شود.

حریرچی درباره آمار بهبود یافتگان کرونا نیز گفت: آمار بهبود یافتگان کرونا نیز کسانی هستند که تست مثبت در سرپایی یا بیمارستان دارند و حالشان خوب می‌شود و می‌توانند به فعالیت عادی برگردند که این افراد در آمار بهبود یافتگان اعلام می‌شوند.

ثبات نسبی در ابتلا و بستری ناشی از کرونا

حریرچی گفت: در سه هفته اخیر به دلیل همکاری مردم، فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات وزارت بهداشت در بیماریابی فعال شاهد موفقیت قابل توجهی در کاهش ابتلا به ویروس کرونا و کاهش موارد بستری و موارد مرگ و میر ناشی از این ویروس در کشور بودیم. به دلیل ملاحظات اقتصادی همانند سایر کشورها شاهد بازگشایی کسب و کارها هستیم. با روند تدریجی در بازگشایی‌ها و رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و بیماریابی فعال و انجام تست بیشتر، روند نزولی فعلی در ابتلا به این ویروس ثابت می‌ماند و ادامه پیدا می‌کند. البته احتمال افزایش ابتلا و بستری در برخی استان‌ها همچنان وجود دارد، اما این ثبات نسبی، شکننده و آسیب پذیر است و هرگونه بی احتیاطی در تجمعات و رعایت کمتر مسائل بهداشتی می‌تواند کشور را با مشکلات قابل توجه مواجه کند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد سلامت

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: ۸.۷ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در حوزه سلامت هزینه می‌شود. با توجه به پیش بینی رشد منفی اقتصادی در اکثر کشورها به دلیل اثرات اقتصادی کرونا و با توجه به سهم بالای حوزه سلامت از اقتصاد کشور، حوزه سلامت هم از این رشد منفی اقتصادی آسیب خواهد دید. از طرفی به خاطر هزینه‌های بالای تحمیلی ضروری است که هزینه‌کرد در حوزه سلامت افزایش پیدا کند. این موضوع باید در کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجه سیاست‌گذاران باشد.

وی ادامه داد: تجربه دو دوره تحریم ناجوانمردانه کشور و رشد اقتصادی منفی حاصل از آن نشان می‌دهد که با کاهش رشد اقتصادی و درآمد کشور، ‌هم دولت‌ها و هم مردم به ‌عنوان تامین کننده اصلی منابع حوزه سلامت هزینه‌کرد خود را در این حوزه کاهش می‌دهند. این دو عامل باعث فشار مضاعف بر حوزه سلامت می‌شود.

وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره مناطق سفید، زرد و قرمز کرونا گفت: این مناطق بر اساس میزان بستری‌ها و فوتی‌ها که در آن شهرستان‌ها رخ می‌دهد طبقه بندی می‌شود. تمرکز اصلی ما فعلا روی مناطق سفید است. مناطق سفید، شهرستان‌هایی هستند که در ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری داشتند که این منطقه از نظر ما سفید محسوب می‌شود. پروتکل‌هایی برای مناطق سفید تدوین شده که پیشنهاد اولیه است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود. به طور مثال برای مساجد این پیشنهاد شده که افراد فقط برای نماز جماعت می‌توانند به مسجد مراجعه کرده و مهر و جانماز را خودشان باید ببرند. اگر روند نزولی ادامه داشته باشد می‌توانیم بازگشایی‌ها را در مناطق بیشتر انجام بدهیم.

وی ادامه داد: مناطق قرمز نیز حدود ۷۲ شهرستان هستند که موارد ابتلای بیشتری دارند. البته این مناطق به صورت دینامیک محاسبه می‌شوند. یعنی منطقه سفید ممکن است با بی احتیاطی به منطقه زرد یا قرمز تبدیل شوند.

احتمال ابتلای دوباره بهبود یافتگان

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: گزارش‌هایی در برخی کشورها در مورد افرادی بهبود یافته منتشر شده است. اکثر این افراد علامتی پیدا نکرده‌اند و فقط تست آنها مثبت شده است. یک عقیده می‌گوید که مثبت شدن تست به علت بقایای ویروس قبلی است و یک عقیده دیگر اعتقاد دارد که ویروس همچنان در بدن این فرد فعالیت می‌کند.

قرار نیست مردم جریمه شوند

حریرچی بیان کرد: عملکرد مردم در رعایت مسائل بهداشتی درمانی در کشورهای جهان کم‌نظیر بوده است. لذا نباید بگوییم مردم رعایت نمی‌کنند و باید آنها را جریمه کنیم. در برخی کشورهای اروپایی مردم علیه قرنطینه تظاهرات کردند. بررسی‌های ما نشان داد ۸۱ درصد کسبه پروتکل‌های بهداشتی درمانی را رعایت می‌کنند. عمده کاهش موارد مرگ و میر بستری حاصل رعایت نکات بهداشتی درمانی توسط مردم است. در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های آن پیشنهادی مبنی‌ بر جریمه مالی مردم در نظر گرفته نشده است. برای صاحبان مشاغل و کسب و کار هم جریمه‌های مالی و هم تعطیلی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه ما محدودیت‌های مردم را هم می‌دانیم. کسی که درآمد روزانه او کم است و با یارانه زندگی می‌کند یا درآمد کارگری،‌ همین ماسک ۴ هزار تومانی هم یک هزینه است. پیشنهاد خوب استفاده از ماسک خانگی است.

کمیته‌ای موضوع شهدای سلامت را بررسی می‌کند

وی بیان کرد: کمیته‌ای موضوع کادر درمان که به علت ابتلا به کرونا شهید شدند را بررسی می‌کند. افرادی که در کادر بهداشتی و درمانی هستند شامل طیف وسیعی می‌شوند که نیروهای خدماتی و اداری و پزشک و پرستار در این بین حضور دارند. برخی افراد دوست دارند که در مورد ابتلای کادر بهداشتی و درمانی و خود مردم، آمار و اعداد بیشتری را نشان بدهند.

دفن فوت شدگان مشکوک به کرونا همانند کرونایی‌ها

حریرچی گفت: فوت شدگانی که مشکوک به کرونا باشند را ذکر می‌کنیم که به بیماری کرونا مشکوک هستند و با تشریفات بیماران کرونا دفن می‌شوند. در اوایل اسفند نیز افرادی که به علت آنفلوآنزا فوت کرده بودند، چون علائمی شبیه کرونا داشتند را ذکر کردیم که مانند کرونایی‌ها دفن شوند. آمار کشور رسمی است و دلیلی نمی‌بینیم که در آن دست کاری شود.

تصمیم گیری در مورد کنکور

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنکور اظهار کرد: در مورد آزمون‌ها مهم‌ترین موضوع، سلامت شرکت کنندگان است. تصمیم در این زمینه، تصمیم جمعی در ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود. برخی که فکر می‌کنند درس را خوانده‌اند می‌گویند کنکور برگزار شود و برخی که درس نخوانده‌اند می‌گویند کنکور برای سلامتی ضرر دارد. محل نشستن افراد در کنکور قبلا هم با فاصله بوده، اما در ورود و خروج تراکم وجود دارد و تجمعاتی در اطراف محل برگزاری اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با هماهنگی با وزارت آموزش عالی و آموزش و پرورش در مورد کنکور تصمیم گیری و اعلام خواهد شد.

شرایط بازگشایی اماکن ورزشی

حریرچی گفت: پروتکل‌هایی در مورد اماکن ورزشی آماده شده است. برای ورزش‌های انفرادی شرایط آسان‌تر خواهد بود. مشکل اصلی ما در مورد ورزش‌های دسته جمعی، رختکن‌ها و دوش‌ها هستند. اگر ورزشکار در خود محیط هم رعایت کند هم وقتی به رختکن وارد می‌شود، تراکم بیشتر است. عامل اصلی ویروس هم از طریق سطح تماس است. به طور مثال خود استخر با توجه به کلری که زده می‌شود، خطری ندارد، اما در اطراف استخر و رختکن‌ها و دوش‌ها احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

وی افزود: اماکن ورزشی خصوصی گاهی ورودی تنگ دارد که منجر به ایجاد تراکم جمعیت می‌شود. اکنون پروتکل‌ها برای اماکن ورزشی مربوط به مناطق سفید است و به مناطق قرمز فکر نمی‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: تکلیف لیگ برتر فوتبال هنوز مشخص نیست و برای شروع تمرین‌ها یا برگزاری مسابقه‌ها در آینده تصمیم گیری می‌شود.

احتمال شروع پیک دوم کرونا در کشور

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال شروع پیک دوم کرونا در کشور بیان کرد: وزارت بهداشت پیش بینی نکرده که در خرداد ماه پیک دوم بیماری خواهیم داشت. پیش بینی‌های وزارت بهداشت و کمیته اپیدمیولوژیک با توجه به سناریوهای مختلف انجام شده است. خیلی افراد از خارج و داخل کشور دلسوزانه پیش بینی می‌کردند و حتی گفته می‌شد که مرگ ۳ یا ۴ میلیونی در ایران اتفاق می‌افتد و پیش بینی‌های وزارت بهداشت را هم مورد تمسخر قرار می‌دادند. حالا پیش بینی کنندگان هنوز اظهار نظری در مورد پیش بینی‌های خودشان نکرده‌اند.

وی افزود: پیش بینی‌های وزارت بهداشت این است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی‌های تدریجی، روند نزولی فعلا در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه خواهد یافت. البته در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا یا افزایش قابل توجه ابتلا را داشته باشیم. این موضوع به روند نزولی ابتلا در کشور صدمه نمی‌زند.

حریرچی گفت: این موضوع که مردم رعایت نمی‌کنند را از ذهن خود بیرون کنید، زیرا اگر مردم رعایت نمی‌کردند، روند نزولی ابتلا و بستری اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه رفتار بهداشتی مردم باعث می‌شود که میزان ابتلا به ویروس کرونا در کشور نزولی شود.

مدارس آخرین مراکزی هستند که باز می‌شوند

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در اکثر کشورها، مدارس اولین مراکزی هستند که بسته می‌شوند و در نتیجه آخرین مراکزی هستند که بازگشایی خواهند شد. مدارس در اکثر کشورها پرتراکم هستند. در آمریکا و اروپا هم سرویس‌های مدارس بسیار پرتراکم هستند.

حداقل ابتلا به کرونا را در عشایر داشتیم

حریرچی در مورد وضعیت عشایر گفت: در دوره اخیر، خانه‌های بهداشت عشایری گسترش پیدا کرد. با توجه به نوع زندگی عشایر و دور بودن از شهرها، از لحاظ میزان ابتلا حداقل ممکن در عشایر اتفاق افتاده است. پروتکل‌های بهداشتی لازم برای عشایر در نظر گرفته شده و هر کدام از این مسائل نیز رصد می‌شود.

وی افزود: به طور مثال حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر کمباین دارند که از خوزستان به درو کردن گندم می‌پردازند و بعد به استان‌های دیگر می‌روند که حتی برای این افراد هم پروتکل‌هایی وجود دارد که چطور باید وارد استان شده و چطور خارج شوند.

اکثر مرزها قابل بازگشایی است

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مرزها اظهار کرد: اکثر مرزهای کشور با توجه به رعایت‌های بهداشتی قابل بازگشایی است. هرچند برای رفت و آمد افراد یا توریست ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، اما برای حمل و نقل کالا مشکل چندانی وجود ندارد. برخی کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی ایران وابسته هستند و برخی از این ارتباطات می‌تواند بدون مشکل برقرار شود.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا