آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادی

باید جلوی بنگاه داری بانک ها گرفته شود/ نقش حیاتی مجلس در تحقق شعار سال

رسول فرخی

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم با تأکید بر تأمین منابع لازم و ارزان برای فعالان تولیدی، پشتیبانی همه‌جانبه از تولید را خط قرمز قوا ازجمله مجلس شورای اسلامی دانست.

به گزارش تدبیرشرق ,رسول فرخی میکال دررابطه با تولید یا فرآوری را یکی از مبانی و اصطلاحات علم اقتصاد برشمرد و اظهار کرد: تولید به معنی تهیه کالا و خدمات موردنیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است که درواقع خلق مطلوبیت از طریق فعالیت انسانی بوده و انسان‌محور توسعه و خلق مزیت‌ها برای دستیابی به نیازهای اساسی یک ملت برای رسیدن به مقصد مطلوب است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تولید و با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اشراف کامل به وضعیت موجود جهان و کشور هوشمندانه شعار سال را جهش تولید نام‌گذاری کردند، افزود: معتقدم این‌یک شعار در وضعیت فعلی نیست بلکه یک فرمان استراتژیک بوده که واقعیت امروز و آینده کشور ما در عرصه داخلی و بین‌المللی را کاملاً مدبرانه انتخاب کرده است.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم با بیان اینکه همه ارکان نظام باید بر اساس شرح وظایف سازمانی خود برنامه عملیاتی از استراتژی شعار سال تدوین کنند، گفت: همه قوا و ارکان نظام باید با محوریت برنامه‌ریزی، خصوصاً با مدیریت جهادی به‌موقع و بهنگام به منویات مقام معظم رهبری تحقق بخشند و هر یک از قوای سه‌گانه بر اساس فرمان استراتژی تولید اقدامات اساسی انجام دهند.

عضو مجمع نمایندگان منتخب گیلان در مجلس با بیان اینکه ارکان دولت هر یک به‌صورت مجزا باید برنامه عملیاتی ارائه دهند، خاطرنشان کرد: دولت در این شرایط برنامه عملیاتی از طریق هریک از وزارتخانه‌ها خصوصاً وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌ها و نهادها باید هرکدام جداگانه وضعیت موجود را کاملاً شناسایی و نقاط قوت، ضعف و فرصت‌ها و تهدیدات محیط را کاملاً بشناسند و بر اساس نقاط قوت و فرصت موجود از استراتژی جهش تولید برنامه عملیاتی را اجرایی کنند.

فرخی با اذعان به اینکه بزرگ‌ترین قوت کشور نیروهای تحصیل‌کرده و نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان و امکانات کافی خدادادی در این کشور پهناور است، تصریح کرد: بزرگ‌ترین فرصت داخلی بازار ۸۵ میلیون نفری داخل کشور و بخش بزرگی از بازار کشورهای همسایه است و درصورتی‌که آحاد جامعه به‌صورت شبانه‌روز تلاش و از فناوری روز دنیا استفاده کنند، با ایجاد جذابیت در کالاها می‌تواند کشور را از محور تک‌محصولی نفت بیرون آورد و از تحریم‌های ظالمانه نجات یافت.

وی نقش مجلس را در تحقق شعار سال بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مجلس آینده چشم امید مردم است و تمام انتظار مردم به مجلس انقلابی گری به‌دوراز سیاست زدگی است و ازاین‌رو بوده در بین همه جریان‌های سیاسی، مردم جریان ولایی و خدمت گذاران بی‌منت را انتخاب کرده‌اند.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت با طرح اینکه مجلس آینده باید کمیته‌ای تحت عنوان «مقررات زدایی» تشکیل دهد، افزود: بعضی از قوانین مزاحم و موازی، دست پای تولیدکننده را بسته و محدودیت‌هایی ایجاد کرده که عبور از آن نه‌تنها یک سال بلکه چند سال طول می‌کشد و باید رفع شوند.

فرخی با اشاره به تجربه خود در حوزه بازرسی استانداری گیلان و مواجهه شدن با طرح‌هایی که با گره‌های قانونی مواجهه و موجب بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران می‌شده، تصریح کرد: گره‌های قانونی و در پی آن بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران مصداق‌های فراوانی دارند که نمونه‌های آن بخشی از کارخانه و شرکت‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی استان گیلان ازجمله رهاسازی و بزرگ‌ترین شهرک گلخانه گیلان در صومعه‌سرا که با حداقل ظرفیت کار می‌کند، کارخانه چای نمونه شهرستان لاهیجان، شهرک صنعتی شهرستان سیاهکل که فقط در یک نام باقی‌مانده و یا کاهش سالانه تولید چای، برنج و نابودی ابریشم که شاهد افول آن‌ها در تولید هستیم.

وی تمرکز بر بازار پول و سوق دادن سیاست‌های پولی، بانکی و بازار سرمایه در جهت جهش تولید را از دیگر راهکارهای مجلس برای تحقق شعار سال برشمرد و بیان کرد: باید از مسیر کار بنگاه‌داری بانک‌ها جلوگیری و شرایطی را فراهم کرد که بازار سرمایه در راستای تولید و جهش تولید حرکت کرده و درواقع منابع بازار سرمایه در جهت تجهیز تولید مورداستفاده قرار گیرد.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم با بیان اینکه حمایت‌های دولت باید به‌گونه‌ای باشند که تولیدکنندگان به سهولت به منابع مالی دسترسی داشته باشند، گفت: بزرگ‌ترین مشکلات تولید در حوزه عدم تأمین نقدینگی موردنیاز است، موضوعی که بانک‌ها دراین‌باره همکاری خاصی ندارند، بنابراین برای جهش تولید، تغییر در کلیت اقتصاد و بسیج تمام کشور در جهت حمایت از تولید بسیار الزامی است.

فرخی با بیان اینکه پشتیبانی همه‌جانبه تولید در داخل کشور در شرایط حساس کنونی خط قرمز قوا ازجمله مقننه است، افزود: یقیناً مجلس آینده کار دشواری در عرصه بین‌المللی در خصوص تحریم‌ها خواهد داشت و باید در این حوزه همت والا داشته باشد.

وی همچنین در برنامه استراتژی جهش تولید، مسائل فرهنگی را یکی دیگر از مبحث‌های مهم ارزیابی کرد و گفت: تولید فرهنگی برای نسل آینده کشور است و شرکت‌های دانش‌بنیان باید توجه واقعی به دانشمندان در عرصه تحقق شعار سال برای استقلال کشور در همه حوزه‌ها ازجمله صنعت، کشاورزی، دام‌پروری، باغداری و صنایع تبدیلی داشته باشند.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با اشاره به پراهمیت بودن کشاورزی در شرایط تحریمی، بیان کرد: در صورت ادامه تحریم‌ها یا حتی تحریم‌های سخت‌تر حتماً توجه به کشاورزی حیاتی بوده و مجلس هم در پیشنهاد‌ها برای برنامه‌ریزی شعار استراتژیک جهش تولید در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی با جدیت ورود می‌کند.

فرخی بر لزوم افزایش سطح قیمت محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: افزایش سطح قیمت و قیمت‌گذاری به‌موقع، خریدهای تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی بر اساس افزایش قیمت سایر تولیدات ازجمله ملزومات تقویت بخش کشاورزی در راستای جهش تولید است که موجب می‌شود کشاورز انگیزه تولید باکیفیت و کمیت داشته باشد و همچنین باید خرید تضمینی محصولات کشاورزی و باغی شامل چای، برنج، مرکبات انواع میوه و سایر محصولات به‌موقع انجام شود به‌گونه‌ای که هر ۱۵ یا حداکثر ۲۰ روز به‌حساب کشاورزان واریز شود.

وی همچنین بر ضرورت توزیع به‌موقع و موردنیاز اعتبارات خشک‌سالی بین مناطق مختلف و متناسب با اقلیم منطقه تأکید کرد و افزود: پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای تولیدات از کاشت، داشت، برداشت و نظارت قوی بر صنایع تبدیلی و تکمیلی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در کشور و کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی و باغی فصلی و حمایت جدی صنایع تبدیلی متناسب با ظرفیت‌های تولیدی محصولات کشاورزی کشور از دیگر اقداماتی است که باید در جهت تقویت بخش کشاورزی به آن پرداخته شود.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم با تأکید بر استفاده از ظرفیت بالقوه جوان در حوزه تولید فناورانه عرصه کشاورزی، گفت: استفاده از ایده دانشجویان و جوانان منطقه در مرکز نوآوری منطقه‌ای که قابل شکل دادن است و تقویت پارک‌های علم و فناوری و استارت آپ ها، نگاه ویژه به صنایع تبدیلی کوچک به‌عنوان بخشی بسیار تأثیرگذار از چرخه اقتصادی خانواده‌ها با درگیر کردن دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

عضو مجمع نمایندگان منتخب گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های درونی به جهت تحقق جهش تولید بیان کرد: با تکیه‌بر توان تولید داخل، بهره‌گیری از ظرفیت‌های منابع غنی مواد اولیه، حمایت و ایجاد تسهیلات در جهت فعالیت هر چه آسان‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان به‌نحوی‌که تعداد شرکت‌های فعال در هر دانشگاه و اعضای هیئت‌علمی مشغول در آن به‌عنوان معیاری از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها محسوب شود از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در جهش تولید مثمر ثمر واقع شود.

فرخی با بیان اینکه مزیت اصلی استان، کشاورزی است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها بهتر است بر روی تحقیقات مربوط به بهبود وضعیت محصولات کشاورزی متمرکز شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در این زمینه تقویت کنند.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا