آخرین خبرهااستان هااسلایدر

قاچاق، تولید بی‌کیفیت کالا و عدم نظارت متولیان چالش‌های اساسی جهش تولید هستند

تولید

نماینده منتخب مردم رودبار در مجلس قاچاق کالا، تولید بی‌کیفیت، عدم نظارت از سوی متولیان اجرایی و همچنین دادن تسهیلات به دلالان و سرمایه‌گذاری بدون آمایش منطقه‌ای را آسیب‌های جهش تولید دانست.

به گزارش تدبیرشرق ,مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه تا به امروز آنچه در خصوص شعارهای سال دیده‌شده بر محور مطالعات و اولویت‌های اساسی کشور صورت گرفته، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سنوات گذشته نیز همواره برای محوریت دادن به اولویت‌های کشور، نام‌گذاری هرسال را انجام داده و راه توسعه و پیشرفت را برای همه تبیین کرده‌اند.

وی مفهوم جهش در تولید را استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود با اتکا به منابع داخلی عنوان کرد و افزود: هر کشوری دارای یک ظرفیت موجود است که در حال حاضر وجود دارد و انجام می‌شود و یک ظرفیت بالقوه که تحت شرایطی به فعل تبدیل می‌شود.

نماینده منتخب مردم رودبار در مجلس یازدهم با بیان اینکه تولید صرفاً تولید در بخش صنعت نیست بلکه به معنای عام در همه بخش‌ها مدنظر است، گفت: تحقق جهش تولید نیازمند استفاده همه ظرفیت‌ها منابع موجود اعم از انسانی و مادی در بخش‌های مختلف و حضور همه بخش‌های جامعه در تولید و اتکا به منابع داخلی است.

چگینی با بیان اینکه در جهش تولید در سطح کلان نیازمند هماهنگی همه بخش‌ها اعم از توزیع، صادرات، واردات و هماهنگی بخش‌های مختلف در موضوع مربوطه است، تصریح کرد: اولویت‌بندی نیازهای داخلی و بخش صادرات ازجمله الزامات حمایت از تولید و جهش تولید می‌تواند باشد.

وی با اشاره به نقش مجلس در تحقق جهش تولید بیان کرد: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اساسی هماهنگی و پشتیبانی از طریق تدوین قوانین مرتبط و دیگری نظارت بر اجرای قوانین و مقررات را بر عهده دارد.

نماینده منتخب مردم رودبار با بیان اینکه هماهنگ کردن بخش‌های مختلف و همچنین برآوردن نیازهای تقنینی در جهت ایجاد زمینه‌های جهش اقتصادی تأثیرگذار است، تصریح کرد: قانون بودجه یک سال که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود گرچه به پیشنهاد دولت است اما راهبرد یک‌ساله کشور در همین بودجه تعیین و تکلیف می‌شود و تکالیف بخش‌های مختلف کشور مشخص و تعیین می‌شود بنابراین در بخش تقنینی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در جهش اقتصادی توسط بخش‌ها تخصصی مجلس ازجمله کمسیون‌ها تأثیرگذار باشد.

چگینی همچنین با اشاره به نقش نظارتی مجلس در جهت تحقق جهش تولید افزود: بسیاری از مشکلاتی که در اجرا وجود دارد از طریق نظارت و ارزیابی می‌تواند مسیر خودش را پیدا کند؛ به‌عنوان‌مثال تسهیلاتی که در قانون برای جهش تولید در بخش‌های مختلف دیده می‌شود چقدر اجرایی شده و چه میزان این سرمایه برگشت داشته و دلایل آنچه بوده است یا اینکه مجوزهای داده‌شده بر اساس قانون، چه میزان لازم بوده و به چه میزان به توزیع عدالت در جامعه کمک کرده است.

وی با اشاره به انحرافات بودجه و بیان اینکه در بعضی از موارد به رانت ختم می‌شود، تصریح کرد: رانت خور معتقد است دقیقاً بر اساس قانون عمل کرده درحالی‌که هیچ قانون نبایستی زمینه رانت‌خواری ایجاد کند چه برسد به اینکه رانت‌خوار بگوید بر اساس قانون عمل کرده است.

نماینده منتخب مردم رودبار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نظارت و ارزیابی دقیق می‌تواند آسیب‌شناسی دقیق داشته باشد و به کمک اجرا بیاید و جلوی انحرافات را در بخش‌های مختلف بگیرد، افزود: ماهیت مجلس شورای می‌طلبد در بخش‌های مختلف ورود و راه‌حل لازم را ارائه دهد و از طرفی دیگر تسهیلات لازم و تسهیل دریافت آن برای آن دسته از تولیدکنندگانی که می‌توانند در عملیاتی کردن برنامه‌هایشان ریسک سرمایه‌گذاری داشته باشند را فراهم کند.

گودرزوند چگینی گفت: مجلس باید فراهم آوردن تسهیلات، الزام دستگاه‌های اجرایی به داشتن بانک اطلاعات در خصوص اولویت‌ها و نیازها و توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و تعیین شرایطی که در واگذاری اشتغال و طرح توسعه در تولید مدنظر قرار دهد.

وی همچنین به نقش مردم در تحقق شعار جهش تولید اشاره کرد و افزود: اساساً هیچ کاری بدون مردم انجام‌پذیر نیست ازاین‌رو حضور باورمند مردم می‌تواند در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار باشد.

نماینده منتخب رودبار در مجلس یازدهم با اذعان به اینکه مردم در پذیرش جهش تولید، حضور در فعالیت‌های اقتصادی و هم در عرصه اجتماعی، به‌عنوان مرکز این موضوع می‌توانند قرار بگیرند، تصریح کرد: اولویت به خرید کالاهای داخلی که حداقل استانداردهای لازم را دارد به‌عنوان اولین گام در نقش مردم در جهش تولید می‌توان تعریف کرد.

چگینی با بیان اینکه در راستای تحقق جهش تولید اگر شرکتی نتواند در برآورده کردن نیازهای داخلی به‌خوبی عمل کند قطعاً شرکت صادرکننده نخواهد شد، گفت: پذیرش تولیدات داخلی آن‌ها با رعایت استانداردهای لازم می‌تواند زمینه جهش تولید توسط مردم را فراهم آورد‌.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های پیش روی تحقق جهش تولید در کشور بیان کرد: در هر جهشی، شناخت چالش‌ها، نقش کلیدی درحرکت به سمت هدف تعیین‌شده دارد ازاین‌رو چالش‌های هر بخش نیازمند کار تخصصی در همان بخش را دارد.

نماینده منتخب مردم رودبار در مجلس یازدهم با بیان اینکه نمی‌توان یک نسخه ثابت برای چالش‌های بخش‌های مختلف تجویز کرد، افزود: قاعدتاً هر بخشی در جهش تولید، چالش‌های خاص خودش را دارد و نیازمند کار تخصصی در همان بخش است تا بتوان چالش‌ها در هر بخشی احصا کرد.

چگینی مقررات و قوانین فعلی را یکی از چالش‌های حوزه تولید دانست و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از قوانین و مقرراتی که مانع تعادل چرخه تولید است را باید حذف و یا کم اثر کرد و بخشی از قوانین تقویت شود.

وی با بیان اینکه نظارت و ارزیابی از دیگر چالش‌ها در تحقق جهش تولید است، تصریح کرد: اگر در بخش نظارت با جدیت بیشتری در عمل کار انجام شود انحرافات مشخص و آسیب‌شناسی دقیق صورت می‌گیرد. مجدداً تأکید کنم وقتی صحبت از چالش می‌کنیم بایستی یا در اجرا باشیم یا از تجربیات دیگران بهره بگیریم که بتوانیم چالش‌ها را به‌طور دقیق به دست بیاوریم.

نماینده منتخب مردم رودبار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر لزوم چاره‌اندیشی مشکلات در تحقق شعار سال تأکید کرد و گفت: ورود بی‌رویه کالا و قاچاق کالا، تولید بی‌کیفیت، عدم نظارت از سوی متولیان اجرایی و صدور مجوزهای صوری، دادن تسهیلات به دلالان و سرمایه‌گذاری بدون آمایش منطق‌هایی ازجمله آسیب‌های شناخت شده در جهش تولید هستند و باید نسبت به آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا