آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

شرط پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ /مصباحی‌مقدم: اصولگراها آراء خاکستری را جذب کردند

اصولگرایان

سخنگوی جامعه روحانیت می گوید: اگر مجموعه ای که از اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرده اند بتوانند به خوبی وعده های خود را دنبال کنند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد.

به گزارش تدبیرشرق، حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید دارد اصولگرایان در انتخابات اسفندماه توانستند آرای خاکستری را به سمت خود جذب کنند.

او که معتقد است رأی خالص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است، پیش بینی می کند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم به نفع اصولگرایان تمام شود.

بخش هایی از گفتگوی این چهره شاخص اصولگرا را بخوانید؛

****

آقای مصباحی مقدم! فکر می کنید در انتخابات دوم اسفند بدنه رأی اصولگرایان پای صندوق های رای آمدند یا آنکه در غیاب رقیب، کاندیداهای اصولگرا توانستند به مجلس راه پیدا کنند؟
اتفاقی که در این انتخابات افتاد این بود که جریان اصلاحات بنا بر هر دلیلی که خودشان مطرح کنند یا آنچه واقعیت دارد نتوانست مردم را برای انتخابات بسیج کند. در مقابل ما با توجه به آنکه جریان اصولگرا به طور عمده خارج از گود اجرا و مدیریت مجلس بود توانست هواداران خود را برای انتخابات بسیج کند و رأیی را به دست بیاورد. البته بخشی از آراء به صورت سنتی به خود جریان اصولگرا مربوط است و بخشی از آراء، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند.

می توانید تقریبی بگویید چقدر از این آراء خاکستری و چقدر از آن آرای سنتی اصولگرایان است؟
بر اساس تحلیل هایی که قبلا صورت گرفته رأی خالص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و هرچه بیشتر از آن کسب شده بالتبع رأی خاکستری به حساب می آید. در تحلیل های قبلی که من دیدم می گفتند حدود ۳۵ درصد آرای مردم به صورت سنتی در انتخابات ریخته می شود و به این معنا نیست که لزوما معتقد به جریان اصولگرا هستند. اما به هرحال این ها پای صندوق های رای می آیند.

آماری که وزارت کشور اعلام کرده مشارکت در استان تهران را ۲۶ درصد نشان می دهد. با این حساب و براساس گفته های جنابعالی جریان اصولگرا توانسته ۶ تا ۱۱ درصد از آرای خاکستری را به خود اختصاص دهد… 
همینطور است. آنچه مهم است این است که در این دوره اصولگرایان هم شعارشان حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بود. چند دوره است که نظرسنجی ها نشان می دهد مهمترین نیاز مردم همین حل مشکلات اقتصادی آنها مثل بیکاری و تورم است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ جریان اصولگرا ۱۶ میلیون رای به دست آورد. فکر می کنید این بدنه رأی تا انتخابات ۱۴۰۰ پای جریان اصولگرا باقی خواهد ماند؟ 
با توجه به فاصله نسبتا کمی که با انتخابات ریاست جمهوری داریم تصور می کنم که اگر در مجلس یازدهم مجموعه ای که از اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرده اند بتوانند به خوبی وعده های خود را دنبال کنند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا