آخرین خبرهااجتماعیاسلایدر

هیچ داروی ضدکرونایی به مرحله تایید نرسیده است / مردم به شایعات توجه نکنند

داروی ضدکرونایی

در حالی که در فضای مجازی تصویر داروی گیاهی نانویی ضد کرونا منتشر شده است، مسوولان اعلام کردند که تاکنون چنین دارویی جهت اخذ تاییدیه، برای آنها ارسال نشده است و در صورت تایید وجود چنین دارویی، از طریق خبرگزاری‌های رسمی به اطلاع مردم خواهد رسید.

درحالی که جامعه نگران عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا است، برخی ادعای کردند که به تولید داروی درمان این بیماری دست یافتند. این دارو با عنوان O 124 در فضای مجازی معرفی شده است.

به ادعای تولید کننده، این دارو پس از ۵ ساعت ویروس کرونا را از بدن پاک می‌کند و پس از ۲ روز این بیماری به بیماری سرما خوردگی جزئی تبدیل می‌شود و تا ۵ روز عوارض این بیماری به طور کامل از بین می‌رود. همچنین گفته شده است که این دارو هم برای پیشگیری و هم برای درمان کاربرد دارد و در صورتی که فردی از این دارو مصرف کند نیازی به دستکش و ماسک نیست.

این در حالی است که به گفته دکتر سید مهدی رضایت استاد گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد نانوی کشور اگر دارویی وارد بازار می‌شود باید مجوزهای سازمان غدا و دارو را داشته باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که دارویی دارای ساختار نانویی باشد، برای تایید به کمیته نانو دارو سازمان غذا و دارو ارجاع داده می‌شود، این در حالی است که تاکنون اطلاعات و یا دارویی دراین زمینه به دست ما نرسیده است.

دکتر اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: اگر اطلاعات تولید دارو و یا واکسن ضد کرونا منتشر می‌شود تا زمانی که به تایید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نرسد هیچ گونه اصالت و صحتی ندارد.

وی از تشکیل کارگروهی از متخصصان امر در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و سازمان غذا و دارو برای این امر خبر داد و یادآور شد: در این کمیته پیشنهادات مربوط به ویروس کرونا چه در حوزه دارو و واکسن وچه اقلام و تجهیزات مربوط به مبارزه با ویروس کرونا به سرعت بررسی می‌شود و در صورت صحت اطلاعات پایه‌ای، طرح وارد مراحل حمایت خواهد شد.

قادری‌فر تاکید کرد: آنچه تاکنون قطعی است این است که اصالت هیچ دارو و یا واکسنی از طرف ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در مرحله اولیه و بعد از آن از طریق سازمان غذا و دارو که تنها مرجع تایید اصالت و صحت داروهای ضد کرونا است، به تایید نرسیده است.

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اقدامات برخی سودجویان برای معرفی داروهای ضد کرونا، خاطر نشان کرد: مردم به این شایعات توجه نکنند و هر موردی که از سوی سازمان غذا و دارو و یا از سوی ستادهای توسعه زیست فناوری و سلول‌های بنیادی معاونت علمی به طور رسمی به تایید برسد، از طریق خبرگزاری‌های رسمی و صدا و سیما به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز با انتشار اطاعیه‌ای خبر مربوط به تولید داروی درمان بیماری کرونا را تکذیب کردند.

در این اطلاعیه آمده است: “با افزایش تب بیماری کرونا در کشور، شیادان و متقلبان از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به جان و مال مردم کم نگذاشته‌اند.

پس از احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده، این بار سودجویان از حربه جدیدی استفاده کرده‌اند و با انتشار خبری مبنی بر تولید داروی درمان بیماری کرونا به این اقدامات خود چهره جدیدی داند. اما این داروها تقلبی و فاقد هرگونه اثر علمی برای بیماری کرونا است و مورد تایید هیچ نهاد علمی در کشور نیست.

بدینوسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هماهنگی سازمان غذا و دارو، کشف هر گونه داروی ضد کرونا تا این لحظه را قویا رد می‌کنند و پس از برگزاری جلسات فشرده کارشناسی، شایعات منتشر شده در فضای مجازی با عنوان اسپری و داروی گیاهی و هر گونه شایعه دیگر در خصوص واکسن‌های ضد کرونا را کذب محض و صرفا سودجویی شیادان می داند.

مراتب برای مجازات خاطیان به نهادهای ذیربط اعلام خواهد شد و از مردم نیز درخواست می‌شود که اخبار را فقط از مراجع ذی صلاح دنبال کنند. بدینوسیله به اطلاع مردم می‌رساند که سربازان کشور در عرصه علمی، دوشادوش فعالان حوزه پزشکی و سلامت، تمام توان و تمرکز خود را برای تامین نیازهای علمی مربوط به این بیماری به کار گرفته‌اند و هر گونه پیشرفتی در این خصوص، فورا از طریق مراجع رسمی به اطلاع مردم شریف و قهرمان ایران خواهد رسید.”

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا