آخرین خبرهااستان هااسلایدر

شهرداری رشت؛ خدمت رسان بی مزد و منت روزهای سخت کرونایی!

کرونادر حالی که تمام توجهات معطوف به فداکاری و ایثار پرسنل بخش درمان است، کمتر کسی به این موضوع توجه دارد که پرسنل سازمان ها و معاونت های شهرداری رشت، از آرامستان ها گرفته تا حمل و نقل عمومی، برای خدمت رسانی به مردم، هر روز بارها و بارها چشم در چشم کرونا می شوند. ای کاش رسانه ها، فداکاری های پرسنل شهرداری رشت را در این روزها به خوبی برای شهروندان تبیین می کردند تا حداقل همین موضوع، دلگرمی آنانی شود که با کمترین امکانات دست به بزرگترین کارها زده اند.

به گزارش تدبیرشرق، این روزها جو اجتماعی و سیاسی کشور متاثر از ویروسی است که کیلومترها از خانه خود فاصله گرفته و مرزهای بسیاری از کشورها را در نوردیده است. ویروسی که ترسش به لطف برزگنمایی آگاهانه یا ناآگاهانه برخی ها در فضای مجازی، از خودش پیشی گرفته و علیرغم قرارگرفتن در پایین رده میزان مرگ و میر در بین ویروس های هم خانواده خود، برای مردم تبدیل به عاملی استرس آفرین شده است.

البته در این روزهای سخت کرونایی، مردم شاهد زحمات پرستاران و پزشکان به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا بوده و بارها و بارها در رسانه ها به ایثار و از خودگذشتگی این زحمتکشان بی ادعا اشاره شده است. با این حال، هستند سازمان های خدمت رسانی که در این روزهای سخت کرونایی، زحماتشان کمتر به چشم می آید. شهرداری رشت را باید در صدر جدول این سازمان ها دانست.

تصور کنید پاکبانان شهرداری رشت این روزها تا چه اندازه در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. حالا که بسیاری از خانواده ها از دستکش های کثیف گرفته تا ماسک های استفاده شده را به عنوان زباله خانگی درب منزل قرار می دهند، چقدر فاصله بین زباله های خانگی و بیمارستانی کم شده و همین موضوع تا چه اندازه خطر را برای پاکبانی که در ساعات اولیه صبح احتمالا بدون بهره مندی از حداقل امکانات پیشگیری به جمع آوری این پسماندهای خانگی مشغول است، افزایش می دهد.

در سازمان آرامستان های شهرداری، خطر به مراتب بیشتر است. روبرو شدن با خانواده و بستگان داغدار فردی که بر اثر بیماری کرونا فوت کرده و انتقال این موضوع که ممکن است هر یک از آن ها یک ناقل بیماری کرونا باشند، بسیار سخت است! البته این تنها بخشی از مشکلات موجود است و خطر ابتلا به کرونا در تمامی مراحل پذیرش تا دفن متوفی، پرسنل و کارکنان این سازمان را تهدید می کند. متاسفانه در این بخش هم امکانات پیشگیری از ابتلا به کرونا اصلا قابل مقایسه با آن چه در بیمارستان ها و بش های درمانی موجود است، نخواهد بود.

در حمل و نقل عمومی هم اوضاع به همین منوال است. رانندگان اتوبوس های شهری، به علت مراوده روزانه با شهروندان در معرض ابتلا به این ویروس قرار داشته و تعداد نیروها و ماهیت کاری آن ها هم به شکلی نیست که مثلا بتوانند به مرخصی های طولانی مدت رفته و یا تا به کنترل درآمدن کامل کرونا در منزل بمانند.

فعالیت سازمان آتش نشانی هم که دیگر کرونا و غیرکرونا نمی شناسد. این سازمان این روزها نه تنها می بایست به وظایف همیشگی و معمول خود رسیدگی کند بلکه می بایست در بالاترین سطح آمادگی برای کمک به سایر دستگاه های امدادرسان همچون اورژانس قرار داشته باشد.

نصب بنرهای شهری با هدف فرهنگ سازی در برابر انتقال کرونا، تولید محتوا در فضای مجازی، انتشار اخبار مربوط به اقدامات شهرداری های مناطق و سازمان ها در راستای مبارزه با شیوع کرونا و از همه مهمتر امیدبخشی به شهروندان با انعکاس فعالیت های صورت گرفته توسط شهرداری در ضدعفونی کردن معابر و … بخشی از اقداماتی است که آمادگی پرسنل روابط عمومی شهرداری رشت را در این روزهای سخت می طلبد و آنان را بر خلاف بسیاری از مردم و کارمندان از توفیق اجباری حضور در کنار خانواده و استراحت در منزل محروم می سازد.

به این ها البته اقدامات اخیر سازمان سیما و منظر در ضد عفونی کردن شبانه پارک ها و حضور و سرکشی مداوم شهردار رشت و حضور وی در جلسات مرتبط را هم باید افزود. پرواضح است که شهردار رشت و مجموعه شهرداری پس از بارف سنگین هفته های گذشته، فرصت چندانی برای تجدید قوا نیافته و خیلی زود مجبور به گرفتن آرایش دفاعی در برابر کرونا شدند. تراکم کاری حاج محمدی در این روزها به اندازه ای بوده که جلسه توجیهی وی با مدیران شهری با موضوع اتخاذ سیاست های پیشگیرانه در برابر کرونا، نیمه های شب در سالن سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برگزار می شود.

شاید این روزها بهترین زمان برای سنجش سیاسیتی است که شهرداری رشت در حوزه رسانه به کار گرفته است. بی شک آن چه که از خدمت رسانی شهرداری رشت در این روزهای سخت در فضای رسانه ای شهرستان و استان منتشر شده در تناسب با میزان اقدامات، فداکاری ها و ایثارگری خانواده بزرگ شهرداری نیست. شاید شهروندان رشتی هنوز هم نمی دانند شهرداری رشت چه نقش مهم و حساسی را در این گیر و دار ایفا می کند. ای کاش شهروندان رشتی بدانند نه تنها اهمیت اقدامات فرزندانشان در شهرداری رشت کم از پرسنل درمانی و پرستاران و پزشکان نیست بلکه تجهیز کارکنان شهرداری به لوازم پیشگیری از قبیل ماسک و دستکش و … به مراتب کمتر از پرسنل بخش درمان است.

/خزرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا