آخرین خبرهااستان ها

برای اولین بار بعد از ۵ سال/سد مخزنی شهربیجار( آیت الله بهجت) سرریز شد

آیت الله بهجت

سد مخزنی شهربیجار( آیت الله بهجت) برای اولین بار بعد از ۵ سال سرریز شد.

 به گزارش تدبیرشرق, مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با حضور در محل سد شهربیجار در گفتگو با خبرنگار واحد صدا و سیمای مرکز گیلان گفت: در حال مدیریت  برای اولین سر ریز سد هستیم  که  سرریز این سد نگران کننده نیست و کنترل شده و  سر ریز آن در مسیر رودخانه  قرار می گیرد.

مهندس خرّمی روز دو شنبه با حضور در محل سد ورودی  سد را در حال حاضر ۲۲ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن را۱۶ مترمکعب بر ثانیه عنوان و اظهار کرد: تا کنون ۱۰۱ درصد ظرفیت سد مخزنی شهر بیجار با ظرفیت ۱۰۶ میلیون مترمکعب ذخیره آب پر شده است.

 وی تأکید نمود: مردم اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید احتیاط کنند و از هرگونه ورود به بستر و حریم پایاب سد شهربیجار (رودخانه زیلکی رود) خودداری نمایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت: سد شهر بیجار بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، احداث و با هدف تامین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق نزدیگ گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، کومله، شلمان، بندرانزلی و همچنین ۲۲۰ روستا ساخته شده است.

مهندس خرّمی افزود: سد مخزنی شهر بیجار( آیت الله بهجت)  نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده  و در حال حاضر آب شرب افزون بر یک و نیم میلیون نفر از جمعیت دو و نیم میلیون نفری استان را تامین می کند. وی مجموع ظرفیت ذخیره سد مخزنی شهر بیجار  ۱۰۵ میلیون متر مکعب عنوان نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در ادامه ضمن اشار به پتانسیل آبی سد مخزنی سفیدرود گفت: سد مخزنی سفیدرود حدود ۸۵ درصد آبگیری شده است که ۱۵ درصد باقیمانده برای کنترل سیلاب های فصلی بهار در گرفته می شود که بر این اساس از روز آینده راه اندازی آزمایشی یک واحد توربین سدسفیدرود با دبی حدود ۳۰ مترمکعب در ثانیه انجام می شود وی اعلام داشت: بنابراین لازم است کلیه شرکتها فعال در رودخانه سفیدرود هر چه سریعتر نسبت به خارج نمودن ماشین آلات و تجهیزات اقدام نمایند.

/ روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا