آخرین خبرها

دغدغه هایی برای ماندگاری هنرهای دستی کهن گیلان

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هنرمندان صنایع دستی گیلان می گویند : گرچه در دولت یازدهم حمایت هایی از صنایع دستی صورت گرفته ،اما هنوز هنرمندان هنرهای سنتی استان به سبب دشواری های بسیار قامت راست نکرده و تنها به واسطه عشق به هنرشان پای کار ایستاده اند.
صنایع دستی به رغم فراز و فرودهای بسیار و حتی با وجود برخی بی مهری ها در دوران پیشین ، به قوت گیرایی و اصالت و حمایت های گاه گاه توانسته در زمره با ارزش ترین هنرهای کاربردی جامعه مطرح شود.
*صنایع دستی گیلان عامل رونق گردشگری
محمد جمالی هنرمند رشته سراج سنتی خاطرنشان کرد : نداشتن فضای مناسب و شهرک کارگاهی برای هنرمندان تولید محور،آنان را روز به روز به کنج عزلت می کشاند.
وی حضور واسطه ها را عاملی برای بروز رقابت کمیتی می داند و می گوید: متاسفانه ، گاه بواسطه حضور دلالان کیفیت فدای کمیت می شود.
جمالی ، صنایع دستی گیلان را درختی چند میوه برای رونق گردشگری استان توصیف می کند که از این رو می بایست بیش از همیشه مورد توجه واقع شود.
این صنعتگر هنرمند گیلانی هشدار داد : اگر دست حمایت نباشد جز فاتحه ای بر میراث نیاکانمان نخواهد ماند.
نرگس سعادت مدیر خانه صنایع دستی لاهیجان نیز دغدغه مند مشکلات بیمه هنرمندان و تسهیلات کارگاهی است .
وی می گوید : بیمه ، فراغ خاطری برای هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی استان ایجاد می کند و می باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.
*لزوم استفاده از نظرات کارشناسان
حلبی ساز مسئول نهاد مردمی دانش آموختگان هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان معتقد است : هیچ نشستی مبنی بر تصمیم گیری در ارتباط با حوزه صنایع دستی نباید بدون حضور کارشناسان و دانش آموختگان این رشته برگزار شود.
وی با بیان اینکه گروه های مردم نهاد بی هیچ انتفاعی تلاش می کنند افزود: صنایع دستی گیلان صنعتی اشتغال زاست که از دل فرهنگ این سرزمین برآمده و قدمتی به بلندای تاریخ دارد ؛ اما ماندگاری این میراث نیازمند توجه و حمایتی از جنس عمل است.
وی ادامه داد: انجمن مردم نهاد دانش آموختگان صنایع دستی متشکل از کارشناسان،مدرسان و پژوهشگرانی است که نگاه کارشناسانه به مشکلات حوزه یادشده داشته و مسائل مربوطه را آسیب شناسی و راه برون رفت از مشکل را ارائه می دهند.
وی تاکید کرد: بهره گیری از این انجمن مردم نهاد زمینه توسعه و رونق صنایع دستی استان را بر مبنای نگاه آکادمیک به هنر فراهم می کند.
*گشایش درهای جهانی عامل رونق صادرات
استاندار گیلان در همایش نقش و جایگاه صنایع دستی در دولت تدبیر و امید توسعه صنایع دستی را مستلزم گشایش درها به روی دنیا و افزایش ارتباطات در عرصه جهانی خواند .
محمد علی نجفی اظهار کرد : دولت یازدهم و دوازدهم ، به توسعه و رونق صنایع دستی به ویژه اشتغالزایی بانوان در این بخش نگاه ویژه ای دارد که ارتقای صادرات و افزایش شمار هنرمندان صنایع دستی استان از 12هزار نفر به 21هزار هنرمند در این دوران نشانه ای بر این موضوع است.
*رفع کامل مشکلات نیازمند حمایت کشوری
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز حل مشکل بیمه ، حمایت های تسهیلاتی ، اختصاص زمین برای ساخت مجتمع های صنایع دستی و حمایت های گمرکی را محوری ترین دغدغه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان بیان می کند.
رضا علیزاده با اشاره به افزایش صادرات و حضور گردشگران خارجی در استان تاکید کرد: تدبیر و امیدآفرینی دولت یازدهم، دروازه های گیلان را به روی دنیا گشوده است اما برخی مشکلات همچنان باقیست و مرتفع ساختن آنها نیازمند حمایت های کشوریست.
وی یاداور شد : طی سال های 92 تا 95 ، میزان صادرات آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی استان چهار میلیون و 400هزار دلار بوده است.
علیزاده تصریح کرد : این رقم سال 92، 700هزار دلار بود که در سال 95 به یک میلیون و 500هزار دلار رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد : همچنین پروانه تولید انفرادی از 12هزار و 505 نفر در سال 92 ، به 20 هزار و 929نفر در سال 95 رسید و تعداد کارگاه ها نیز طی مدت یاد شده از 46 باب به 90 باب فزونی یافته است.
علیزاده ، در ارتباط با تعداد فروشگاه ها، ایستگاه ها و غرفه های صنایع دستی گفت : تعداد غرفه های صنایع دستی و هنرهای سنتی از 305 غرفه در سال 92 ، به 910 غرفه در سال 95 افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد بازارچه های این حوزه طی مدت یاد شده از 65 بازارچه به 132 بازارچه و از 260فروشگاه به 344 فروشگاه رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : در دولت تدبیر و امید 85میلیارد ریال منابع تسهیلاتی برای 660 طرح در طول چهار سال دولت یازدهم هزینه شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز امیدواری کرد فرصت ها برای بهره گیری هنرمندان از تسهیلات مهیاتر شود.
به هر روی این هنر- صنعت ملی باید به عنوان یک عامل موثر در ایجاد اشتغال مولد با توجه به نیاز محدود سرمایه گذاری و عاملی پر قوت در اشتغالزایی و همچنین کند کردن روند مهاجرت روستائیان به شهرها و حتی معکوس کردن آن مورد توجه قرار گیرد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
تاکنون 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
بیستم خردادماه روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده و یک هفته پس از آن در کشور ،هفته صنایع دستی نام گرفته است.
خبرنگار: ضامن ** انتشار دهنده : بابایی
1881 /6030

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا