آخرین خبرهافرهنگی و هنری

هشدار میراث فرهنگی به شهرداران؛ نظارت بر عملیات خاکبرداری بافت‌های تاریخی گیلان تشدید می‌شود

بافت‌های تاریخی گیلان

نظارت بر عملیات های خاکبرداری در داخل بافت های تاریخی -که مجوز آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی صادر شده باشد- توسط باستان شناسان آزاد مورد تایید این اداره کل و با نظارت عالیه یگان حفاظت انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از افزایش نظارت بر عملیات خاکبرداری بافت‌های تاریخی این استان خبر داد.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل گیلان پنجشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۹۸ ضمن اعلام این خبر گفت: «گیلان در بردارنده آثار فراوان به‌ویژه در بافت‌های تاریخی است. بررسی‌های میدانی قدمت کهن‌ترین بناها در جلگه‌های گیلان را به بیش از ۱۲۰۰ سال می رساند و این در حالی است که شهرهایی هم‌چون بندرانزلی زمانی به‌عنوان دروازه اروپا شناخته می‌شد».

جهانی ادامه داد: «گیلان در شهرها و روستاهای رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش، بندر انزلی، ماسوله، انبوه‌رودبار و امام املش دارای بافت تاریخی بوده که پاسخ به استعلام‌ها در داخل بافت های مذکور بر اساس ضوابط و مقررات مصوب میراث فرهنگی صورت می گیرد»

او یادآور شد: «متاسفانه در بعضی از موارد مشاهده شده است که برخی از شهرداران به صدور مجوز بدون استعلام در داخل بافت مبادرت می ورزند که در برنامه طرح پایش میدانی بافت‌های تاریخی این مسئله رصد شده و در صورت عدول از ضوابط، علیه متخلفان در محافل قضایی اقامه دعوی صورت خواهد پذیرفت».

معاون میراث‌فرهنگی استان خاطرنشان کرد: «نظارت بر عملیات های خاکبرداری در داخل بافت های تاریخی -که مجوز آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی صادر شده باشد- توسط باستان شناسان آزاد مورد تایید این اداره کل و با نظارت عالیه یگان حفاظت انجام می‌شود و همچنین شهرداران محترم موظف هستند مراتب را به مسئولین فنی شهرداری‌ها اطلاع رسانی نموده تا جهت نظارت بر علمیات خاکبرداری توسط کارشناسان باستان‌شناس، تمهیدات لازم صورت پذیرد».

جهانی در پایان تصریح کرد: «بدیهی است نظارت اولیه بر خاکبرداری و پی‌کنی ساختمان الزامی بوده و در صورت برخورد به آثار‌فرهنگی بلافاصله عملیات متوقف و نظر اداره‌کل اعمال خواهد شد».

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا