آخرین خبرهااقتصادی

منطقه ویژه لاهیجان سکوی مناسبی برای جهش اقتصادی استان است/ منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان پس از یک دهه هنوز در آغاز راه /این منطقه نیاز به سرمایه‌گذار توانمند دارد

منطقه ویژه لاهیجان

منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان با همه ظرفیت های بالقوه صادراتی و منطقه ای پس از گذشت یک دهه از تصویب آن هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

به گزارش تدبیرشرق ,به نقل از ایرنا، در گیلان سه منطقه ویژه اقتصادی فعالیت خواهند داشت که  از این سه منطقه، منطقه ویژه اقتصادی آستارا در مرحله بهره برداری است، منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان با داشتن مصوبه هیات دولت از سال  ۱۳۸۹ هنوز در مرحله اولیه قرار دارد و منطقه ویژه اقتصادی کیاشهر که هنوز مصوبه لازم را کسب نکرده و  درحال اخذ مجوز است.

به گفته کارشناسان اقتصادی این مناطق ویژه در گیلان با توجه به نزدیکی به بازار ۳۰۰ میلیونی آسیای میانه و مسیر ترانزیت ایران به روسیه می توانند در اقتصاد گیلان نقش آفرین باشند و به عنوان سکویی برای صادرات محصولات کشاورزی و دیگر محصولات عمل نمایند و از نظر کارکردی نیز، مانند حلقه های زنجیری تکمیل کننده فعالیت های هم باشند و بر ارزش افزوده محصولات استان بیافزایند.

منطقه ویژه لاهیجان به سبب قرار داشتن در یکی از زیباترین سواحل دریای خزر سکوی مناسبی برای جهش اقتصادی، توسعه استان و رونق گردشگری ارزیابی می  شود.

این منطقه در مرحله فعلی نیاز به سرمایه گذار توانمند دارد تا بتواند زیرساخت های لازم را برای نقش آفرینی آن در اقتصاد منطقه فراهم کند و با توجه به شکنندگی محیط زیست منطقه و همجواری با تالاب بین المللی امیرکلایه، ارزیابی زیست محیطی را برای فعالیت های اقتصادی و صنعتی  آن دریافت کند.

مجموع سازمان ها و دستگاه های اقتصادی استان گیلان از جمله استانداری، اقتصاد و دارایی و فرمانداری لاهیجان با توجه به نقش مناطق ویژه اقتصادی در ارز آوری با اولویت و توجه دقیق به صادرات، ایجاد صنایع تبدیلی، ارزش افزوده کالا، مزایای تولید و ترانزیت کالا پس از تولید، پیگیر فعال کردن هرچه سریع این منطقه هستند.

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان با کاربری کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی تعریف شده است و به گفته کارشناسان از معدود مناطق ویژه اقتصادی با کاربری خاص کشاورزی در کشور است که توجه به تولید محصولات کشاورزی همراه با فن آوری نوین و دانش بنیان با رویکرد علمی در آن لحاظ شده است.

مجری طرح منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در این باره گفت: فعالیت هایی که برای منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در نظر گرفته شده است در قالب کاربری کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی قابل تعریف و تعیین است.

علی گل امینی افزود: توجه به ارز آوری با اولویت و توجه دقیق به صادرات، توجه به ایجاد صنایع تبدیلی جهت صادرات مجدد و ایجاد ارزش افزوده کالا، بهره مندی از فضای منطقه و مزایای تولید از جمله کارکردهای منطقه ویژه لاهیجان است که این وظایف می تواند نگاه های  قابل توجهی را به آن جلب نمایند.

وی معتقد است که اگر به رویکرد منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان توجه شود این منطقه علاوه بر محلی برای رویکرد تولید، فرآوری، توزیع، ارزش افزوده، بورس و صادرات محصولات کشاورزی می تواند شرایط منحصر به فردی را برای منطقه و استان گیلان بوجود آورد که  این فعالیتها به صورت طرح جامعی که بر اساس شرایط منطقه ای و نوع کاربری تهیه و تنظیم  ارایه خواهدشد.

گل امینی با بیان این که فعالیت هایی اقتصادی در این منطقه می تواند از تنوع زیادی برخوردار باشد، اظهارداشت: توجه ویژه به صادرات و ورود ارز به کشور از اولویت های حضور صاحبان سرمایه و سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان خواهدبود.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان از معدود مناطق ویژه اقتصادی با کاربری خاص کشاورزی در کشور است که توجه به تولید محصولات کشاورزی با فن آوری نوین و دانش بنیان و رویکرد علمی و نگاه خاص به صنایع تبدیلی در قالب تنوع فعالیت های موثر و زود بازده در صنعت کشاورزی و توجه به صنایع کشاورزی هوشمند در آن دیده شده است.

مجری طرح منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهمی که می بایست به آن اهتمام خاص داشت؛ برند سازی بر مبنای مارکتینگ محصولات کشاورزی هدف و خاص استانهای شمالی نظیربرنج، چای، بادام زمینی وزیتون در این منطقه اقتصادی است که با نگاه صادراتی به بازارهای هدف خارجی انجام خواهد شد.

به گفته وی موضوع گردشگری هوشمند نیز مورد نظر این منطقه است که با حضور گردشگران سلامت از کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر به این منطقه ویژه می تواند منتج به اشتغال زایی و ارز آوری برای مردم منطقه شده و با ایجاد زیر ساخت های مناسب به قطب گردشگری تبدیل شود.

مجری طرح منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در باره تهیه زیرساخت ها نیز گفت: فراهم کردن زیرساخت ها و آماده سازی منطقه ویژه بر اساس برنامه ریزی در دو مرحله موازی و البته همزمان اجرایی می شود که این مراحل شامل آماده سازی، ایجاد و یا انتقال زیر ساخت ها به محدوده اراضی منطقه و نیز استقرار سازمان مسئول حائز شرایط و توانمند برای سرمایه گذاری و ایجاد فرصتهای مناسب و متناسب سرمایه گذاری در دست اقدام است.

وی ادامه داد: تهیه و انتقال امکانات و تاسیسات و اراضی مورد نیاز توسط دولت از محل اعتبارات و منابع مالی ستاد اقتصاد مقاومتی استان فراهم می شود و با توجه به فرامنطقه ای بودن این منطقه اقتصادی ، این امکانات باید در قالب پروژه های اولویت دار مورد توجه قرار گیرد.

گل امینی یادآورشد: سرمایه گذاری در منطقه توسط سازمان مسئول واجد شرایط که به زودی تعیین و اعلام می شود فراهم و فرصتهای سرمایه گذاری در طرحی جامع ارایه خواهدشد.

مجری طرح منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان ادامه داد: جذب سرمایه با توجه به شرایط خاص منطقه و ساحلی بودن اراضی از طریق سازمانها و یا شرکتهای دارای شرایط پس از تایید و تصویب سازمان مسئول توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان و استقرار سازمان مسئول با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور انجام خواهد شد.

وی با موثر و مفید خواندن بخش خصوصی واجد شرایط در مدیریت این منطقه افزود: سیستم های دولتی می تواند منجر به تسریع در راه اندازی و تسهیل در رفع موانع این منطقه و ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری مناسبتر و بیشتر شوند.

وی اظهارداشت: بی توجهی به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در مدت ۱۰ سال گذشته در بسیاری موارد قابل توجیه نبوده و می تواند بیانگر چالش های موجود در سیستم اداری کشور باشد که باید نسبت به رفع این چالش ها اقدام شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهتمام به اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی،  از مدیران دولتی خواست با نگاه ویژه به منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان توجه کنند و به تعهدات خود در قبال آن عمل نمایند.

منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در سواحل سحرخیز محله لاهیجان قرار دارد  و در سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات دولت رسید ولی پیشرفت کاری آن تاکنون کند بوده است.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا