آخرین خبرها

انتظار شهروندان رشت از منتخبان پنجمین دوره شورا، رفاه و توسعه شهری

با تصویب قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در خردادماه سال 1375 و پس از آن، برگزاری اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی در هفتم اسفندماه سال 1377 که با استقبال پررنگ مردم همراه شد؛ منتخبان شهروندان، به کرسی های پارلمان شهری تکیه زدند که یکی از وظایف آنها ، انتخاب شهردار برای اداره امور شهرها و روستاهاست.
شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران، اهمیت زیادی دارد و در قانون اساسی از جمله فصل هفتم و اصول 100 تا 106 به این نهاد مرتبط است.
در پهنه شمال کشور و در رشت نیز ، شکل گیری بلدیه سابقه ای دیرینه دارد و این شهر، یکی از شهرهای پیشگام در تشکیل انجمن شهری و شهرداری در ایران پس از پیروزی جنبش مشروطه خواهی محسوب می شود؛ حاجی میرزا خلیل که از مشروطه خواهان گیلان بود، مأمور تأسیس بلدیه (شهرداری) شد و انجمنی به ریاست حاجی میرزا یوسف خان و عضویت سید مهدی رییس الواعظین، ناصر التجار، میر احمد امام، حاجی میرزا ابوطالب و میر منصور هدی به نام انجمن بلدیه به او کمک فکری می کردند. حاجی میرزا خلیل آقا روحانی آزادی خواه اولین رئیس انجمن بلدیه رشت بود، او کار سازندگی در سطح شهر را با جدیت تمام آغاز کرد.
نخستین اداره بلدیه رشت پس از انتخاباتی که در روز دهم بهمن ماه سال 1286 برای تشکیل انجمن بلدیه برگزار شد، تاسیس گردید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون چهار دوره شورای اسلامی در رشت، تنها کلانشهر شمال کشور، تشکیل شده و روز گذشته (سه شنبه) در آخرین روزهای عمر شورای چهارم، شهردار رشت استیضاح و برکنار شد؛ موضوعی که بازتاب های بسیاری نزد کارشناسان، رسانه ها و افکار عمومی در مورد ضرورت آن، چرایی آن در روزهای پایانی عمر شورا و در عین حال چالش هایی که برای شهروندان در دوران سرپرستی شهرداری رشت ایجاد می شود، داشته است.
واقعیت آن است تغییر زودهنگام شهرداران رشت که زمینه ساز بی ثباتی مدیریتی شده، برای شهروندان چالش آفرین شده و در عین حال ، درحالیکه شهروندان برای رفع مشکلات استان بویژه مشکلات شهری چشم به شوراها به عنوان پارلمان های محلی دوخته اند و انتظار دارند که این شوراها مدیریت های با ثبات و درآمدهای پایدار ایجاد کنند، تغییر پیاپی شهرداران دشواری هایی را ایجاد کرده و مردم انتظار دارند که در مدیریت شهری، ثبات و پایداری باشد تا عقب ماندگی های گسترده گذشته، جبران شده و توسعه شهری رفاه بیشتری را برای شهروندان فراهم آورد.
حضور مردم در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه و انتخاب منتخبان خویش برای ورود به پارلمان شهری، بار دیگر، بارقه های این امید را ایجاد کرده که شورا به عنوان نهادی تخصصی، در اندیشه عمران و آبادانی شهر و رفاه شهروندان باشد و این مهم، جز با تدوین برنامه ریزی اصولی، کارشناسی و منسجم و پایبندی اعضای شورا به این نقشه راه، میسر نخواهد بود.
کلانشهر رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت ساکن و یک میلیون جمعیت غیرساکن دارد. شورای اسلامی رشت نیز که پیشتر 15 عضو داشت، از دوره پنجم به بعد، با 11 عضو، عهده دار ساماندهی امور شهری خواهد بود.

** خارج از شعار، وارد میدان کار شویم
منتخب اول مردم رشت در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: برای ورود به شورای با برنامه آمده ام و در این راستا سندی را به عنوان روش کار تنظیم کرده ام.
احمد رمضانپور نرگسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت موافقت دیگر اعضای شورای شهر با این سند، می توانیم در چارچوب این برنامه و خارج از شعار، وارد میدان کار شویم.
وی بیان داشت: همه منتخبان شورای اسلامی در کلانشهر رشت افرادی با تجربه هستند و یقینا آنها نیز با برنامه ورود کرده اند.

** ضرورت تعامل سازنده بین اعضای شورا
دیگر منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی رشت نیز گفت: ایجاد تعامل سازنده بین اعضای شورا به دور از مسائل سیاسی، ضروری و مهم است.
محمدحسن عاقل منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای منتخب دوره پنجم، بایستی با شناخت هم و ایجاد تعامل سازنده ، خود را با نیازسنجی های شهر هماهنگ کرده و در مسیر مناسبی برای فعالیت چهار ساله شورا آماده شوند.
وی اظهار داشت: پس از تدوین برنامه بر اساس نیازها در همه حوزه ها، بر اساس اولویت نسبت به اجرای برنامه ها اقدام می کنیم.
عاقل منش گفت: به عنوان منتخب مردم در شورا ، بایستی منشور کاری برای چهار سال را به خوبی به آگاهی مردم برسانیم زیرا عملکردها سبب اعتماد یا عدم اعتماد جامعه به یک نامزد انتخاباتی می شود.

** لزوم توجه به عدالت محوری در خدمات رسانی به مردم
عضو شورای اسلامی چهارم و منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی رشت نیز گفت: در خدمات رسانی به مردم ، عدالت محوری بایستی مورد توجه قرار گیرد.
فاطمه شیرزاد افزود: قطعا در این دوره از فعالیت شورا ، برنامه های ما بایستی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در کلانشهر رشت باشد زیرا در زمان حاضر برخی محلات در کلانشهر رشت، فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی هستند.
وی همچنین گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت را از جمله مواردی ذکر کرد که بایستی به عنوان منابع پایدار توسعه شهری مورد توجه باشد.

** پرهیز از سیاست زدگی شورای پنجم
دیگر عضو شورای چهارم و منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی رشت با بیان اینکه شورای پنجم را نباید سیاست زده کنیم، گفت: باید فکر سیاسی داشته باشیم، اما نباید شورا را سیاست زده کنیم زیار این مسئله، یک آفت است.
اسماعیل حاجی پور که از منتخبان مردم بر اساس لیست امید است، خاطرنشان کرد: لیست امید برنامه چهارساله دارد بنابراین ما نیز بر اساس این برنامه ، وارد شورا شده ایم.
وی اضافه کرد: با اقدامات موثر در شورا ، برنامه هایی در بخش های مختلف مدیریت شهری از جمله سرمایه گذاری، گردشگری و عمرانی داریم و برای بهبود وضعیت در رشت، از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.
گزارش از: شادی خورشیدی سدهی – امیرحسین کبیری ** انتشاردهنده: کبیری
7286/2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا