آخرین خبرهایادداشت

مردانی در امتداد جاودانگی!

حاج قاسم سلیمانی

خبرها گاهی کوتاه‌اند اما عمیق و وسعت تاثیرگذاری آن‌ها تا فراسوها امتداد می‌یابد و اینگونه بود که ترور حاج قاسم سلیمانی چنان بهت‌آور و باورنکردنی بود که حتی دنیا نیز هنوز در این ناباوری فرو رفته است و در شوک شهادت او سیل پیام‌ها و تفسیرها و حتی  تشییع بی‌نظیر جهانی هم نتوانسته اند با آن کنار بیایند، مانند آنچه که در گذشته این مرز و بوم هم برای شخصیت‌های نامدار آن به وقوع پیوست.

در مسیر زندگی همواره انسان‌هایی را تجربه می‌کنی که نمادی از خصلت‌های جاودانگی برای جامعه بشریت هستند و هرکس به تناسب فهم، خاستگاه و شناختی که از زندگی دارد با آنان مانوس و جلوه‌ههایی از آن نماد را با خود همزاد پروری می‌کند.

برای ما که از مرز میانسالی عبور می‌کنیم از نوجوانی تا امروز نام‌ها و نامدارانی از صفحه ذهنمان عبور می‌کنند که در نشیب و فراز حوادث تاریخی این روزگاران مفهوم خاصی دارند و شاید برای خودم به دور از همه دلبستگی‌ها یک جذابیت ویژه‌ای داشته و دارند و در بخشی از خلوت خویش دلمشغولی‌هایی ایجاد کرده‌اند.

نوجوان که بودم در اوج  روزهای انقلاب و روزگاران سخت جنگ و تفنگ و تهدید و تحریم و سرریزشدن دعواهای سیاسی چهره‌ای که همواره برایم آرام بخش بود و نمادی از اخلاص و یکرنگی و جانفشانی برای کشور و ملت و آرمان‌های انقلابی، آن مرد خدا دکتر مصطفی چمران بود و سوالی که چگونه ممکن است شخصیتی با ان تراز علمی و رفاه و آرامش و زندگی رویایی تمام آنچه هست را بر زمین بگذارد و آسمانی شود.
او برایم همیشه یک انسان آزاد و بزرگی که جاودانه است، جاودان ماند و در آن جایگاه جایگزینی نداشت.

بعدها که بزرگتر شدم در دوران دانشگاه با چهره‌های ماندگار دیگری که نمادی از ایثار و از جان گذشتگی بویژه در دوران هشت ساله دفاع مقدس بودند روبرو و برایم رونمایی شدند که از آن جمع با مرور زندگی و منش شخصیتی تکرار نشدنی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی برایم جذابیت بیشتری داشت بویژه در این سال‌ها که نقش او در مقاومت و بر هم خوردگی نقشه‌های بدخواهان در فراسوی مرزهای سرزمینی به گواه دوست و دشمن بر سیطره نظام سلطه سایه افکنده بود.

این روزها که در غم غربت او و فراگیری اندوهناکی نشسته‌ایم ، یادها مرور می‌شوند و به یاد می‌آورم نشانه‌های تشابه شخصیتی آن دو را که برایم از نوجوانی تا امروز الگو بودند و هرکدام در مقطعی از حیات این کشور و ملت آن، سرنوشت‌ساز و الگوی رفتاری برای همه آنانیکه بدور از هر گرایشی دل در گرو سربلندی این سرزمین و آرمان‌های مردم آن  دارند.

آنچه که از این شخصیت‌ها در ذهنم مرور می‌شود سرباز وطن بودن است که بدور از در افتادن در بازی‌های زود گذر منفعت جویانه سیاسی با گریز از وابستگی‌ها در مسیر اعتقادی خویش که همان آرمان‌های آزادی خواهانه و انقلابی برای رسیدن به فردای بهتر همنوعان و هموطنان بوده است حرکت کردند و  در  این راه جبهه مقاومت را در برابر بدخواهان انتخاب و مردانه ایستادند.

نبوغ سیاسی و نظامی در کنار فطرت انسانی از خصیصه‌های این فرماندهان جوانمرد بود که آنان را از دیگران متمایز می‌کرد و آنچه با گذر زمان بیشتر از آنان برجای می‌ماند رمز ماندگاری بواسطه اخلاق گرایی و اخلاصی است که هیچگاه اجازه مصادره شدن به سود هیچ کس و گروهی را نمی‌دهد چون آنان فرزندان ایران زمین و از افتخارات این ملت‌اند و در کنار ماندگاری در دل‌های هموطنان از جمله شخصیت‌های به یادگار مانده در ذهن جهانیان برای رسالتی است که در دفع فتنه استثمار و استعمار برای آزادی ملت‌ها از خود به یادگار گذاشتند، خواهند بود.

این مردان مرد در کنار سایر عوامل، نمادی از اقتدار و امنیت برای ملت، کشور و  نظام ایران‌اند که ریشه در هویت فرهنگ و تاریخ ایرانی و اسلامی این سرزمین دارد که نیایش‌های خالصانه در اوج قدرت نظامی و رفتارهای سالکانه در برابر ملت و اقتدار مدبرانه در رویارویی با دشمنان از آنان چهره‌هایی به یادگار گذاشت که در مسیر درس‌آموزی از مکتب رسول مهربانی‌ها و سرمشق گرفتن از سالار شهیدان کربلا آموختند تا قهرمانی برای یک امت باشند!

خلا وجودی اینگونه شخصیت‌ها به دلیل تربیت، آموزش، تبحر و تجربه در میدان‌های سخت هرچند که جبران ناپذیر است  اما این ملت فرزندان غیور دیگری را در رویش دارند که بستر زایش آنان تفکر اینچنین چهره‌هایی است.

/یونس رنجکش

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا