آخرین خبرهابین الملل

عبدالمهدی خواهان تخلیه معترضان از اطراف سفارت آمریکا شد حمله به سفارت آمریکا در بغداد/ترامپ ایران را به سازماندهی معترضان متهم کرد

سفارت آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تظاهرات گسترده مردم عراق در مقابل سفارت این کشور در بغداد واکنش نشان داد.

صدها نفر در اعتراض به حمله آمریکا به مواضع کتائب حزب الله در مقابل سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق تجمع کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که معترضان توانسته‌اند با عبور از موانع امنیتی و منطقه فوق امنیتی اطراف سفارت عبور کرده و خود را به ساختمان سفارت آمریکا برسانند. به گفته خبرنگاران حاضر در محل معترضان تلاش می‌کنند وارد ساختمان سفارت شوند.

 نیروهای آمریکایی مستقر در درون سفارت برای جلوگیری از ورود معترضان و متفرق کردن آنها اقدام به شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور و پرتاب نارنجک‌های صوتی کرده‌اند.

این تجمع دو روز پس از حمله هوایی مواضع کتائب حزب الله در سوریه و عراق برگزار می‌شود که در جریان آن دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند.

دونالد ترامپ‌، رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پس از حمله به سفارت کشورش در بغداد با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر به این حمله واکنش نشان داد و انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت.

رئیس جمهوری آمریکا در این پیام ابتدا با اشاره به حمله راکتی جمعه گذشته به یک پایگاه نیروهای نظامی کشورش در استان کرکوک عراق که در جریان آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد ایران را به دست داشتن در این حمله متهم و تاکید کرد که نظامیان آمریکایی به این حمله پاسخ دادند (حمله هوایی به پایگاه‌های حشد شعبی در استان الانبار) و باز هم اقدام متقابل انجام خواهند داد.

دونالد ترامپ سپس تاکید کرد که ایران در سازماندهی حمله روز سه شنبه به سفارت کشورش در بغداد نقش داشته و باید مسئولیت کامل این اقدام را بپذیرد.

 ترامپ در ادامه خواهان آن شده است که عراق با استفاده از نیروهای خود از سفارتخانه این کشور محافظت کند.


نخست وزیر خواهان تخلیه معترضان از اطراف سفارت آمریکا شد

نخست وزیر عراق ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به سفارت آمریکا در بغداد خواهان تخلیه معترضان از محوطه ساختمان سفارت شد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق که تا زمان انتخاب جایگزین اداره امور دولت را به صورت موقف برعهده دارد با اعلام اینکه نیروهای امنیتی عراق به شدت با هرگونه تعرض به نمایندگی‌های دیپلماتیک در این کشور برخورد خواهند کرد خواستار خروج فوری معترضان و هواداران شبه نظامیان تحت حمایت ایران از اطراف سفارت آمریکا شده است.

سر دادن شعارهای ضد آمریکایی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس معترضان شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند و تلاش می‌کنند وارد ساختمان سفارت شوند.

آنها همچنین پرچم‌ کتائب حزب الله را در دست دارند. گفته می‌شود تظاهرکنندگان دوربین‌های سفارت را شکسته‌اند.

تمام نیروهای امنیتی سفارت به داخل ساختمان منتقل شده‌اند. با این وجود نیروهای عراقی در مقابل درب سفارت حضور یافته‌اند و تلاش می‌کنند مانع ورود معترضان به داخل ساختمان شوند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که هزاران تظاهرکننده در حالی که فریاد «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و ضمن تخریب دروبین‌‌های مدار بسته پرچم این کشور را نیز به آتش کشیدند.

برخی منابع اعلام کرده‌اند که فالح الفیاض، رئیس بسیج مردمی عراق موسوم به حشد شعبی در میان تظاهرکنندگان حضور دارد.

بر اساس این گزارش حمله کنندگان به سفارت آمریکا بخشی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه بیست و پنج نفری بودند که در جریان حمله هوایی یکشنبه شب آمریکا به پایگاه شبه نظامیان تحت حمایت ایران در استان الانبار کشته شدند.

این افراد برای دسترسی به سفارت با عبور از کلیه ایستگاه‌های بازرسی وارد حریم منطقه سبز امنیتی شدند که سفارت آمریکا و دفاتر دیپلماتیک بسیاری از کشورها در آن واقع شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است که بخش عمده‌ای از تظاهرکنندگان لباس حشد شعبی را به تن دارند و تعدادی زن در میان آنها دیده می‌شود که پرچم‌های عراق و گروه‌های وابسته به نیروهای مردمی عراق را در دست دارند.

در این گزارش آمده است که معترضان همچنین فریاد «آمریکا شیطان بزرگ است» را سر می‌دهند و پلاکاردهایی در دست دارند که بر روی آنها شعارهایی بر ضد نیروهای آمریکایی نوشته شده است. عبارت «پارلمان باید نیروهای آمریکایی را از کشور خارج کند در غیر این صورت ما خودمان این کار را خواهیم کرد» و «سفارت آمریکا در بغداد باید تعطیل شود» از جمله این شعارها عنوان شده است.

درخواست نمایندگان پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی

بیش از یکصد نماینده پارلمان عراق با امضای نامه‌ای خواستار خروج نیروهای خارجی از کشورشان شده‌اند و انتظار دارند که این طرح به زودی در دستور کار پارلمان قرار گیرد.

دولت عراق نیز دوشنبه شب، یک روز پس از حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های شبه نظامیان حشد شعبی که بخشی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور را تشکیل می‌دهند تهدید کرد که با توجه به تحولات صورت گرفته ممکن است در روابط خود با ایالات متحده تجدید نظر کند.

تخلیه سفارت آمریکا در بغداد و خروج سفیر از عراق

به گزارش رسانه‌های محلی سفیر آمریکا و کارکنان سفارت این کشور محل کار خود را ترک کرده‌اند. این درحالیست که پیش از این برخی منابع امنیتی اعلام کرده بودند که حدود هشتاد تن از کارکنان سفارت آمریکا پس از حملات هوایی به پایگاه‌های حشد شعبی از ساختمان سفارت در بغداد تخلیه شده و به کنسولگری آمریکا در شهر اربیل منتقل شده بودند.

از سوی دیگر العربیه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است که سفیر آمریکا در عراق این کشور را به مقصد نامعلومی ترک کرده‌ است.

احساسات ضد آمریکایی در عراق پس از حملات هوایی واشنگتن به پایگاه‌های شبه نظامیان عراقی در مناطق مرزی این کشور با سوریه تشدید شده است. بمباران این پایگاه‌ها در واکنش به حمله راکتی چند روز گذشته به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در کرکوک صورت گرفته که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آنرا برعهده نگرفته است.

این درحالیست که واشنگتن نیروهای شیعی وابسته به تیپ‌های حزب الله و به صورت غیرمستقیم ایران را مسئول این حمله می‌داند.

نیروهای مقاومت مردمی عراق موسوم به حشد شعبی پس از مشارکت و همراهی با نیروهای دولتی در نبرد با داعش به دستگاه امنیتی و نظامی عراق ملحق شده‌اند.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا