آخرین خبرهایادداشت

لایحه کودک همسری زمینه ساز کارگری جنسی

کودک همسری

لابه لای اخباری که بوی بنزین و کوچک شدن سفره ها میدهد خبر تصویب لایحه سن ازدواج کودکان بی سر وصدا می آید و گم میشود.خبر کوتاه بود به اندازه قد دخترکی ۱۲ ساله،قد پسری ۱۵ ساله “دولت با کلیات لایحه‌ای موسوم به کودک همسری و تعیین حداقل سن برای ازدواج موافقت کرد. در این لایحه که کلیات آن روز شنبه هفتم دی ماه در دولت تصویب شد، حداقل سن ازدواج برای دختران سیزده سال و برای پسران پانزده سال تعیین شده است.

در حالیکه در لایحه‌ای که سال گذشته که به دولت ارائه شده بود حداقل سن ازدواج دختران شانزده سال و پسران هجده سال تعیین شده بود.
خبر از درد بزرگی حکایت میکرد، در جامعه ای که دیواری کوتاه تر از دولت وجود ندارد وتنها مخاطب بی کینه ی ما دولت است و فقط او را می توان خطاب قرار داد به دولت می گویم اما همه تصمیم گیران بدانند.
یازده هزار و پانصد و سی و پنج طلاق کودکان چهارده تا هجده ساله در سال گذشته ثبت شده به این آمار کودکان زیر هجده سالی را اضافه کنید که فوت همسر مسن آنها منجر به بیوه شدنشان شده به این آمار کودکانی را اضافه کنید که به علت کهولت شن همسر و زمین گیر شدن وی مشغول پرستاری از او هستند.ما نه تنها برای حل بحران های اجتماعی اقدامی جدی نمیکنیم بلکه مسیر رسیدن به بحران و بزهکاری را هموارتر میکنیم.

هیچ از خودمان پرسیدیم دخترانی که پیش از هجده سالگی تجربه جنسی و زایمان دارند از نظر ساختار فیزیکی چه آسیب هایی می بینند.
در صورت طلاق و یا فوت همسر آینده آنها چیست؟دختر بچه ای که نه تحصیلات دارد نه حرفه ای بلد است غیر از این است که بسیار احتمال دارد کارگر جنسی شود؟
بسیاری از این کودکان معامله می شوند می دانید اکثر این کودکان توسط همسران خود آلوده به مواد مخدر می شوند؟می دانید دختری که آلوده مواد مخدر میشود به راحتی تبدیل به یک کارگر جنسی میشود؟
تا اینجا سوالاتی طرح کردم درباره خود کودک که به همسری برگزیده شده درباره نسلی که از او متولد میشود،سلامت جسمی و روانی آن کودک ،شیوه پرورش آن، دانش مادر در خصوص فرزندپروری هنوز از شما نپرسیده ام.

پریساپرشاد، فعال حقوق بشر

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. صرفا جهت اطلاع خانم فعال حقوق بشر:
    اون طرح بود که فراکسیون زنان مجلس داده بود! لایحه دولت هنوز به مجلس نرسیده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا